«Δύνασθε πιεῖν τό ποτήριον ὅ ἐγώ πίνω καί τό βάπτισμα ὅ ἐγώ βαπτίζομαι βαπτισθῆναι;» (Μαρκ. 10.38).
Λίγο πρίν ἀπό τό πάθος τοῦ Κυρίου μᾶς μεταφέρει τό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα. Καί ἐνῶ ὁ Χριστός προετοιμάζει τούς μαθητές του γιά τό τί ἐπρόκειτο νά τοῦ συμβεῖ, δύο ἀπό τούς πρώτους μαθητές του, ὁ Ἰάκωβος καί ὁ Ἰωάννης, προσπαθοῦν νά ἐξασφαλίσουν τήν ὑπόσχεσή του ὅτι θά καθήσουν δίπλα του, ὅταν θά ἔρθει ἡ ὥρα τῆς μελλούσης βασιλείας του.
Οἱ δύο μαθητές δέν ἔχουν λάβει ἀκόμη τή χάρη τοῦ ἁγίου Πνεύματος, πού θά τούς κάνει νά κατανοήσουν τά λόγια τοῦ διδασκάλου τους, καί γι᾽ αὐτό ἀντιδροῦν μέ τόν γήινο καί κοσμικό αὐτό τρόπο στά λεγόμενα τοῦ Χριστοῦ. Ἡ ἀπάντησή του ὅμως προσπαθεῖ νά τούς ἐπαναφέρει στήν πραγματικότητα. «Δύνασθε πιεῖν τό ποτήριον ὅ ἐγώ πίνω καί τό βάπτισμα ὅ ἐγώ βαπτίζομαι βαπτισθῆναι;»
Μπορεῖτε νά πιεῖτε τό ποτήριο πού πίνω ἐγώ καί νά βαπτισθεῖτε τό βάπτισμα πού βαπτίζομαι; ρωτᾶ ὁ Χριστός, ἐννοώντας τό πικρό ποτήριο τῆς ὀδύνης καί τοῦ πόνου καί τό βάπτισμα τοῦ αἵματος καί τοῦ μαρτυρίου τό ὁποῖο θά λάμβανε μέ τή σταύρωσή του.
Οἱ μαθητές του νομίζουν ὅτι ἡ ἀγάπη πού ἔδειξαν στό πρόσωπό του ἀκολουθώντας τον ἐπί τρία χρόνια εἶναι ἀρκετή γιά νά τούς ἐξασφαλίσει ἕνα προβάδισμα ἔναντι ὅλων τῶν ἄλλων ἀνθρώπων καί μία προνομιακή θέση δίπλα στόν οὐράνιο θρόνο τοῦ Κυρίου. Γι᾽ αὐτό τή ζητοῦν μέ τόν ἴδιο τρόπο πού καί ἐμεῖς ζητοῦμε ἀπό διάφορα ὑψηλά πρόσωπα μέ τά ὁποῖα ἔχουμε κάποια γνωριμία ἤ σχέση νά μᾶς ἐξασφαλίσουν μία πλεονεκτική θέση κοντά τους, χωρίς νά σκεφτόμαστε ἐάν διαθέτουμε τά ἀπαιτούμενα προσόντα γι᾽ αὐτήν.
Τό ἐρώτημα τοῦ Ἰησοῦ πρός τούς μαθητές του δέν ἀπαντᾶ μόνο ἔμμεσα σ᾽ αὐτούς, ἀλλά δίνει μία ἀπάντηση καί σέ ὅλους ἐμᾶς γιά τά κριτήρια τοῦ Θεοῦ. Γιατί καί ἐμεῖς πολλές φορές πιστεύουμε κάτι ἀνάλογο μέ αὐτό πού πίστευαν οἱ μαθητές του. Νομίζουμε ὅτι ἡ πίστη στόν Χριστό εἶναι κάτι ἁπλό καί εὔκολο, πού ἐξαντλεῖται σέ μία ἐπιφανειακή θρησκευτικότητα, πού ἀρκεῖται σέ πράξεις τυπικῆς εὐσεβείας, πού συχνά ἀναμιγνύεται καί μέ στοιχεῖα πού δέν ἔχουν καμία σχέση μέ τόν χριστιανισμό. Νομίζουμε ὅτι ἡ πίστη εἶναι ἕνας τρόπος γιά νά περάσουμε αὐτή τή ζωή ἄνετα ἔχοντας τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ.
Ἡ ζωή τοῦ ἀληθινοῦ χριστιανοῦ προϋποθέτει ὅμως καί τόν πόνο καί τήν ὀδύνη καί τή θλίψη· «ἐν τῷ κόσμῳ θλίψιν ἔχετε ἀλλά θαρσεῖτε, ἐγώ νενίκηκα τόν κόσμον», μᾶς προειδοποιεῖ ὁ ἴδιος ὁ Χριστός.
Θλίψη καί ὀδύνη καί πόνος εἶναι ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο δοκιμάζεται ἡ γνησιότητα τῆς πίστεώς μας, εἶναι ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο δοκιμάζεται ἡ σταθερότητα καί ἡ ἀντοχή της. Θλίψη καί ὀδύνη καί πόνος ἀπό ὅπου καί ἐάν προέρχεται καί ὅποτε καί ἐάν ἔρθει στή ζωή μας εἶναι τό δικό μας ποτήριο καί τό δικό μας βάπτισμα, ἡ δική μας δηλαδή συμμετοχή στό πάθος τοῦ Κυρίου, γιά τήν ὁποία κάνει σήμερα λόγο ὁ Χριστός.
Καί αὐτήν ὅμως τήν περίπτωση θά πρέπει νά τήν ἀντιμετωπίζουμε μέ ταπεινοφροσύνη, διότι δέν μᾶς δημιουργεῖ δικαιώματα καί δέν δικαιολογεῖ ἀπαιτήσεις. Ἡ κρίση τοῦ Θεοῦ γιά τήν ψυχή καί τή ζωή μας οὔτε ἐκβιάζεται οὔτε ἐπηρεάζεται ἀπό ἐμᾶς τούς ἀνθρώπους. Ὁ Θεός μᾶς κρίνει μέ εὐσπλαγχνία καί ἀγάπη, ἀλλά κυρίως μέ δικαιοσύνη, καί οἱ ὁποιεσδήποτε πράξεις μας, τά ὅποια καλά μας ἔργα, οἱ ὅποιες ἀρετές μας δέν δικαιολογοῦν ἀπαιτήσεις ἀπέναντι στόν Θεό, σάν αὐτές πού ἐξέφρασαν στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ἐν ἀγνοίᾳ τους οἱ μαθητές τοῦ Κυρίου.
Ἐμεῖς θά πρέπει νά ζοῦμε πάντοτε σύμφωνα μέ τό θέλημά του, ὑπομένοντας μέ πίστη καί ἐμπιστοσύνη στήν πρόνοιά του ὅ,τι καί ἐάν ἀντιμετωπίσουμε στή ζωή μας. Θά πρέπει νά ἀφήνουμε στά χέρια του καί τό παρόν καί τό μέλλον μας, γιατί Ἐκεῖνος, ἀδελφοί μου, ἐνδιαφέρεται γιά ἐμᾶς περισσότερο ἀπό ὅ,τι μποροῦμε νά φαντασθοῦμε καί ἐνεργεῖ πάντοτε μέ κριτήριο τό ἀληθινό καί αἰώνιο συμφέρον μας· ἐνεργεῖ τά πάντα κινούμενος ἀπό ἀγάπη γιά μᾶς, ἀπό τήν ἀγάπη πού τόν ἔφερε μέχρι τοῦ Σταυροῦ καί τοῦ θανάτου, γιά νά ἐξασφαλίσει καί σέ μᾶς τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.