«Καί καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἰωάννην» (Λουκ. 1.13).
Ἑορτάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας τό γενέσιο τοῦ τιμίου Προδρόμου, τοῦ Βαπτιστοῦ τοῦ Κυρίου μας, αὐτοῦ τόν ὁποῖο ὁ ἴδιος ὁ Χριστός θά τόν ὀνομάσει «μείζονα ἐν γεννητοῖς γυναικῶν», τόν μεγαλύτερο δηλαδή καί πιό σπουδαῖο ἄνθρωπο πού γεννήθηκε στή γῆ ἀπό μιά γυναίκα. Καί ἡ γυναίκα αὐτή δέν εἶναι μία τυχαία γυναίκα, εἶναι ἡ συγγενής τῆς Παναγίας μας. εἶναι ἡ σύζυγος τοῦ ἱερέως Ζαχαρίου, πού παρά τήν εὐλάβειά της καί τή λαχτάρα της νά ἀποκτήσει ἕνα παιδί, δέν μπορεῖ, γιατί εἶναι στείρα καί ἤδη ἡλικιωμένη.
Ὅμως ἄν αὐτό εἶναι ἐμπόδιο κατ᾽ ἄνθρωπον, δέν εἶναι ἐμπόδιο γιά τόν Θεό, ὁ ὁποῖος ἐπιλέγει νά γεννηθεῖ ὁ Πρόδρομος του ὄχι κάτω ἀπό φυσιολογικές συνθῆκες, ἔτσι ὥστε νά ἀποδειχθεῖ καί στήν περίπτωσή του ἡ ἰδιαίτερη εὔνοια τοῦ Θεοῦ καί ἡ ἐπέμβασή του προκειμένου νά ἐφαρμοσθεῖ τό σχέδιο τῆς θείας οἰκονομίας γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Καί γιά νά γίνει σαφής ἡ θεία ἐπέμβαση, ἐμφανίζεται ὁ ἀρχάγγελος Γαβριήλ στόν Ζαχαρία καί τοῦ ἀνακοινώνει τό χαρμόσυνο μήνυμα τῆς γεννήσεως τοῦ υἱοῦ γιά τόν ὁποῖο τόσο πολύ προσευχόταν καί ὁ ἴδιος καί ἡ εὐλαβής σύζυγός του, ἡ Ἐλισάβετ.
Δέν περιορίζεται ὅμως ὁ ἀρχάγγελος μόνο στό χαρμόσυνο μήνυμα τῆς γεννήσεως. Προλέγει καί τήν ἀποστολή τήν ὁποία θά ἀναλάβει τό παιδί πού θά γεννηθεῖ, τήν ἀποστολή νά καλέσει τούς ἀνθρώπους σέ μετάνοια καί νά ἑτοιμάσει τήν ὁδό τοῦ Κυρίου. Ἀλλά οὔτε καί σ᾽ αὐτή τήν περιγραφή περιορίζεται· τοῦ ἀποκαλύπτει ἀκόμη καί ποιό ὄνομα θά πρέπει νά τοῦ δώσει. «Καί καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἰωάννην». Θά τόν ὀνομάσεις Ἰωάννη, δηλαδή δῶρο τοῦ Θεοῦ καί υἱό τῆς χάριτος, γιατί ὄντως ἦταν δῶρο τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί αὐτός πού θά ἄνοιγε τόν δρόμο γιά τή χάρη τοῦ Θεοῦ στόν κόσμο, τήν ὁποία θά ἔφερνε ὁ Χριστός.
Ὁ ἀρχάγγελος περιγράφει μέ κάθε λεπτομέρεια τί θά συμβεῖ, ἀλλά ὁ Ζαχαρίας ἔχει τούς δικούς του ἐνδοιασμούς, τούς ὁποίους καί διατυπώνει, γιά νά βρεθεῖ ἀντιμέτωπος μέ τήν ἀπάντηση τοῦ ἀρχαγγέλου, τήν αὐστηρή ἀλλά ἀπόλυτα πειστική.
«Δέν θά μπορεῖς νά μιλήσεις», τοῦ λέει, «μέχρι τήν ἡμέρα τῆς γεννήσεως τοῦ παιδιοῦ, γιατί ἐγώ εἶμαι ὁ ἀρχάγγελος Γαβριήλ πού μέ ἔστειλε ὁ Θεός γιά νά σοῦ μεταφέρω τό χαρμόσυνο μήνυμα καί σύ δέν μέ πιστεύεις».
Τί καί ἐάν τώρα πίστευσε ὁ Ζαχαρίας τόν ἀρχάγγελο; διερωτῶνται οἱ ἱεροί ἐγκωμιαστές. Τώρα δέν μπορεῖ νά τοῦ ἀπαντήσει. Δέν μπορεῖ νά ἐξηγήσει σέ κανένα τί τοῦ συνέβη καί γιατί δέν μπορεῖ νά μιλήσει.
Ἡ τιμωρία αὐστηρή ἀλλά ἀναμενόμενη, γιατί ἐάν καί ἱερεύς τοῦ Θεοῦ, ἀμφιβάλλει γιά τό θεϊκό μήνυμα, καί παρότι ζητᾶ ἀπό τόν Θεό τή χάρη τῆς τεκνοποιΐας ἀρνεῖται νά τήν πιστεύσει, ὅταν τοῦ προσφέρεται.
Ἡ τιμωρία τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι, βεβαίως, τιμωρία ὀργῆς, ἀλλά τιμωρία παιδαγωγίας, γιατί μέ αὐτήν ὁ Θεός θέλει νά διδάξει καί ἐμᾶς δύο βασικές ἀλήθειες. Ἡ πρώτη εἶναι πώς κανένας νόμος τῆς φύσεως δέν εἶναι ἐμπόδιο στή θέληση τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι ὁ δημιουργός καί τῆς φύσεως καί τῶν νόμων της.
Ἡ δεύτερη ἀλήθεια εἶναι ὅτι ὁ Θεός κάνει τά πάντα γιά τή σωτηρία μας καί εἶναι ἕτοιμος νά μᾶς προσφέρει τή χάρη του μέ κάθε τρόπο, ἀρκεῖ ἐμεῖς νά εἴμαστε διατεθειμένοι νά τόν πιστεύσουμε καί νά τήν δεχθοῦμε. Γιατί ἡ πίστη εἶναι ἡ ἀναγκαία προϋπόθεση γιά ὅλα τά θαύματα. Εἶναι ἀναγκαία γιά νά γίνουμε καί ἐμεῖς ἀποδέκτες τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ.
Αὐτή τήν πίστη διέθετε σέ μέγιστο βαθμό καί ὁ ἑορταζόμενος σήμερα ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, καί μέ αὐτή κατόρθωσε νά ἀντέξει τή μόνωση τῆς ἐρήμου, ὅπου ἀποσύρθηκε ἀπό τή νεαρή του ἡλικία, καί νά ζήσει νηστεύοντας καί προσευχόμενος νυχθημερόν στόν Θεό. Μέ αὐτή τήν πίστη καλοῦσε τούς ἀνθρώπους σέ μετάνοια, ἀναγγέλοντας τήν ἔλευση τοῦ Σωτῆρος. Μέ αὐτή τήν πίστη ἀξιώθηκε νά λάβει τή μεγαλύτερη χάρη πού ἔλαβε ποτέ ἄνθρωπος ἐπί τῆς γῆς, ἐκτός βεβαίως τῆς Παναγίας, νά εἶναι αὐτός ἐνώπιον τοῦ ὁποίου θά ὑπέκλινε ὁ Δεσπότης Χριστός τόν αὐχένα του γιά νά βαπτισθεῖ στόν Ἰορδάνη.
Καί σήμερα, ἀδελφοί μου, ἑορτάζοντας τήν χαρμόσυνο ἑορτή τῆς γεννήσεώς του, ἄς ἀκούσουμε τή φωνή του, ὄχι ὡς φωνή βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἀλλά ὡς φωνή πού ἠχεῖ στίς ψυχές μας, καί ἄς ἀκολουθήσουμε τό παράδειγμά του. Ἄς ἀπαρνηθοῦμε τίς ἀμφιβολίες τῆς ἀπιστίας καί ἄς στραφοῦμε μέ πίστη στόν Θεό, γιά νά αἰσθανθοῦμε τή χάρη του νά πλημμυρίζει τή ζωή μας καί τήν ψυχή μας.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.