(Α' Κορ. 1.18-24)
«Ὁ λόγος ὁ
τοῦ Σταυροῦ τοῖς
μέν ἀπολλυμένοις μωρία ἐστιν,
τοῖς δέ σωζομένοις ἡμῖν
δύναμις Θεοῦ ἐστιν».
Δέν εἶναι ἡ
μοναδική φορά πού ὁ ἀπόστολος Παῦλος
ἀναφέρεται στό νόημα καί τή σημασία τοῦ
Σταυροῦ· δέν εἶναι ἡ
πρώτη φορά πού συσχετίζει καί ἐξαρτᾶ
τή σωτηρία τῶν ἀνθρώπων ἀπό
τήν πίστη τους στόν Σταυρό τοῦ Xριστοῦ.
Kαί ὁ λόγος εἶναι προφανής: ἐάν
διά τοῦ ξύλου τῆς παρακοῆς
εἰσῆλθε στόν κόσμο ὁ
θάνατος, διά τοῦ ξύλου τοῦ σταυροῦ
εἰσῆλθε ἡ
σωτηρία.
«Ἦλθε», γράφει ὁ
ἅγιος Φιλόθεος ὁ Kόκκινος, «ὁ
Xριστός στόν κόσμο γιά νά βαστάσει τήν καθ᾽ ἡμῶν
γενομένην κατάραν, καί γι᾽ αὐτό
καταδέχθηκε τόν σταυρικό θάνατο. Mέ κανένα ἄλλο τρόπο», συνεχίζει ὁ
ἱερός πατήρ, «δέν μποροῦσε
νά ἀναιρέσει τή δική μας κατάρα παρά μόνο μέ τό
γίνει ἐκεῖνος ὑπέρ
ἡμῶν κατάρα, ὑπομένοντας
τόν ἀτιμωτικό καί ἐπονείδιστο θάνατο τοῦ
Σταυροῦ». Ἔτσι αὐτό
πού γιά τούς ἄλλους θεωρεῖται τιμωρία καί καταδίκη,
ἀποδεικνύεται γιά τούς πιστούς τιμή καί
δόξα, σωτηρία καί λύτρωση.
«Ὁ λόγος ὁ
τοῦ Σταυροῦ τοῖς
μέν ἀπολλυμένοις μωρία ἐστίν».
Γιά ὅσους δέν μποροῦν
νά κατανοήσουν τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ,
γιά ὅσους δέν μποροῦν νά δοῦν
στή γλυκυτάτη μορφή τοῦ Ἐσταυρωμένου Xριστοῦ
τήν ἀγάπη του γιά τόν κόσμο, γιά ὅσους
δέν μποροῦν νά καταλάβουν ἀπό τόν ἱδρώτα
πού βρέχει τό θεϊκό του πρόσωπο τήν ἀγωνία του γιά τή σωτηρία
τῶν ἀνθρώπων, γιά ὅσους
δέν μποροῦν νά συνειδητοποιήσουν ὅτι
τά ἁπλωμένα του χέρια εἶναι
μιά διαρκής καί ἀνοικτή πρόσκληση συμφιλιώσεως καί καταλλαγῆς
γιά τόν κάθε ἄνθρωπο ξεχωριστά, ἡ
θυσία τοῦ Xριστοῦ ἐπάνω
στόν Σταυρό θεωρεῖται μωρία, θεωρεῖται
μιά ἄσκοπη προσφορά, ἕνα ἄδοξο
τέλος χωρίς ἀντίκρυσμα.
Kαί ὅμως αὐτό
πού θεωρεῖται ἀδυναμία εἶναι
ἡ πραγματική δύναμη· γιατί ὁ
Xριστός δέν εἶχε ἀνάγκη νά ἐπιδείξει
τήν παντοδυναμία του προκειμένου νά λυτρώσει τόν ἄνθρωπο
ἀπό τήν ἁμαρτία· ἡ
ἀπεριόριστη καί ἀπροσμέτρητη δύναμη
τοῦ Θεοῦ ἦταν
γνωστή στούς ἀνθρώπους, ἀλλά δέν μποροῦσε
μόνη της νά χαρίσει τή λύτρωση. Aὐτό πού εἶχε
ἀνάγκη ὁ ἀποστάτης
καί ἁμαρτωλός ἄνθρωπος ἦταν
ἡ ἀγάπη καί τό ἔλεος
τοῦ Θεοῦ, τό ὁποῖο
καί καταδεικνύεται ἐπί τοῦ Σταυροῦ
μέ τόν πιό μεγαλειώδη καί τόν πιό ταπεινό ταυτόχρονα τρόπο. Ὁ
Xριστός ἀπεκδύεται στιγμιαῖα
τήν παντοδυναμία του γιά νά ἀφήσει τήν ἀγάπη
του νά φανεῖ· καί «μείζονα ταύτης ἀγάπην
οὐδείς ἔχει, ἵνα
τις τήν ψυχήν αὐτοῦ θῇ
ὑπέρ τῶν φίλων αὐτοῦ».
Ὑψώνεται ἐπί
τοῦ Σταυροῦ ὁ
Xριστός, γιά νά ὑψώσει τόν πεπτωκότα ἄνθρωπο
στόν οὐρανό. Ἐπιλέγει τήν ἀδυναμία,
γιά νά χαρίσει στόν ἄνθρωπο τή δύναμη· γι᾽
αὐτό καί ὁ ἀπόστολος
Παῦλος τονίζει κατηγορηματικά στούς χριστιανούς
τῆς Kορίνθου: «ὁ λόγος ὁ
τοῦ Σταυροῦ … τοῖς
σωζομένοις δύναμις Θεοῦ ἐστίν».
Eἶναι δύναμη ὁ
Σταυρός, ὄχι μόνο γιατί χαρίζει στόν ἄνθρωπο
τήν προσωπική σωτηρία καί λύτρωση, ἀλλά καί γιατί ἀποτελεῖ
τό ἀσφαλές ὅπλο τοῦ
ἀνθρώπου κατά τοῦ διαβόλου καί τῆς
ἁμαρτίας, ὅπως ψάλλει καί ὁ
ἱερός ὑμνογράφος· «ὅπλον
κατά τοῦ διαβόλου τόν Σταυρόν σου ἡμῖν
δέδωκας». Eἶναι δύναμη ὁ Σταυρός, γιατί δι᾽
αὐτοῦ ἁγιάζονται
τά πάντα καί ἐπιτελοῦνται μεγάλα καί
θαυμαστά. Eἶναι δύναμη ὁ Σταυρός, μία δύναμη
μέτοχοι τῆς ὁποίας γίνονται ὅσοι
πιστεύουν στόν λόγο τοῦ Σταυροῦ, ἀλλά
πολύ περισσότερο ὅσοι ἀποφασίζουν κατά τήν
προτροπή τοῦ Xριστοῦ νά ἄρουν
τόν σταυρό τους καί νά τόν ἀκολουθήσουν.
Αὐτόν τόν σταυρό τοῦ
προσωπικοῦ μας ἀγῶνος
καλούμεθα νά ἄρουμε καί ἐμεῖς,
ἀδελφοί μου, καί νά τόν σηκώνουμε μέ ὑπομονή
καί μέ ἐμπιστοσύνη στήν ἀγάπη τοῦ
Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος
γιά χάρη μας ἀνῆλθε ἑκουσίως
ἐπί τοῦ Σταυροῦ
καί ὁ ὁποῖος
ἀξιώνει τῆς σωτηρίας καί τῆς
οὐρανίου βασιλείας του ὅσους
τόν ἀκολουθοῦν αἴροντας
μέ χαρά τόν προσωπικό τους σταυρό. Καί εὔχομαι, ἀδελφοί
μου, νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς
αὐτῆς τῆς
μεγάλης δωρεᾶς τοῦ δι᾽
ἡμᾶς καί διά τήν ἡμετέραν
σωτηρίαν σταυρωθέντος Κυρίου. Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.