«Καί ἰδόντες αὐτόν παρεκάλεσαν ὅπως μεταβῇ ἀπό
τῶν ὁρίων αὐτῶν» (Ματθ. 8.34).
Τό θαῦμα τῆς θεραπείας δύο δυστυχισμένων
ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι βρισκόταν κάτω ἀπό τήν ἐπήρεια τοῦ πονηροῦ πνεύματος,
περιγράφει ἡ σημερινή εὐαγγελική περικοπή. Δύο δυστυχισμένων ἀνθρώπων τούς
ὁποίους οἱ συνάνθρωποί τους τούς εἶχαν ἐγκαταλείψει ἄσπλαγχνα μόνους ἔξω ἀπό
τήν πόλη τους, στό νεκροταφεῖο, καί οἱ ὁποῖοι κατέφυγαν στό ἔλεος τοῦ
φιλανθρώπου Ἰησοῦ πού διήρχετο ἀπό τά μέρη τους.
Καί ἐνῶ ὁ Ἰησοῦς τούς θεράπευσε ἐκβάλοντας
ἀπό μέσα τους τό δαιμόνιο πού τούς ταλαιπωροῦσε καί τούς ἀπέδωσε ὑγιεῖς στίς
οἰκογένειές τους καί τούς συνανθρώπους τους, ἀντί νά δεχθεῖ τήν εὐχαριστία
καί τήν εὐγνωμοσύνη τῶν ἀνθρώπων, βρέθηκε ἀντιμέτωπος μέ τήν ἀγνωμοσύνη καί
τήν ἀχαριστία τῶν κατοίκων τῆς πόλεως.
Ὁλόκληρη ἡ πόλη, γράφει ὁ ἱερός εὐαγγελιστής
Ματθαῖος, βγῆκε, ὅταν ἔμαθε τή θεραπεία τῶν δύο δαιμονισμένων, γιά νά
συναντήσει τόν Ἰησοῦ. Ἀλλά δέν βγῆκε γιά νά τόν εὐχαριστήσει γιά τήν ἴαση τῶν
δύο συνανθρώπων τους, παρά μόνο γιά νά τόν παρακαλέσουν γιά κάτι
πού στά αὐτιά κάθε λογικοῦ ἀνθρώπου ἠχεῖ ἀπόλυτα παράλογο. «Καί ἰδόντες αὐτόν
παρεκάλεσαν ὅπως μεταβῇ ἀπό τῶν ὁρίων αὐτῶν». Μόλις, δηλαδή, τόν εἶδαν, τοῦ
ζήτησαν νά ἀπομακρυνθεῖ ἀπό τά ὅρια τῆς πόλεώς τους. Τοῦ ζήτησαν νά φύγει ἀπό
τήν πόλη τους, γιατί ὁ Χριστός ἐπέτρεψε στό πονηρό πνεῦμα πού συνεῖχε τίς ψυχές
τῶν δύο δαιμονισμένων νά μπεῖ μέσα σέ μία ἀγέλη χοίρων πού ἔβοσκε ἐκεῖ κοντά,
καί ἡ ἀγέλη ὑπό τήν ἐπήρεια τοῦ δαίμονος «ὥρμησεν κατά τοῦ κρημνοῦ εἰς τήν
θάλασσαν καί ἀπέθανον ἐν τοῖς ὕδασι», γράφει ὁ ἱερός εὐαγγελιστής.
Νά, ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο ζητοῦν οἱ Γαδαρηνοί
νά φύγει ὁ Χριστός: τό ὑλικό συμφέρον. Ἔχασαν μία ἀγέλη χοίρων, πού παράνομα
ἐξέτρεφαν, καθώς ὁ μωσαϊκός νόμος ἀπαγόρευε τό χοιρινό κρέας, θεώρησαν τόν
Χριστό ὑπεύθυνο γι’ αὐτήν τήν καταστροφή καί τοῦ ζήτησαν νά φύγει.
Συγκρίνοντας τή θεραπεία δύο ἀνθρώπων μέ τό οἰκονομικό ὄφελος ἀπό τήν ἀγέλη
τῶν χοίρων ἔκριναν πώς τό δεύτερο, τά χρήματα, τό κέρδος ἦταν πιό σημαντικό
καί πιό οὐσιαστικό γι’ αὐτούς. Συγκρίνοντας τήν εὐλογία τῆς παρουσίας τοῦ
Χριστοῦ μέ τή χρηματική ζημιά πού τούς προξένησε ἡ καταστροφή τῶν χοίρων
θεώρησαν πώς προτιμοῦσαν τά χρήματα ἀπό τόν Χριστό, ἔστω καί ἄν γνώριζαν
πολύ καλά ὅτι τά χρήματα πού εἰσέπρατταν ἀπό τήν ἐκτροφή τῶν χοίρων ἦταν
ἀπαγορευμένα, ἦταν προϊόν ἁμαρτίας καί παρακοῆς τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ. Οἱ
Γαδαρηνοί προτιμοῦν τό χρῆμα ἀπό τόν Χριστό, τό κέρδος ἀπό τήν χάρη· διώχνουν
τόν Χριστό καί ὅσα καλά συνοδεύουν τήν παρουσία του, γιά νά μή χάσουν τό πρόσκαιρο
κέρδος. Καί ἐνῶ ἄλλοι παρακαλοῦν τόν Χριστό νά τούς ἐπισκεφθεῖ, αὐτοί τόν
παρακαλοῦν νά φύγει.
Περίεργη ἡ ἀπόφασή τους, ὅμως δέν εἶναι οἱ
μόνοι πού παίρνουν μιά τέτοια ἀπόφαση, γι’ αὐτό καί ὁ ἱερός εὐαγγελιστής
ἀναφέρεται σ’ αὐτή τήν ἐπιλογή καί τήν παράκληση τους· ἀναφέρεται γιά νά
προβληματίσει καί ὅλους ἐμᾶς πού ἀκούοντάς της θά βιαστοῦμε νά κατηγορήσουμε
τούς Γαδαρηνούς καί νά ποῦμε πώς ἄν ἐμεῖς εἴμασταν στή θέση τους δέν θά τό κάναμε
ποτέ.
Καί ὅμως, ἀδελφοί μου, ἄν ἐξετάσουμε
προσεκτικά τή ζωή μας, θά διαπιστώσουμε πώς πολλές φορές καί ἐμεῖς φερόμαστε
μέ τόν ἴδιο τρόπο μέ τόν ὁποῖο συμπεριφέρθηκαν καί οἱ Γαδαρηνοί. Ἄν ἐξετάσουμε
τή ζωή μας θά διαπιστώσουμε πώς καί ἐμεῖς συχνά προτιμοῦμε τό κέρδος, τήν ὑλική
ἀπόλαυση, τήν πρόσκαιρη εὐχαρίστηση, ἀπό τόν Χριστό. Θά διαπιστώσουμε ὅτι
συχνά ἐπιλέγουμε ἐν γνώσει μας τήν ἁμαρτία καί διώχνουμε τόν Χριστό ἀπό τή
ζωή μας. Γιατί τί ἄλλο κάνουμε ἀπό αὐτό πού ἔκαναν οἱ Γαδαρηνοί, ὅταν παραδείγματος
χάριν ἀντί νά ἀνταποκριθοῦμε στό κάλεσμα τῆς καμπάνας πού μᾶς καλεῖ τήν
Κυριακή στή θεία λειτουργία, ἐμεῖς ἐπιλέγουμε νά πᾶμε στίς δουλιές μας, νά
πᾶμε ἐκδρομή ἤ νά κοιμηθοῦμε γιατί τό προηγούμενο βράδυ ξενυχτήσαμε
διασκεδάζοντας; Τί ἄλλο κάνουμε, ὅταν ἀντί νά ἀνταποκριθοῦμε στήν πρόσκληση
τοῦ Χριστοῦ νά κατοικήσει διά τοῦ μυστηρίου τῆς θείας Εὐχαριστίας στήν ψυχή
μας, ἐμεῖς ἀδιαφοροῦμε καί ἐπιλέγουμε νά ζήσουμε μέ τρόπους πού μᾶς
ἀπομακρύνουν ἀπό τόν Θεό καί ἀπό τή συμμετοχή μας στό μυστήριο τῆς κοινωνίας
μαζί του; Τί ἄλλο κάνουμε ὅταν ἀντί νά ἐπιλέγουμε νά συναντήσουμε τόν Χριστό
μέσα ἀπό τόν δρόμο τῆς προσευχῆς καί τῆς μετανοίας, ἐμεῖς προτιμοῦμε νά
ἀπασχολοῦμε τή σκέψη καί τήν ψυχή μας μέ πράγματα ἐγκόσμια, μέ μέριμνες βιωτικές,
μέ σκέψεις καί πράξεις ἐφάμαρτες. Τί ἄλλο κάνουμε ὅταν βρισκόμαστε μέσα στόν
ναό τοῦ Θεοῦ καί ἀντί ἡ προσοχή μας καί ἡ σκέψη μας νά εἶναι στραμμένη στόν
Θεό, ἀπασχολεῖται μέ ὅ,τι συμβαίνει γύρω μας ἤ ἀκόμη καί μέ ὅ,τι συμβαίνει ἔξω
ἀπό τόν ναό, μέ ὅ,τι ἀφήσαμε στό σπίτι μας, μέ ὅ,τι ἔχουμε νά κάνουμε στή συνέχεια,
μέ ὅλα τά θέματα καί τά προβλήματα πού μᾶς ἀπασχολοῦν. Ἄν κάνουμε κάποια ἀπό
αὐτά ἤ κάποια παρόμοια εἶναι σάν νά λέμε στόν Χριστό, πού μᾶς προσφέρει τή
χάρη καί τήν εὐλογία του καί ἐπιθυμεῖ νά κατοικήσει στήν ψυχή μας ὅτι δέν τόν
θέλουμε καί τόν παρακαλοῦμε νά φύγει μακριά μας.
Γι’ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἄς προσέχουμε τίς
ἐπιλογές τῆς ζωῆς μας, γιά νά μή βρεθοῦμε στή θέση τῶν Γαδαρηνῶν τῆς σημερινῆς
εὐαγγελικῆς περικοπῆς καί στερηθοῦμε τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ καί σ’ αὐτή τή ζωή
καί στή μέλλουσα.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.