«Ἀγαπήσεις
Κύριον τόν Θεόν σου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας σου καί ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς σου καί ἐξ
ὅλης τῆς ἰσχύος σου καί ἐξ ὅλης τῆς διανοίας σου, καί τόν πλησίον σου ὡς σεαυτόν».
Στήν ἐρώτηση τοῦ
νομικοῦ πού τόν πλησιάζει καί τόν ρωτᾶ πῶς θά κληρονομήσει τήν αἰώνιο ζωή ὁ
Ἰησοῦς δέν ἀπαντᾶ. Τόν παραπέμπει στή διπλῆ ἐντολή τοῦ νόμου, στή διπλῆ
ἐντολή τῆς ἀγάπης ἀπό τήν ὁποία, ὅπως λέγει ἀλλοῦ ὁ Χριστός, «ὅλος ὁ νόμος καί
οἱ προφῆται κρέμανται», καί τόν καλεῖ νά τήν ἐπαναλάβει.
Δέν περιορίζεται
ὅμως μόνο σέ αὐτό ὁ Χριστός. Βλέποντας τήν ὑποκρισία τοῦ νομικοῦ, ὁ
ὁποῖος θέλοντας νά συγκαλύψει τίς πονηρές του προθέσεις ἰσχυρίζεται
ὅτι ἀγνοεῖ ποιός εἶναι ὁ πλησίον του, ὁ Χριστός παρουσιάζει μέ μία μοναδική
παραβολή, μέ τήν παραβολή τοῦ καλοῦ Σαμαρείτου, τί σημαίνει πραγματικά
ἀγάπη καί ποιοί εἶναι αὐτοί πού θά κληρονομήσουν ὄντως τήν αἰώνιο ζωή.
Πρότυπο τῆς
πραγματικῆς ἀγάπης εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος «ἀγάπη ἐστί». Εἶναι ὁ Θεός
πού φωτίζει ὅλους τούς ἀνθρώπους μέ τό φῶς τοῦ ἡλίου, πού βρέχει ἐπί δικαίους
καί ἀδίκους, πού μεριμνᾶ γιά τά κρίνα τοῦ ἀγροῦ καί τά πετεινά τοῦ οὐρανοῦ.
Εἶναι ὁ Θεός ὁ
ὁποῖος δημιούργησε ὅλο τόν κόσμο γιά χάρη τοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι ὁ Θεός ὁ
ὁποῖος, ὅταν ὁ ἄνθρωπος παρήκουσε τήν ἐντολή του καί ἀπομακρύνθηκε ἀπό
κοντά του καί λάτρευσε «τήν κτίσιν παρά τόν κτίσαντα», ἔστειλε τόν Υἱό του
τόν μονογενῆ στή γῆ ὡς ἄνθρωπο καί δέχθηκε νά ὑπομείνει τόν ἐπώδυνο σταυρικό
θάνατο γιά νά τόν ἀπαλλάξει ἀπό τήν ἁμαρτία, γιά νά τόν ἀποκαταστήσει ἐκεῖ
ἀπό ὅπου εἶχε ἐκπέσει καί νά τόν καταστήσει κληρονόμο τῆς αἰωνίου βασιλείας
του.
Αὐτή τήν ἀγάπη
τοῦ Θεοῦ πρός τόν ἄνθρωπο δείχνει καί ὁ καλός Σαμαρείτης τῆς σημερινῆς εὐαγγελικῆς
παραβολῆς. Γιατί τί κάνει ὁ Σαμαρείτης; Δέν φροντίζει καί δέν περιθάλπει μόνο
ἕνα ξένο καί ἄγνωστο ἄνθρωπο, ἀλλά περιθάλπει ἕναν ἄνθρωπο Ἰσραηλίτη στό
γένος, ἕναν ἄνθρωπο γιά τήν τύχη τοῦ ὁποίου ἀδιαφόρησαν τόσο ὁ ἱερέας ὅσο καί
ὁ λευΐτης πού εἶχαν περάσει πρίν ἀπό αὐτόν ἀπό τό σημεῖο. Καί δέν τόν
περιθάλπει ἁπλῶς ἀλλά τόν μεταφέρει καί στό πανδοχεῖο, καί φροντίζει γιά τήν
ἀποθεραπεία του, προκαταβάλοντας μάλιστα τά ἔξοδά της καί ὑποσχόμενος
νά καλύψει καί τήν ὅποια ἐπιπλέον δαπάνη προκύψει κατά τήν ἐπιστροφή του.
Ἡ ἀγάπη μέ τήν
ὁποία περιβάλλει ὁ καλός Σαμαρείτης τόν ἐμπεσόντα εἰς τούς ληστάς ἄνθρωπο,
δέν μᾶς διδάσκει, ἀδελφοί μου, μόνο ὅτι πλησίον μας εἶναι ὁ κάθε ἄνθρωπος
χωρίς ἀπολύτως καμία διάκριση, ἀλλά ἀκόμη καί ὅτι ἡ ἀγάπη δέν εἶναι θεωρία,
δέν εἶναι λόγια, δέν εἶναι ἁπλῶς συναισθήματα, ἀλλά εἶναι ἔργα, εἶναι πράξεις,
εἶναι θυσία. Εἶναι ἐκδαπάνηση τοῦ ἑαυτοῦ μας χάριν τοῦ ἄλλου, ὁποιοσδήποτε
καί ἐάν εἶναι αὐτός, ἀκόμη καί ὁ ἐχθρός μας.
Αὐτή τήν ἀγάπη
ζητᾶ ἀπό ἐμᾶς ὁ Θεός, ἐάν θέλουμε νά εἴμαστε τέκνα του. Αὐτή τήν ἀγάπη ζητᾶ
ἀπό ἐμᾶς ὁ Χριστός, ἐάν θέλουμε νά εἴμαστε μαθητές του καί νά φέρουμε ἀξίως
τό ὄνομά του.
Ἄς μάθουμε,
ἀδελφοί μου, νά μήν ἀδιαφοροῦμε γιά ὅ,τι συμβαίνει γύρω μας. Ἄς μάθουμε νά
μήν προσπερνοῦμε στόν δρόμο μας καί στή ζωή μας τούς πάσχοντες γιά ὁποιονδήποτε
λόγο ἀδελφούς μας, ὅπως ἔκαναν ὁ ἱερέας καί ὁ λευΐτης τῆς σημερινῆς
παραβολῆς. Ἄς μάθουμε νά ἐνδιαφερόμασθε γιά τίς ἀνάγκες τῶν συνανθρώπων μας καί
νά τούς προσφέρουμε μέ ἀγάπη ὅ,τι ἔχουμε, ἄλλος τόν χρόνο του, ἄλλος τή συμπαράστασή
του, ἄλλος τήν ὑλική του βοήθεια, ἄλλος τήν ἠθική του στήριξη, χωρίς νά
ὑπολογίζουμε ποιός εἶναι καί τί θά μᾶς κοστίσει αὐτή ἡ βοήθεια.
Ζοῦμε
δυστυχῶς σέ ἕνα κόσμο, στόν ὁποῖο οἱ συνθῆκες πού ἐπικρατοῦν μᾶς ἔχουν κάνει
ἐσωστρεφεῖς, ἐπιφυλακτικούς, καχύποπτους, ἀδιάφορους γιά τούς
συνανθρώπους μας καί ἀτομιστές. Ἄς προσπαθήσουμε νά τά ξεπεράσουμε ὅλα αὐτά
καί νά μιμηθοῦμε τήν ἀγάπη τοῦ Καλοῦ Σαμαρείτου πρός τόν πλησίον καί πρός τούς
ἀδελφούς μας, ὥστε νά κερδίσουμε τήν αἰώνιο ζωή καί νά ἀκούσουμε, ὅταν ὁ
Χριστός ἔρθει κατά τή δευτέρα καί ἔνδοξό του παρουσία, τό «εὖ δοῦλοι ἀγαθοί καί
πιστοί, εἰσέλθετε εἰς τήν χαράν τοῦ Κυρίου σας». Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.