«Ἀπεκδυσάμενοι τόν παλαιόν ἄνθρωπον σύν ταῖς πράξεσιν αὐτοῦ» (Κολoσ. 3.9).
Στό νόημα τῆς ἀληθινῆς ζωῆς ἀναφέρεται τό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, λίγες μόλις ἡμέρες πρίν ἀπό τή γέννηση τοῦ Χριστοῦ. Καί αὐτή τή ζωή μᾶς καλεῖ νά ζήσουμε καί ἐμᾶς ὁ ἀπόστολος, καλῶντας μας συγχρόνως νά ζήσουμε τόν Χριστό καί μέ τόν Χριστό, καθώς δέν ὑπάρχει καί δέν νοεῖται ἀληθινή ζωή χωρίς τόν Χριστό. Διότι ὅσοι ζοῦν χωρίς τόν Χριστό, ὄνομα ἔχουν ὅτι ζοῦν, κατά τήν Ἀποκάλυψη, ἀλλά στήν πραγματικότητα εἶναι νεκροί.
Πῶς ὅμως μπορεῖ νά ζήσει ὁ ἄνθρωπος τήν ἀληθινή ζωή; Αὐτό εἶναι τό εὔλογο ἐρώτημα τό ὁποῖο προκύπτει καί στό ὁποῖο ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς ἀπαντᾶ σήμερα μέ σαφήνεια: «ἀπεκδυσάμενοι τόν παλαιόν ἄνθρωπον σύν ταῖς πράξεσιν αὐτοῦ».
Ἡ ἀληθινή ζωή βιώνεται μέ τήν ἀπαλλαγή ἀπό τήν παλαιά ζωή, ἀπό τή ζωή τῆς ἁμαρτίας καί τῶν παθῶν, ἀπό τή ζωή τήν ὑλόφρονα καί μάταιη, ἀπό ὅλα ὅσα περιγράφει ὁ ἀπόστολος στό σημερινό ἀνάγνωσμα. Ἄν δέν ἀπαλλαγοῦμε ἀπό ὅλα αὐτά πού μᾶς συνδέουν μέ τή γῆ, μέ τήν ὕλη, μέ τή σάρκα, τότε δέν μποροῦμε νά ζήσουμε ἀληθινά.
Αὐτό εἶναι κάτι πού θά πρέπει νά προσέξουμε ἰδιαιτέρως, γιατί δέν μποροῦμε νά συνδυάσουμε τή ζωή τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου μέ τή ζωή τοῦ νέου, δέν μποροῦμε νά συνδυάσουμε δύο καταστάσεις πού δέν συνδυάζονται, ὅπως δέν συνδυάζεται οὔτε ὁ θάνατος μέ τή ζωή. Μᾶς τό ἐπιβεβαιώνει, ἄλλωστε, καί ἡ σημερινή παραβολή τοῦ Μεγάλου Δείπνου.
Ὁ οἰκοδεσπότης κάλεσε τούς προσκεκλημένους, ἀλλά αὐτοί προβάλλοντας διάφορες δικαιολογίες ἄρχισαν νά παραιτοῦνται ἀπό τήν τιμητική πρόσκληση πού δέχθηκαν. Ὁ ἕνας γιατί ἀγόρασε ἕνα χωράφι. Ὁ ἄλλος γιατί ἀγόρασε ἕνα ζευγάρι βόδια. Ὁ τρίτος γιατί παντρεύτηκε.
Ὅλοι αὐτοί δέν στερήθηκαν τό δεῖπνο καί δέν ἀποποιήθηκαν τήν πρόσκληση, γιατί δέν μποροῦσαν νά τακτοποιήσουν μέ ἄλλο τρόπο τίς ὑποθέσεις τους, ἀλλά γιατί ἦταν ἐξαρτημένοι ἀπό αὐτές. Δέν μποροῦσαν νά ζήσουν τήν ἀληθινή καί πραγματική ζωή πού προϋπέθετε τό δεῖπνο στό ὁποῖο κλήθηκαν, γιατί δέν εἶχαν νεκρώσει τόν παλαιό ἄνθρωπο. Ἦταν δέσμιοί του καί δέν μποροῦσαν νά ἀπεμπλακοῦν ἀπό αὐτόν. Νόμιζαν ὅτι ζοῦν τήν ἀληθινή ζωή, καί αὐτές ἦταν ὑποχρεώσεις καί καθήκοντα πού εἶχαν ἀπέναντί της, ἦταν ἐκφάνσεις καί ἐκφράσεις τοῦ νεκροῦ ἑαυτοῦ τους πού ἀντιδροῦσε στήν ἀληθινή ζωή τῆς ὁποίας θά γινόταν μέτοχοι συμμετέχοντας στό Μεγάλο Δεῖπνο.
Μπορεῖ, βέβαια, ὅλα αὐτά νά ἀκούονται περίεργα καί νά ἠχοῦν παράξενα, ἀλλά γιά ὅσους πιστεύουν στόν Χριστό ἡ ἀληθινή ζωή δέν ἔχει σχέση μέ αὐτή πού νομίζουμε γιά ἀληθινή. Καί αὐτό τό ἀποδεικνύει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός πού θά γεννηθεῖ σέ λίγες ἡμέρες «ἐν σπηλαίῳ», ἐνῶ οἱ μάγοι θά τόν ἀναζητοῦν σέ βασιλικά ἀνάκτορα· πού θά γεννηθεῖ «ἐν σπηλαίῳ», γιατί «οὐκ ἦν τόπος ἐν τῷ καταλύμματι», γι᾽ αὐτόν πού εἶναι ὁ δημιουργός τοῦ κόσμου καί ἦρθε ἀπό ἀγάπη στόν κόσμο γιά νά σώσει τόν ἄνθρωπο.
Αὐτό ἀποδεικνύει ὁ Χριστός πού σταυρώθηκε καί πέθανε γιά νά χαρίσει σέ μᾶς τήν αἰώνια ζωή. Γιατί ἡ ζωή περνᾶ μέσα ἀπό τόν θάνατο, καί αὐτό τόν θάνατο μᾶς καλεῖ ὁ Χριστός νά βιώσουμε, ὄχι πεθαίνοντας τόν φυσικό θάνατο, ἀλλά νεκρώνοντας «τά μέλη τά ἐπί τῆς γῆς» καί ἀπεκδυόμενοι «τόν παλαιόν ἄνθρωπον σύν ταῖς πράξεσιν αὐτοῦ».
Διότι, ὅποιος δέν ἀπεκδύεται τόν παλαιό ἄνθρωπο, δέν ἔχει ἔνδυμα γάμου γιά νά εἰσέλθει στό μεγάλο δεῖπνο καί νά ἀπολαύσει τή φιλοξενία τοῦ οἰκοδεσπότου, ἐνῶ ὅποιος ἔχει ἀπεκδυθεῖ τόν παλαιό ἄνθρωπο, ἀκόμη καί ἐάν δέν ἔχει ἔνδυμα γάμου, ὅπως οἱ πτωχοί καί ταλαίπωροι πού ἐν τέλει κάλεσε ὁ οἰκοδεσπότης γιά νά γεμίσουν τόν οἶκο του καί νά παρακαθίσουν στό τραπέζι του, ἔχουν τή δυνατότητα νά γίνει δεκτοί, γιατί ὁ οἰκοδεσπότης δέν τούς καλεῖ, δέν μᾶς καλεῖ μόνο στό δεῖπνο του, ἀλλά μᾶς ἐνδύει μέ τόν χιτῶνα τῆς ἀφθαρσίας, μᾶς ἐνδύει μέ τό δικό του ἔνδυμα, ἀρκεῖ νά ἔχουμε ἀπαλλαγεῖ ἀπό τόν παλαιό ἄνθρωπο.
Ἀδελφοί μου, καθώς πλησιάζουμε πρός τή μεγάλη ἑορτή τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ καί σέ λίγες ἡμέρες θά προσκυνήσουμε τόν Θεό πού ἐνδύθηκε τήν ἀνθρώπινη σάρκα μας γιά νά προσφέρει σέ μᾶς τή θεότητά του, ἄς σπεύσουμε νά ἀπεκδυθοῦμε τόν παλαιό ἄνθρωπο διά τῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας καί τοῦ προσωπικοῦ μας ἀγῶνος, γιά νά μπορέσουμε νά ἐνδυθοῦμε «τόν νέον τόν ἀνακαινούμενον εἰς ἐπίγνωσιν τοῦ κτίσαντος αὐτόν» καί νά ἀξιωθοῦμε τοῦ δείπνου τῆς οὐρανίου βασιλείας του.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.