«Ἔσοπτρον Θεοῦ ἐγένου, Γρηγόριε· τό κατ᾽ εἰκόνα γάρ ἄσπιλον ἐτήρησας, νοῦν δ᾽ ἡγεμόνα κατά παθῶν … ἀνδρικῶς ἐνστησάμενος, τό καθ᾽ ὁμοίωσιν ἀνελάβου».
Τήν προηγούμενη Κυριακή, τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡ Ἐκκλησία μας πανηγύρισε τόν θρίαμβο τῶν ἱερῶν της εἰκόνων. Πανηγύρισε τή δυνατότητά της νά ἀπεικονίζει τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, ἀπεικόνιση πού ἐπιβεβαιώνει τό μέγα θαῦμα τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως, καί μέσα ἀπό αὐτή τήν ἀπεικόνιση νά ἐπαναβεβαιώνει τήν πίστη της στή δυνατότητα τῆς θεώσεως τοῦ ἀνθρώπου.
Σέ αὐτή τή δυνατότητα τῆς θεώσεως τοῦ ἀνθρώπου ἑστιάζει ἡ ᾽Εκκλησία μας κατά τή σημερινή Β´ Κυριακή τῶν Νηστειῶν, τιμώντας καί πανηγυρίζοντας τόν δεύτερο θρίαμβό της στό πρόσωπο ἑνός μεγάλου θεολόγου καί πατρός της, στό πρόσωπο τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ.
Ἡ δική του διδασκαλία καί ἡ δική του ζωή ἦταν αὐτές πού ἀπέκρουσαν καί ἀνέτρεψαν τήν κακοδοξία ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν μπορεῖ νά γνωρίσει τή θέωση καί νά γίνει μέτοχος τῶν ἀκτίστων ἐνεργειῶν τοῦ Θεοῦ ἀπό αὐτήν ἐδῶ τή ζωή. Ἡ δική του ζωή καί ἡ δική του διδασκαλία, πού συνοψίζει τήν μακραίωνη ἐμπειρία τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας, ἦταν αὐτή πού ἀπέδειξε ὅτι ἡ βούληση τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἐκφράσθηκε κατά τή δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου, δέν εἶναι ἁπλῶς εὐχή ἀλλά δυνατότητα γιά τόν κάθε ἄνθρωπο.
Ὁ ἄνθρωπος πλάσθηκε «κατ᾽ εἰκόνα» τοῦ Θεοῦ μέ στόχο καί σκοπό νά φθάσει, ἀξιοποιώντας ὅλα τά χαρίσματα τῆς εἰκόνας, στό «καθ᾽ ὁμοίωσιν», νά γίνει δηλαδή Θεός καί αὐτός, ὄχι ἀσφαλῶς κατά τήν οὐσία, ἡ ὁποία εἶναι μοναδική καί θεία, ἀλλά μέ τή μετοχή στίς ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ, νά γίνει δηλαδή καί αὐτός θεός κατά χάριν.
Καί ἐάν τό «κατ᾽ εἰκόνα» εἶναι ἡ ἀφετηρία τῆς πορείας τοῦ κάθε ἀνθρώπου πρός τό «καθ᾽ ὁμοίωσιν», ὁ δρόμος εἶναι αὐτός πού μᾶς ὑποδεικνύει μέ τή ζωή του ὁ τιμώμενος σήμερα μέγας ἱεράρχης καί θεολόγος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, τήν ὁποῖο συνοψίζει καί τό τροπάριο πού προανέφερα. «Τό κατ᾽ εἰκόνα γάρ ἄσπιλον ἐτήρησας, νοῦν δ᾽ ἡγεμόνα κατά παθῶν … ἀνδρικῶς ἐνστησάμενος, τό καθ᾽ ὁμοίωσιν ἀνελάβου».
Ἡ διατήρηση τῆς καθαρότητος τῆς εἰκόνος τοῦ Θεοῦ πού φέρει ὁ κάθε ἄνθρωπος, τοῦ ἴδιου δηλαδή τοῦ ἑαυτοῦ, τοῦ σώματος καί τῆς ψυχῆς του, εἶναι ἡ πρώτη προϋπόθεση γιά νά προσεγγίσει κανείς τό «καθ᾽ ὁμοίωσιν». Καθαρότητα πού ἐπιτυγχάνεται ἀφενός μέ τόν προσωπικό ἀγώνα γιά τήν ἀποφυγή τῆς ἁμαρτίας μέ ὅποια μορφή καί ἐάν ἐμφανίζεται στή ζωή μας, καί ἀφετέρου μέ τή μετοχή στά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας πού προσφέρουν τήν κάθαρση ἀπό τούς ρύπους τῆς ἁμαρτίας.
Ἡ δεύτερη προϋπόθεση εἶναι κυριαρχία τοῦ νοῦ ἐπί τῶν παθῶν, προκειμένου νά φθάσει ὁ ἄνθρωπος σέ αὐτό πού ὁ ἀπόστολος καί οἱ Πατέρες ὀνομάζουν «νοῦν Χριστοῦ», ἕως ὅτου δηλαδή ἐπιτύχουμε ἡ θέλησή μας νά συμπίπτει μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Καθαρότης καί ἀπάθεια εἶναι οἱ δύο θεμελιώδεις προϋποθέσεις γιά τό «καθ᾽ ὁμοίωσιν», καί αὐτές τίς δύο προϋποθέσεις ἐπέτυχε στό ἔπακρο ὁ τιμώμενος σήμερα ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς.
Αὐτές τίς δύο προϋποθέσεις καλεῖ καί προτρέπει καί ἐμᾶς ὁ ἱερός πατήρ ἀλλά καί ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία νά ἐπιδιώξουμε στή ζωή μας καί νά τίς θέσουμε ὡς πρώτιστες προτεραιότητές μας.
Μπορεῖ ἡ ἐπίτευξή τους νά μήν εἶναι εὔκολη ὑπόθεση, μπορεῖ νά ἀπαιτεῖται σκληρός ἀγώνας, ἀλλά ὁ Θεός εὐλογεῖ πάντοτε τήν προσπάθεια τῶν τέκνων του.
Ἄς ἀγωνιζόμαστε, λοιπόν, γιά νά ἐπιτύχουμε αὐτές τίς δύο προϋποθέσεις καί εὔχομαι, διά πρεσβειῶν τοῦ ἁγίου καί θεοφόρου πατρός ἡμῶν Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς νά φθάσουμε στό καθ᾽ ὁμοίωσιν καί νά ἀπολαύσουμε τή χαρά τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.