Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

Η αγία δούκισσα, η σύζυγος του δούκα της Θεσσαλονίκης Κιντιανού.




Ως τιμή και ευλογία γιά την αγία μας και πρώην πολιούχο της Βέροιας, την αγία Ιερουσαλήμ και τους τρείς γιούς της, θα ήθελα να παρουσιάσω ένα μόνο στοιχείο από μία Ακολουθία της.
Το 2010, στην δεύτερη έκδοση του βίου της Οσιομάρτυρος, που μας παρουσίασε ο σεβασμιώτατος μητροπολίτης μας κύριος Παντελεήμων, εντοπίσαμε, στην σελίδα 53, ένα στοιχείο καινούργιο, που προσφέρει και γνωστοποιεί στην τοπική μας Εκκλησία μία ακόμα αγία μάρτυρα.

Αλλά ας πάρουμε με την σειρά τα στοιχεία της νέας έκδοσης, που μας ενδιαφέρουν και μας απασχολούν εδώ.
Σε κάθε ιερά Ακολουθία, υπάρχει στο συναξάρι της ημέρας και σύντομος βίος του τιμωμένου αγίου, που ονομάζεται Επιτομή. Στην νέα Ακολουθία, που μας παρουσίασε ο σεβασμιώτατος, από χειρόγραφο του 1337, στην Επιτομή του Βίου της αγίας Οσιομάρτυρος Ιερουσαλήμ, οι μάρτυρες άγιοι δεν είναι οι τέσσερεις ήδη γνωστοί μας, δηλαδή η μητέρα Ιερουσαλήμ και οι γιοί της Σέκενδος, Σεκένδικος και Κήγορος, αλλά παρουσιάζεται και ένα ακόμα πρόσωπο.
Ο δούκας λοιπόν της Θεσσαλονίκης, ο Κιντιανός κλείνει στην φυλακή στην Βέροια την Ιερουσαλήμ, αφού σκοτώνει με φρικτά βασανιστήρια τα τρία της παλληκάρια. Την Ιερουσαλήμ κατ’ ρχάς την κρεμάει σε ένα ξύλο και με σιδερένια νύχια καταξεσκίζει τις σάρκες της. Βλέπει όμως ότι η αγία δεν έπαθε τίποτα και αμέσως θεραπεύεται από τις πληγές. Γι’ αυτό και την κλείνει στην φυλακή, αλλά μαζί της κλείνει και την ασθενή σύζυγό του. Και παρακαλάει την αγία μας να θεραπεύσει την γυναίκα του, που βρίσκεται στα πρόθυρα του θανάτου. Αλλά τότε συνέβη και το συνηθισμένο, δηλαδή η μάρτυρας προσέλκυσε την ασθενή στην χριστιανική ευσέβεια.
Και, αντί και ο ίδιος ο δούκας Κιντιανός να χαρεί και να οδηγηθεί κοντά στον Χριστό, αυτός αγριεύει και δίνει διαταγή να κόψουν τα κεφάλια και των δύο γυναικών, μέσα στην ίδια φυλακή. Αυτά συμβαίνουν στις φυλακές της Βέροιας.
Και κάποιοι φιλόχριστοι, κάτοικοι της πόλεώς μας, μέσα στην νύχτα, πήγαν και μάζεψαν τα μαρτυρικά λείψανα των δύο γυναικών και τα έκρυψαν κάπου προς τα δυτικά της Βέροιας, εκεί όπου αργότερα χτίστηκε ναός επάνω στους τάφους των αγίων συναθλητριών μαρτύρων γυναικών. Στον ναό αυτόν, από τα άγια μαρτυρικά λείψανα, σημειώνει η επιτομή, επιτελούνται παράδοξα και ανέλπιστα θαύματα, γιά να δοξάζεται ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός.
Είναι λυπηρό που δεν αναφέρεται το όνομα της δούκισσας, της γυναίκας του Κιντιανού, δούκα της Θεσσαλονίκης. Έχουμε όμως μία κρυφή ελπίδα. Υπάρχει Κατάλογος με όλα τα ονόματα, όσα γνωρίζουμε ότι υπάρχουν από τα χρόνια της Ρωμαιοκρατίας στην Μακεδονία μας. Μέχρι τώρα δεν καταφέραμε να ψάξουμε ενδελεχέστερα το θέμα. Αλλά ελπίζουμε κάτι να γίνει στο μέλλον. Αν είναι θέλημα Θεού και των Αγιών μας, τότε σύντομα θα χαρούμε μαθαίνοντας και ονομαστικά την άγνωστη μέχρι τώρα αγία μας.
Αυτό όμως δεν μας δυσκολεύει καθόλου να την επικαλούμαστε στις προσευχές μας ως «αγία μάρτυρα δούκισσα». Να είμαστε σίγουροι ότι, όπως ύστερα από τόσους αιώνες, η αγία Ιερουσαλήμ, παρουσίασε διά του σεπτού επισκόπου μας, ακόμα μία άγνωστη ακολουθία της, έτσι, εάν είναι θέλημα Θεού, θα μας φανερώσει και το όνομα της συμμάρτυρός της αγίας, της δούκισσας της Θεσσαλονίκης, συζύγου του δούκα Κιντιανού.
Και έτσι αυξάνουμε, με την χάρη του Τρισυποστάτου παναγίου Θεού μας, τον αριθμό των γνωστών αγίων της πόλεώς μας, με μία ακόμα αγία, έστω και ανωνύμως.
Ταις των σων αγίων πρεσβείαις, Χριστέ ο Θεός, σώσον τας ψυχάς ημών.



Γιά τους φιλαγίους φιλίστορες αδελφούς παραθέτουμε και το πρωτότυπο κείμενο της Επιτομῆς του Βίου της αγίας μας.
"Αὐτήν δέ τήν μητέρα ἐν ἰκρίῳ ἀναρτηθεῖσαν, ὄνυξι σιδηροῖς τάς αὐτῆς τιμίας σάρκας προσέταξε ξαίεσθαι· καί ἐπείπερ οὐδέν δεινόν πάθοι ὑπό τῆς τοιαύτης πικρᾶς ἀλγηδόνος, τῇ εἱρκτῇ ταύτην μετά τῆς οἰκείας γυναικός ἐγκλεισθῆναι κελεύει, ἥν πρό τούτου ὅσον οὔπω μέλλουσαν τήν ψυχήν ἀπορρίξειν παρακλήσει αὐτοῦ τοῦ δουκός ἐξιάσατο· πρός εὐσέβειαν μεθελκύσασα· ἐν αὐτῇ οὖν ἐντός τῇ εἱρκτῇ, ἀμφοτέρων ἀποτμηθῆναι κελεύει τάς κεφαλάς, ὧν τά τίμια λείψανα τινές τῶν φιλοχρίστων νύκτωρ περισωρεύσαντες, ἐν τῷ ὡς πρός μεσημβρίαν τῆς πόλεως Βερροίας τόπῳ κατέκρυψαν· ἐν ᾧ μετέπειτα ἵδρυται ὁ νῦν ὁρώμενος θεῖος ναός, παραδόξων ἐν αὐτῷ τελουμένων θαυμάτων εἰς δόξαν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ ἐνδοξαζομένου ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ".

 Αρχιμανδρίτης Πορφύριος Προδρομίτης
πηγή:εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...