Το
Σάββατο 17 Μαΐου το απόγευμα μπροστά τον ιερό ναό αγίου Γεωργίου
Νάουσας έγινε από τον σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και
Καμπανίας κ. Παντελεήμονα, μεγάλη υποδοχή της δεξιάς χειρός του αγίου
Νεκταρίου που μετέφερε από την ομώνυμη ιερά Μονή της Αίγινας ο Αρχιμ.
Μητροφάνης Τουτζιαράκης.
Ακολούθησε πανηγυρικός εσπερινός κατά τον οποίο το θείο λόγο κήρυξε ο σεβασμιώτατος.
Την Κυριακή της Σαμαρείτιδος το πρωί ο σεβασμιώτατος τέλεσε αρχιερατική θεία λειτουργία και κήρυξε το θείο λόγο.
Τα
ιερά λείψανα του αγίου Νεκταρίου θα παραμείνουν μέχρι και την Παρασκευή
23 Μαΐου, ενώ καθημερινά θα τελείται θεία λειτουργία και το απόγευμα
εσπερινός και παράκληση του αγίου Νεκταρίου.
Η ομιλία του σεβασμιωτάτου στον Εσπερινό:
«Σηλυβρίας τόν γόνον καί Αἰγίνης τόν ἔφορον, τόν ἐσχάτοις χρόνοις φανέντα ἀρετῆς φίλον γνήσιον, Νεκτάριον τιμήσωμεν πιστοί», μᾶς προτρέπει, ἀδελφοί μου, ὁ ἱερός ὑμνογράφος.
Καί αὐτή τήν τιμή πού ἀνήκει στούς ἁγίους τοῦ Θεοῦ, πού ἀνήκει σέ ὅλους ἐκείνους τούς ὁσίους ἄνδρες τούς ὁποίους τίμησε καί δόξασε ὁ Θεός μέ τή χάρη του, ἀποδίδουμε καί ἐμεῖς σήμερα στόν προσφιλῆ καί θαυματουργό ἅγιο Νεκτάριο, τοῦ ὁποίου τό ἱερό καί θαυματουργό λείψανο ὑποδεχθήκαμε πρίν ἀπό λίγο στόν στήν πόλη τῆς Ναούσης καί στόν ἱερό μας ναό.
Μεγάλη ἡ τιμή καί ἀκόμη μεγαλύτερη εὐλογία πού ἀπολαμβά-νουμε σήμερα, ἔχοντας τόν θαυματουργό ἅγιο ἐν τῷ μέσῳ ἡμῶν, ἔχοντας τμῆμα τοῦ ἱεροῦ του λειψάνου γιά νά τό ἀσπασθοῦμε καί νά προσκυνήσουμε, ἔχοντας τμῆμα ἀπό τό χέρι τοῦ ἁγίου, γιά νά μᾶς εὐλογήσει καί νά μᾶς μεταδώσει τή χάρη τοῦ Θεοῦ, τῆς ὁποίας ὁ ἴδιος εἶναι μέτοχος.
Ἡ σημερινή ἡμέρα εἶναι, ἀδελφοί μου, ἡμέρα μεγάλης εὐλογίας. Γι᾽ αὐτό καί εἴμαστε ὅλοι εὐγνώμονες πρός τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ὕδρας, Σπετσῶν καί Αἰγίνης πού συγκατένευσε στήν παράκλησή μας καί ἔδωσε τήν εὐλογία του γιά νά μεταφερθεῖ τό ἱερό λείψανο τοῦ ἁγίου Νεκταρίου στήν Ἱερά Μητρόπολή μας καί στήν πόλη μας.
Ἀδελφοί μου, στήν ἱστορία τοῦ κόσμου οἱ ἄνθρωποι προσέτρεχαν κατά καιρούς σέ ἀνθρώπους, σέ συστήματα, σέ ἀντικείμενα, σέ ἰδεολογίες, σέ πράγματα καί πρόσωπα προκειμένου νά ἀκουμπήσουν καί νά αἰσθανθοῦν ἀσφάλεια.
Ὅλα αὐτά ὅμως ἀποδείχθηκαν ἀδύναμα νά στηρίξουν τόν ἄνθρωπο, ὅλα αὐτά ἀποδείχθηκαν ἀνίκανα νά τόν βοηθήσουν καί νά τοῦ δώσουν τήν ἐλπίδα καί τήν παρηγορία πού ἀναζητοῦσε. Ὅλα αὐτά χάθηκαν καί ἐξαφανίσθηκαν ἀφήνοντας μετέωρους καί ἀβοήθητους τούς ἀνθρώπους πού τά ἐμπιστεύθηκαν.
Καί ἡ ἱστορία ἐπαναλαμβάνεται αἰῶνες τώρα, ἐπαναλαμβάνεται καί στίς ἡμέρες μας, χωρίς πολλές φορές οἱ ἄνθρωποι νά κατανοοῦμε τί συμβαίνει. Ὡς ἀντίβαρο σέ ὅλα αὐτά πού παρασύρουν τούς ἀνθρώπους καί τούς δημιουργοῦν μάταιες ἐλπίδες ἡ Ἐκκλησία μας πρόβαλε καί προβάλλει πάντοτε τούς ἁγίους της· πρόβαλε καί προβάλλει πάντοτε τά ἱερά καί τίμια λείψανα τῶν μαρτύρων καί τῶν ὁσίων της πού ἁγιάσθηκαν ἀπό τόν Θεό καί πού ἀποτελοῦν τούς ἄφθαρτους θησαυρούς τῆς θείας χάριτος, πού ἀποτελοῦν τήν ἀπόδειξη τῆς δυνάμεως ἀλλά καί τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ.
Καί μία τέτοια ἀπόδειξη μᾶς πα-ρέχει, ἀδελφοί μου, καί τό ἱερό καί θαυματουργό λείψανο τοῦ ἁγίου Νεκταρίου, ἑνός ἀπό τούς μεγαλύτερους καί προσφιλεστέρους συγχρόνους ἁγίους τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ποιός ἦταν ὁ ἅγιος Νεκτάριος; Ἕνας ταπεινός καί ἀκάματος ἐργάτης τοῦ ἀμπελῶνος τοῦ Κυρίου, ἕνας ὅσιος ἱεράρχης, ὁ ὁποῖος ὅμως καί συκοφαντήθηκε καί κατηγορήθηκε καί ἐκδιώχθηκε καί παραμερίσθηκε, ἀλλά ὑπέμεινε ἀδιαμαρτύρητα τήν ἀδικία καί τήν κακία τῶν ἀνθρώπων, αὐξάνοντας μέ αὐτόν τόν τρόπο μέσα του τήν ἀρετή καί τήν ἁγιότητα.
Καί ὁ Θεός τόν ἀνύψωνε, τόν χαρίτωσε καί τόν ἀνέδειξε θαυματουργό καί ἐν ζωῇ καί μετά θάνατον καί τόν χάρισε στήν Ἐκκλησία του καί στόν κόσμο ὡς ἰατρό τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων τῶν προστρεχόντων πρός αὐτόν, ὡς καταφύγιο καί στήριγμα ὅσων ἔχουν ἀνάγκη τή χάρη καί τήν παρηγορία του.
Τόν χαρίτωσε καί τόν ἀνέδειξε γιά νά ὑπενθυμίζει καί σέ μᾶς τόν δρόμο πρός τήν ἁγιότητα τόν ὁποῖο καλούμεθα νά βαδίσουμε καί σύγχρονος τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο θά μπορέσουμε νά ἀνταποκριθοῦμε στήν πρόσκληση τοῦ Θεοῦ, πού δέν εἶναι ἄλλος ἀπό τήν ταπείνωση καί τήν ὑπομονή, δέν εἶναι ἄλλος ἀπό αὐτόν πού βάδισε καί ὁ ἅγιος Νεκτάριος.
Πρός αὐτόν, ἀδελφοί μου, τόν προσφιλῆ καί φιλάνθρωπο καί θαυματουργό ἅγιό μας, τόν ἅγιο Νεκτάριο, ἄς προστρέξουμε καί ἐμεῖς, γιά νά λάβουμε τήν εὐλογία τοῦ ἱεροῦ του λειψάνου, γιά νά λάβουμε τή χάρη καί τήν ἴαση πού ἀναζητοῦμε· καί ἄς τόν παρακαλέ-σουμε νά καθοδηγεῖ καί ἐμᾶς στόν δρόμο τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ γιά νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς τῆς αἰωνίου ζωῆς πού καί ἐκεῖνος ἀπολαμβάνει
Η ομιλία του σεβασμιωτάτου στη θεία Λειττουργία:
«Πνεῦμα ὁ Θεός καί τούς προσκυνοῦντας αὐτόν ἐν πνεύματι καί ἀληθείᾳ δεῖ προσκυνεῖν».
Λίγες
εἶναι οἱ ἐκτενεῖς συνομιλίες τοῦ Χριστοῦ κατά τή διάρκεια τοῦ δημοσίου
βίου του πού καταγράφουν τά ἱερά εὐαγγέλια. Οἱ ἱεροί εὐαγγελιστές
σημειώνουν συνήθως κάποιους σύντομους διαλόγους τοῦ Χριστοῦ μέ πρόσωπα
πού τόν πλησιάζουν ζητῶντας τή θεραπεία καί τήν ἴαση ἀπό κάποια ἀσθένεια
πού τούς ταλαιπωρεῖ ἤ μέ τούς μαθητές του. Ὅμως ἡ σημερινή εὐαγγελική
περικοπή μᾶς παραδίδει μία συνομιλία μέ ἰδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ὁ
Χριστός συνομιλεῖ μέ μία γυναίκα, παρότι τήν ἐποχή του οἱ γυναῖκες δέν
εἶχαν δημόσια παρουσία καί λόγο, ἀποδεικνύοντας γιά μία ἀκόμη φορά
ἔμπρακτα ὅτι δέν κάνει διακρίσεις μεταξύ ἀνδρῶν καί γυναικῶν.
Συνομιλεῖ
μέ μία Σαμαρείτιδα, παρότι «οὐ συγχρῶνται Ἰουδαῖοι Σαμαρείταις»,
καταδικάζοντας διακρίσεις πού εἰσήγαγαν ἄνθρωποι, κατηγοριοποιῶντας τούς
συνανθρώπους του. Συνομιλεῖ μέ τή Σαμαρείτιδα, καί ἡ συζήτηση δέν εἶναι
μία ἁπλῆ ἀλλά μία βαθύτατα θεολογική συζήτηση.
«Πνεῦμα
ὁ Θεός καί τούς προσκυνοῦντας αὐτόν ἐν πνεύματι καί ἀληθείᾳ δεῖ
προσκυνεῖν». Μέ αὐτόν τόν τρόπο ἀπαντᾶ ὁ Χριστός στή Σαμαρείτιδα, ὅταν
ἐκείνη προσπαθεῖ νά μάθει ποιός εἶναι ὁ πραγματικός τόπος λατρείας τοῦ
Θεοῦ. Ἡ ἀληθινή λατρεία τοῦ Θεοῦ δέν συνδέεται οὔτε μέ τόν τόπο οὔτε μέ
τόν χρόνο, γιατί δέν ἀναφέρεται σέ ἕνα Θεό ὑλικό καί πεπερασμένο, ἀλλά
στόν ἄχρονο καί ἀπερίγραπτο Θεό. Καί ἄν ὁ Θεός εἰσέρχεται σέ ἀνθρώπινα
σχήματα, τό κάνει ἀπό συγκατάβαση πρός τήν ἀδυναμία τοῦ πλάσματός του νά
συλλάβει τό ἀπερινόητο τῆς ὑπάρξεώς του· τό κάνει γιά νά μπορέσει νά
τόν προσεγγίσει καί νά τόν αἰσθανθεῖ δίπλα του, χωρίς αὐτό βεβαίως νά
ἀναιρεῖ κάτι ἀπό τήν πνευματική φύση καί τήν ἄυλη ὑπόστασή του.
Καί
μπορεῖ ὁ Θεός νά συγκαταβαίνει στήν ἀδυναμία τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά αὐτό
δέν σημαίνει ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν θά πρέπει νά ἀποδίδει τή λατρεία του
στόν Θεό μέ ὑλικά μόνο σχήματα, ἀλλά «ἐν πνεύματι καί ἀληθείᾳ», νά τόν
λατρεύει δηλαδή μέ τή ψυχή καί τό πνεῦμα, τά ὁποῖα Ἐκεῖνος τοῦ χάρισε
καί μέ τά ὁποῖα καλεῖται νά φθάσει ἀπό τό «κατ᾽ εἰκόνα» στό «καθ᾽
ὁμοίωσιν».
Ὁ
ἄνθρωπος ἐκφράζει μέ τό σῶμα τή λατρεία του στόν Θεό, καί γιατί αὐτό
εἶναι τό μέσο ἐκφράσεως πού διαθέτει ἀλλά καί γιατί μέ τόν τρόπο αὐτό
καί τό σῶμα λαμβάνει τή χάρη τοῦ Θεοῦ καί ἁγιάζεται μαζί μέ τό πνεῦμα
καί τήν ψυχή του.
Ἡ
πραγματικότης αὐτή ἐπιβεβαιώνεται διά τῶν ἱερῶν λειψάνων τῶν ἁγίων τῆς
Ἐκκλησίας μας. Λατρεύουν τόν Θεό «ἐν πνεύματι καί ἀληθείᾳ» καί
ἁγιάζονται διά τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ ὄχι μόνο στήν ψυχή ἀλλά καί στό
σῶμα. Καί αὐτή ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ, πού ἁγιάζει τούς ἁγίους, παραμένει
ἐνεργή καί μετά τήν κοίμησή τους, ὡς ἐξαιρετική δωρεά καί τιμή τοῦ Θεοῦ
καί ὡς ἀπόδειξη τῆς ἁγιότητός τους καί τῆς εὐαρεσκείας τοῦ Θεοῦ πρός
αὐτούς. Παρεμένει ἐνεργή ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ καί μετά τήν κοίμηση τῶν ἁγίων
του στά ἱερά λείψανά τους, διότι ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ δέν περιορίζεται οὔτε
ἐπηρεάζεται ἀπό τή ζωή καί τόν θάνατο. Παραμένει ἐνεργή γιά νά
μεταδίδεται διά αὐτῶν καί στούς ἀνθρώπους πού πιστεύουν καί λατρεύουν
τόν Θεό «ἐν πνεύματι καί ἀληθείᾳ».
Αὐτό
συμβαίνει, ἀδελφοί μου, καί μέ τό ἱερό λείψανο τοῦ ἁγίου Νεκταρίου,
ἀρχιεπισκόπου Πενταπόλεως, τοῦ θαυματουργοῦ, τμῆμα τοῦ ὁποίου
ὑποδεχθήκαμε κατά τή χθεσινή ἑσπέρα. Διῆλθε τή ζωή του ὁ ἅγιος Νεκτάριος
διά πολλῶν ἀγώνων καί θλίψεων, ἀλλά πάντοτε μέσα στήν ἀγάπη καί τίς
ἐντολές τοῦ Θεοῦ, καί δι᾽ αὐτῶν καθαρίσθηκε καί ἐξαγνίσθηκε ἡ ψυχή του
«ὡς χρυσός ἐν χωνευτηρίῳ», καί τό σῶμα του ἀναδείχθηκε εἰς ναόν τοῦ
Παναγίου Πνεύματος, τό ὁποῖο καί ἁγίασε καί τό σῶμα καί τήν ψυχή του.
Ἔτσι ἔλαβε τή χάρη τοῦ Θεοῦ, ὥστε νά ἐπιτελεῖ ἀναρίθμητα θαύματα
θεραπεύοντας πάσχοντες καί ταλαιπωρημένους ἀνθρώπους, καί μετά τή
μακαρία κοίμησή του τό ἱερό του σκῆνος ἀναδείχθηκε ἀκένωτος πηγή ἰάσεων
γιά τούς προσερχομένους καί αἰτοῦντας τήν ἀρωγή καί τή βοήθειά του.
Ἀπεδείχθη θησαυρός ἀνεξάντλητος τῆς θείας χάριτος, τήν ὁποία καλούμεθα
καί ἐμεῖς νά ἀρυσθοῦμε προσκυνῶντας καί ἀσπαζόμενοι τό χαριτόβρυτο
λείψανό του.
Ἀδελφοί
μου, ἡ εὐλογία τῆς παρουσίας τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ ἁγίου Νεκταρίου
στήν πόλη μας καί τό ἱερό αὐτό ναό ἄς γίνει καί γιά μᾶς μία εὐκαιρία
λατρείας τοῦ Θεοῦ «ἐν πνεύματι καί ἀλήθεια», ὅπως ἔγινε καί γιά τή
Σαμαρείτιδα γυναίκα ἡ συνάντησή της μέ τόν Χριστό, ὥστε νά ἁγιασθοῦμε
καί ἐμεῖς καί νά ἀξιωθοῦμε καί τῆς οὐρανίου μακαριότητός του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.