«Ἐξέλθετε ἔθνη,
ἐξέλθετε καί λαοί
καί θεάσασθε σήμερον
τόν βασιλέα τῶν
οὐρανῶν ὡς
ἐπί θρόνου
ὑψηλοῦ, ἐπί
πώλου εὐτελοῦς».
Μέ αὐτά
τά λόγια τοῦ
ἰδιομέλου τῶν Αἴνων
μᾶς καλεῖ ἡ
Ἐκκλησία μας διά
τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου νά ἐξέλθουμε καί
ἐμεῖς σήμερα μαζί
μέ τούς Ἰσραηλίτες
καί μαζί μέ
τούς παρεπιδημοῦντες στήν Ἱερουσαλήμ, μαζί
μέ τά παιδιά
πού κρατοῦσαν
τά βαΐα τῶν
φοινίκων καί μαζί
μέ ἐκείνους πού
«ἐστρώνυνον τά ἱμάτιά» τους
στόν δρόμο,
γιά νά ὑποδεχθοῦμε τόν Χριστό πού
εἰσέρχεται στήν ἁγία
Πόλη ἐπί
πῶλον ὄνου.
Ποῦ ὅμως
μᾶς καλεῖ νά
ἐξέλθουμε καί ποιόν
μᾶς καλεῖ νά
δοῦμε ὁ ἱερός
ὑμνογράφος; Ἤ
μήπως ἡ
προτροπή εἶναι
μιά ρητορική
ἔκφραση χωρίς σημασία,
μία ἀνάμνηση
ἤ μία ἐπικαιροποίηση
τοῦ παρελθόντος γιά νά ἐξυπηρετήσει
ὁ ὑμνογράφος
τίς ἀπαιτήσεις
τῶν νόμων τῆς
ποιήσεως;
Οἱ ἐρωτήσεις αὐτές εἶναι εὔλογες,
ἀφοῦ ἐμεῖς δέν
βρισκόμαστε στήν
Ἱερουσαλήμ ὅπως
οἱ Ἰσραηλίτες,
οὔτε ὁ Χριστός
πρόκειται νά εἰσέλθει
καί πάλι στήν
ἁγία Πόλη.
Ποιό εἶναι,
λοιπόν, τότε
τό νόημα τότε
τῆς προτροπῆς
τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου
καί ἀπό
ποῦ μᾶς καλεῖ
νά ἐξέλθουμε;
Στήν ἐρώτηση
αὐτή μποροῦμε
νά δώσουμε
ἀπάντηση ἄν
σκεφθοῦμε πρωτίστως
ποιός εἶναι ὁ
λόγος γιά τόν
ὁποῖο εἰσῆλθε
ὁ Ἰησοῦς σάν
σήμερα στά
Ἱεροσόλυμα καί
γιά ποιόν λόγο
ἐξῆλθαν οἱ Ἰσραηλίτες στούς δρόμους.
Ὁ Ἰησοῦς
εἰσέρχεται στά Ἱεροσόλυμα
γιά νά ἑορτάσει
ἐκεῖ τό τελευταῖο Πάσχα τῆς
ἐπιγείου ζωῆς
του μέ τούς
μαθητές του
καί ἀπό
ἐκεῖ νά πορευθεῖ
στό Πάθος καί
τήν Ἀνάσταση. Οἱ
Ἰσραηλίτες ἐξέρχονται στούς δρόμους γιά
νά δοῦν καί
νά ὑποδεχθοῦν
τόν Χριστό, ὁ
ὁποῖος μόλις
πρόσφατα εἶχε ἀναστήσει τόν τετραήμερο Λάζαρο
ἀποδεικνύοντας
ὅτι αὐτός ἦταν
ὁ Μεσσίας.
Ἄν, λοιπόν,
καί ἐμεῖς θέλουμε
νά ζήσουμε
πραγματικά τό Πάσχα,
ἄν θέλουμε
νά ζήσουμε πνευματικά τά γεγονότα
τοῦ Πάθους καί
τῆς Ἀναστάσεως
τοῦ Κυρίου, πρέπει
νά ἀρχίσουμε ἀπό
τή σημερινή ἡμέρα.
Πρέπει
νά ὑποδεχθοῦμε σήμερα τόν Ἰησοῦ
βγαίνοντας ὄχι ἀπό
τά σπίτια
μας, γιατί ὁ
Χριστός δέν περνᾶ
αἰσθητά ἀπό
τούς δρόμους τῶν
πόλεών μας, ἀλλά
ἀπό τούς
οἴκους τῶν ψυχῶν
μας. Ἄν θέλουμε
νά δοῦμε καί
νά συναντήσουμε
τόν Χριστό, πρέπει
νά ἐγκαταλείψουμε
ὅ,τι μᾶς
κρατᾶ μακρυά
του, εἴτε αὐτή
εἶναι ἡ ἀδιαφορία μας εἴτε εἶναι
ἡ ἀμέλειά μας,
εἴτε εἶναι οἱ
συνήθειες
καί τά λάθη
μας, εἴτε εἶναι
τά πάθη καί
οἱ ἁμαρτίες μας.
Ἄν θέλουμε
νά δοῦμε καί
νά συναντήσουμε
τόν Χριστό, πρέπει
νά βγοῦμε
ἀπό τά
τείχη τοῦ ἐγωισμοῦ
καί τῆς αὐταρέσκειάς
μας πού μᾶς
περιορίζουν τήν
ὁρατότητα καί μᾶς
ἀπομακρύνουν ἀπό
τόν Χριστό.
Ἄν θέλουμε
νά συναντήσουμε τόν
Χριστό, θά
πρέπει νά
κάνουμε αὐτό πού
ἔκαναν καί οἱ
Ἰσραηλίτες οἱ ὁποῖοι
τόν ὑποδέχθηκαν μέ τά βαΐα
τῶν φοινίκων. Καί
ἄν ἐκεῖνοι ἔβγαλαν
τά ἱμάτιά τους
καί τά ἔστρωσαν
στόν δρόμο ἀπό
ὅπου θά
περνοῦσε ὁ Χριστός,
ἐμεῖς θά πρέπει
νά ἀπεκδυθοῦμε τόν ἐγωισμό καί
τήν ὑψηλοφροσύνη μας
καί νά τά
ὑποβιβάσουμε
τόσο στήν κλίμακα
τῶν προσωπικῶν
μας ἀξιῶν πού
νά εἶναι σάν
νά τά στρώνουμε
στό ἔδαφος. Θά
πρέπει νά
ἀπεκδυθοῦμε τήν
ἰδέα καί τή
γνώμη πού ἔχουμε
γιά τόν ἑαυτό
μας σέ τέτοιο
σημεῖο, ὥστε ἀκόμη
καί ἄν μᾶς
πατοῦν οἱ ἄνθρωποι
γύρω μας, καί
ἄν ἀκόμη μᾶς
ἀδικοῦν ἤ μᾶς
συκοφαντοῦν, αὐτό
νά μήν μᾶς
ἐνοχλεῖ, νά μήν
μᾶς πειράζει, ἀλλά
νά τό θεωροῦμε
ὡς τιμή καί
ὡς εὐεργεσία, γιατί
μᾶς ἀσκεῖ στήν
ταπείνωση. Καί
ταπείνωση εἶναι
ἡ ἀρετή τήν
ὁποία δίδαξε
σέ ὅλους μας
καί μέ τήν
εἴσοδό του στά
Ἱεροσόλυμα ἐπί
πῶλον ὄνου ἀλλά
πολύ περισσότερο μέ
τήν σταυρική του
θυσία γιά χάρη
μας ὁ Χριστός.
Ἄν θέλουμε,
λοιπόν, ἀδελφοί
μου, νά γίνουμε
καί ἐμεῖς συνοδοιπόροι
καί συμμέτοχοι
τοῦ Πάθους καί
τῆς Ἀναστάσεως
τοῦ Κυρίου, ἄς
τόν ἀκολουθήσουμε
ὄχι μόνο μέ
τά λόγια ἀλλά
καί μέ τά
ἔργα μας, ἄς
τόν ἀκολουθήσουμε καί
στόν δρόμο
τῆς ταπεινώσεως,
ἀπό τά
Ἱεροσόλυμα μέχρι τόν
Γολγοθᾶ, γιά νά
ἐλπίζουμε πώς
θά τόν δοῦμε
καί θά συναντήσουμε
ἀναστημένο καί
δοξασμένο τήν ἡμέρα
τῆς λαμπροφόρου
Ἀναστάσεώς του.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.