«Γρηγορεῖτε, στήκετε ἐν τῇ πίστει, ἀνδρίζεσθε,
κραταιοῦσθε» (1 Κορ. 16.13).
Σαφής καί κατηγορηματικός ὁ λόγος τοῦ ἀποστόλου
Παύλου πρός τούς χριστιανούς τῆς Κορίνθου. Τέσσερις προστακτικές, τέσσερις
προτροπές, πού δέν ἀπευθύνονται μόνο πρός τούς Κορινθίους, ἀπευθύνονται καί
πρός τούς χριστιανούς ὅλων τῶν ἐποχῶν καί ἰσχύουν καί γιά ὅλους ἐμᾶς.
Καί δέν εἶναι μόνο ἡ διαχρονική ἰσχύς τῶν λόγων
τῆς ἁγίας Γραφῆς πού κάνει τούς λόγους τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου ἐπίκαιρους,
ἀλλά εἶναι καί οἱ συνθῆκες τίς κρίσεως πού βιώνει γιά πολλές καί ποικίλες
αἰτίες ὁ κόσμος καί ὁ ἄνθρωπος στίς ἡμέρες μας, γεγονός πού ἀποδεικνύει
τίς προτροπές τοῦ ἀποστόλου ζωτικῆς σημασίας γιά ὅλους μας.
«Γρηγορεῖτε, στήκετε ἐν τῇ πίστει, ἀνδρίζεσθε,
κραταιοῦσθε».
Τέσσερις προτροπές πού μποροῦν νά ἀποτελέσουν
κατευθυντήριες γραμμές γιά τήν πορεία τῆς ζωῆς μας.
Ἡ πρώτη προτροπή τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἀφορᾶ
στήν ἐγρήγορση πού πρέπει νά διακρίνει τόν χριστιανό.
Συχνά παρομοιάζεται ὁ πνευματικός ἀγώνας μέ
πόλεμο. Καί καθώς στόν πόλεμο κανένας στρατιώτης δέν μπορεῖ νά κοιμᾶται,
ἀλλά εἶναι ἀνάγκη νά ἔχει ὅλες του τίς αἰσθήσεις τεταμένες γιά νά ἀντιλαμβάνεται
τίς κινήσεις τοῦ ἐχθροῦ καί νά ἀντιμετωπίζει τίς προσβολές του, ἔτσι καί
στόν πνευματικό ἀγώνα χρειάζεται ἐγρήγορση. Ἐγρήγορση ζητοῦσε, ἄλλωστε, καί ὁ
Χριστός ἀπό τούς μαθητές του λίγο πρίν ἀπό τό πάθος του, γιατί ἡ ἐγρήγορση
εἶναι αὐτή πού προστατεύει τόν ἀγωνιστή γιά νά μήν πέσει στόν πειρασμό καί
παρασυρθεῖ στό κακό καί τήν ἁμαρτία. «Γρηγορεῖτε καί προσεύχεσθε,
ἵνα μή εἰσέλθητε εἰς πειρασμόν» ἦταν ἡ προτροπή τοῦ Χριστοῦ· καί αὐτήν ἐπαναλαμβάνει
μέ τόν δικό του τρόπο σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος καί πρός ἐμᾶς.
Ἡ δεύτερη προτροπή εἶναι ἡ σταθερότητα τῆς
πίστεως: «στήκετε ἐν τῇ πίστει», συμβουλεύει ὁ ἀπόστολος. Ἡ σταθερότητα αὐτή
ἔχει διπλό νόημα καί περιεχόμενο. Διότι κατ᾽ ἀρχήν εἶναι χρέος μας νά
παραμένουμε σταθεροί στήν πίστη καί νά μήν παρεκκλίνουμε ἀπό αὐτήν
οὔτε καί νά τήν ἀλλοιώνουμε, διότι μόνο ἐφόσον ἀγωνιζόμαστε μέσα στό
πλαίσιο τῆς πίστεως, μποροῦμε νά κερδίσουμε καί τό βραβεῖο τοῦ ἀγῶνος μας,
ὅπως τονίζει ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος Παῦλος, λέγοντας ὅτι κανένας δέν
στεφανώνεται «ἐάν μή νομίμως ἀθλῇ». Κατά δεύτερο ὅμως λόγο ἡ σταθερότητα
καί ἡ ἐμμονή στήν πίστη μᾶς κάνει ἰσχυρούς καί ἀνθεκτικούς ἀπέναντι στόν
πνευματικό μας ἀντίπαλο, διότι ἡ παρέκκλιση ἀπό τήν πίστη μᾶς κάνει εὐάλωτους
καί μᾶς στερεῖ τή χάρη τοῦ Θεοῦ.
Ἡ τρίτη προτροπή τοῦ ἀποστόλου εἶναι: «ἀνδρίζεσθε».
Νά ἀγωνίζεσθε, δηλαδή, μέ θάρρος καί ἀνδρεία, δύο στοιχεῖα τά ὁποῖα εἶναι
ἀπαραίτητα γιά νά ἀνταπεξέλθουμε στόν ἀγώνα μας.
Τό θάρρος καί ἡ ἀνδρεία πού μᾶς προτρέπει ὁ
ἀπόστολος Παῦλος νά ἔχουμε εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς πίστεως ὅτι ὁ ἀγώνας τόν
ὁποῖο κάνουμε εἶναι ἀγώνας καλός, εἶναι ἀγώνας ὁ ὁποῖος γίνεται γιά χάρη τοῦ
Θεοῦ, καί γι᾽ αὐτό ἔχει καί τήν εὐλογία καί τήν ἐνίσχυση τοῦ Θεοῦ, πού προστατεύει
καί στηρίζει ὅσους ἀγωνίζονται ὡς στρατιῶτες του.
Τέταρτη προτροπή τοῦ ἀποστόλου Παύλου εἶναι τό
«κραταιοῦσθε»· μᾶς προτρέπει, δηλαδή, νά ἔχουμε δύναμη. Καί τή δύναμη τήν
ἀντλεῖ ὁ χριστιανός πού ἀγωνίζεται ἀπό τήν Ἐκκλησία. Τήν ἀντλεῖ ἀπό τή
συμμετοχή του στά μυστήριά της. Τήν ἀντλεῖ ἀπό τήν προσευχή. Καί τήν ἔχει
ἀνάγκη αὐτή τή δύναμη, γιατί ὁ ἀγώνας εἶναι ἀγώνας διαρκείας, εἶναι ἀγώνας
ζωῆς· γι᾽ αὐτό χρειάζεται καί δύναμη καί ἀντοχή καί ὑπομονή.
Τήν ἔχουμε ἀνάγκη ὅμως καί γιά ἕναν ἀκόμη
λόγο: γιατί ὁ ἀγώνας μας δέν εἶναι ἀγώνας μέ ἀνθρώπους, ἀλλά εἶναι ἀγώνας
πνευματικός, ἀγώνας πρός τόν «κοσμοκράτορα τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου»,
γιά τόν ὁποῖο οἱ δικές μας δυνάμεις δέν ἀρκοῦν. Χρειαζόμαστε καί τή δύναμη
τοῦ Θεοῦ, χωρίς αὐτό νά σημαίνει ὅτι πρέπει νά ἀφεθοῦμε μόνο σ᾽ αὐτήν καί νά
ἐγκαταλείψουμε τόν ἀγώνα.
Ὁ ἀγώνας μας εἶναι ἀπαραίτητος γιά τή νίκη
καί τή σωτηρία μας. Καί εἶναι ἀναγκαῖο, ἐάν ἐπιδιώκουμε αὐτή τή νίκη, νά ἀγωνιζόμαστε,
ἀδελφοί μου, ὅπως ἀκριβῶς ἀκούσαμε νά μᾶς προτρέπει σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.