Με την ευκαιρία της
αποδόσεως της εορτής της Υπαπαντής του Σωτήρος ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης
Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων τέλεσε το βράδυ της Παρασκευής 7
προς Σάββατο 8 Φεβρουαρίου αγρυπνία, όπως κάθε χρόνο, στον μητροπολιτικό ιερό ναό
Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναούσης, όπου φυλάσσεται η θαυματουργή ιερά εικόνα
της Υπαπαντής.
Ο σεβασμιώτατος
κήρυξε το θείο λόγο και τέλεσε μνημόσυνο για την ανάπαυση της ψυχής της
Ευγενίας Ράιου που βρήκε την ιερά εικόνα και τη φύλαξε για πολλά χρόνια στην
«Έξω Υαπαπαντή» της Νάουσας.
Η ομιλία του
σεβασμιωτάτου:
«Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλον σου, δέσποτα, … ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί
μου τό σωτήριόν σου».
Προεορτάζοντας τήν ἑορτή τῆς ἀποδόσεως τῆς Ὑπαπαντῆς, ἀγρυπνοῦμε, ἀδελφοί μου, ἀπόψε τιμῶντας τήν ἐπέτειο τῆς παραδόσεως τῆς ἱστορικῆς εἰκόνος τῆς Ὑπαπαντῆς. Ἀγρυπνοῦμε, ἀσπαζόμενοι τήν ἱερή εἰκόνα καί μεταφερόμεθα νοερά στή στιγμή πού ὁ πρεσβύτης Συμεών ὑποδέχεται τόν Χριστό καί εὐγνωμονεῖ τόν Θεό γιατί τόν ἀξίωσε νά δεῖ τόν Μεσσία.
Ἀπό τότε ἔχουν περάσει εἴκοσι αἰῶνες καί μπορεῖ ὁ
Χριστός νά μήν εἶναι
τό τεσσαρακονθήμερο βρέφος πού ὑποδέχθηκε ὁ Συμεών, εἶναι ὅμως καί θά συνεχίζει νά εἶναι ὁ σωτήρας τοῦ κόσμου, ὁ σωτήρας τοῦ κάθε ἀνθρώπου πού τόν ὑποδέχεται στήν ψυχή του, τοῦ κάθε ἀνθρώπου πού θά θελήσει νά γίνει
μέτοχος τῆς
σωτηρίας πού προσφέρει ὁ
Χριστός.
Καί ἐάν ἐμεῖς
δέν μποροῦμε
νά δοῦμε τόν Χριστό μέ τούς φυσικούς ὀφθαλμούς μας, ὅπως τόν εἶδε ὁ πρεσβύτης Συμεών, μποροῦμε νά τόν δοῦμε, ἀδελφοί μου, μέ ἄλλους τρόπους.
Μποροῦμε νά τόν δοῦμε πρωτίστως μέσα ἀπό τή μελέτη τῆς ἁγίας Γραφῆς, πού μᾶς παρουσιάζει καί μᾶς περιγράφει ὅλη τήν ἐπίγεια πορεία καί διαδρομή του.
Μποροῦμε νά δοῦμε τόν Χριστό μέσα στή θεία
Λειτουργία, στήν ὁποία
εἶναι παρών, ὡς προσφέρων καί προσφερόμενος.
Μποροῦμε νά τόν δοῦμε μέσα στά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας τά ὁποῖα
τελεσιουργοῦνται
μέ τή χάρη του.
Μποροῦμε νά τόν δοῦμε μέσω τῆς προσευχῆς, ἡ ὁποία
ἀποτελεῖ, ὅταν εἶναι γνήσια καί εἰλικρινής, μία ἀληθινή συνομιλία τοῦ ἀνθρώπου
μέ τόν Θεό.
Μποροῦμε νά τόν δοῦμε ἀκόμη μέσα ἀπό τή ζωή τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας
μας, τῶν παλαιοτέρων καί τῶν νεωτέρων, τῶν ὁποίων ἡ ζωή ἀποτελεῖ μίμηση τῆς ζωῆς τοῦ Χριστοῦ.
Οἱ τρόποι καί τά μέσα, ὅπως ἀντιλαμβανόμαστε, εἶναι πολλά, δέν ἀρκοῦν ὅμως
ἄν δέν πληροῦνται δύο προϋποθέσεις.
Ἡ πρώτη προϋπόθεση εἶναι νά θέλουμε πραγματικά νά δοῦμε τόν Χριστό, νά τό ἐπιθυμοῦμε διακαῶς, νά φλέγεται ἡ ψυχή μας ἀπό αὐτή τή διάθεση καί τήν ἐπιθυμία, ὅπως συνέβη μέ τούς μαθητές τοῦ Χριστοῦ πού πορευόταν πρός τούς Ἐμμαούς, καί νά τό ζητοῦμε ἀπό τόν Χριστό, ὅπως τό ζητοῦσε ὁ πρεσβύτης Συμεών, ὅπως τό ζητοῦσαν καί τό ζητοῦν οἱ ἅγιοι
τῆς Ἐκκλησίας μας, οἱ μάρτυρες καί οἱ ἀσκητές
της.
Ἡ δεύτερη προϋπόθεση εἶναι νά εἴμαστε προετοιμασμένοι γιά νά τόν
δοῦμε. Καί αὐτό εἶναι, ἀδελφοί μου, πολύ σημαντικό,
γιατί ὁ ἄνθρωπος τῆς ἐποχῆς μας εἶναι ἀπασχολημένος ἀπό τόσα πολλά πράγματα πού συμβαίνουν
γύρω, ἀπό τόσο ἐντυπωσιακά καί φαντασμαγορικά ἑλκύουν τήν προσοχή του, ἔστω καί ἐάν δέν ἔχουν καμιά ἀξία, ὥστε παραβλέπει τά πραγματικά
σημαντικά. Δέν προσέχει καί δέν ἑλκύεται ἀπό ὅσα δέν δημιουργοῦν θόρυβο καί ἐντυπώσεις. Καί ἄλλοτε πάλι τά μάτια του σκοτίζονται ἤ καί τυφλώνονται ἀπό θεάματα ἁμαρτωλά καί ἀκάθαρτα, ὥστε δέν ἔχει τή δυνατότητα νά διακρίνει
τόν Χριστό, ἔστω
καί ἐάν αὐτός περνᾶ ἀπό δίπλα του.
Ὁ μακαρισμός τοῦ Χριστοῦ «μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ ὅτι
αὐτοί τόν Θεόν ὄψονται», καθορίζει τό πλαίσιο
μέσα στό ὁποῖο γίνεται ὁρατός ὁ Χριστός.
Βεβαίως ἡ καθαρότητα τῆς ψυχῆς δέν εἶναι κάτι τό ὁποῖο μπορεῖ νά κατακτήσει κανείς εὔκολα, γιατί ἀπαιτεῖ ἕνα ὑψηλότατο ἐπίπεδο ἀρετῆς καί ἁγιότητος, τό ὁποῖο
εἶναι ἀποτέλεσμα ἐπίμονου καί συνεχοῦς ἀγῶνος
πού διαρκεῖ
σέ ὅλη τή ζωή τοῦ ἀνθρώπου. Ὅμως ἀπαιτεῖται τουλάχιστον ἡ προσπάθεια. Ἀπαιτεῖται ἡ προσπάθεια νά διατηροῦμε τήν ψυχή μας καθαρή ἀπό τούς ρύπους τῆς ἁμαρτίας, νά διατηροῦμε τόν νοῦ μας καθαρό ἀπό τά θεάματα καί τά ἀκούσματα τοῦ κόσμου, τούς πονηρούς λογισμούς
καί τίς κακές ἐπιθυμίες,
νά διατηροῦμε
τήν ὕπαρξή μας ἁγνή ἀπό ὅλα ἐκεῖνα
πού μᾶς ἀπομακρύνουν ἀπό τόν Θεό καί τή χάρη του, καί νά παρακαλοῦμε τόν Θεό νά αὐξάνει αὐτή τήν καθαρόητα μέσα μας, ὥστε νά μποροῦμε καί ἐμεῖς νά τόν διακρίνουμε, νά μποροῦμε νά βλέπουμε τόν δρόμο πού μᾶς ὁδηγεῖ στή σωτηρία, γιά νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς νά γίνουμε μέτοχοί της γιά νά εὐγνωμονοῦμε μέ τά λόγια τοῦ πρεσβύτου Συμεών: «Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλον σου, δέσποτα, … ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τό σωτήριόν σου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.