Βρισκόμαστε στη μέση της Μεγάλης Σαρακοστής,
ευλογημένοι μας Χριστιανοί, και η Εκκλησία τοποθετεί προς ενίσχυση του πνευματικού
μας αγώνα τον Τίμιον Σταυρόν να τον προσκυνήσουμε, να τον μελετήσουμε και να παρηγορηθούμε
από τα σωτήρια μηνύματά του.
Είναι, αλήθεια ότι ο Σταυρός του Κυρίου σημαδεύει
τα πάντα στην Εκκλησία του Χριστού και στην ζωή των Χριστιανών. Δεν υπάρχει κάτι
που να γίνεται στην αγία μας Εκκλησία είτε στη ζωή την ευσεβή, το οποίο να μη
σφραγίζεται με τον Τίμιο Σταυρό του Χριστού. Το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας τελεσιουργείται
με την σφραγίδα του Τιμίου Σταυρού. Σταυρικές είναι όλες οι ευλογίες των ιερέων
της Εκκλησίας. Το πρώτο μυστήριο της σωτηρίας, το Άγιον Βάπτισμα, διά του Τιμίου
Σταυρού και αυτό φέρεται εις πέρας. Και στην ζωή μας την καθημερινή, από την ώρα
που θα ξυπνήσουμε ως την ώρα που θα κοιμηθούμε, και από την ώρα που θα γεννηθούμε
ως την ώρα που θα παραδώσουμε την ψυχή μας στον Θεό και άλλοι θα παραδώσουν το φθαρτό
σώμα μας στο μνήμα πάλι ο Σταυρός τα σφραγίζει όλα.
Αυτό βέβαια δεν είναι τυχαίο, ούτε γίνεται απλώς
για να έχουμε κάποια θεία δύναμη η κάποια θεία προστασία η κάποια θεία ευλογία.
Βέβαια γίνεται και γι’ αυτό, αλλά εάν δούμε βαθύτερα τα πράγματα, θα δούμε ότι ο
Σταυρός είναι αναφαίρετος σύντροφος της ζωής του Χριστιανού και της ζωής της Εκκλησίας.
Ο Σταυρός είναι η ουσία της Ορθοδόξου πίστεως και της χριστιανικής ζωής. Είτε λέμε
ζωή εν Χριστώ είτε λέμε ζωή εν τω Σταυρώ του Χριστού, το ίδιο λέμε. Δεν νοείται
το έργο του Χριστού χωρίς τον Σταυρό Του. Δεν νοείται η ζωή του Χριστιανού χωρίς
την συμμετοχή του στον Σταυρό του Χριστού. Γι’ αυτό, ό,τι κάνει ο Χριστιανός και
το κάνει με το πνεύμα του Σταυρού του Χριστού, είναι χριστιανικό. Ό,τι κάνει και
δεν το κάνει με το πνεύμα του Σταυρού του Χριστού, είναι σαρκικό, είναι εγωιστικό,
είναι της φιλαυτίας, είναι αντίθεο, είναι έξω από την Χάρι του Θεού. Άρα δύο τρόποι
ζωής υπάρχουν, ο τρόπος ο μη σταυρικός και ο τρόπος ο σταυρικός. Και ο μη σταυρικός
είναι ο τρόπος του εγωισμού, είναι ο τρόπος ο κοσμικός, είναι ο τρόπος του ανθρωποκεντρισμού,
είναι ο τρόπος κατά τον οποίο ο άνθρωπος ζει με τον εαυτό του και όχι με τον Θεό
και τον αδελφό του. Ενώ ο τρόπος του Σταυρού του Χριστού είναι ο τρόπος κατά τον
οποίο ο άνθρωπος προσπαθεί να νικά το σαρκικό φρόνημα, να νικά τον παλαιό άνθρωπο,
να νικά τον εγωισμό του και να ζει προσφερόμενος στον Θεό και προσφερόμενος στον
αδελφό του.
Εάν ο Σταυρός του Χριστού έχει τόσο μεγάλη δύναμη,
την έχει διότι επάνω στον Σταυρό Του ο Χριστός επανέφερε τον άνθρωπο στην πραγματική
του τροχιά και φύση. Διόρθωσε διά της τελείας υπακοής Του, μέχρι Σταυρού και θανάτου, την ανυπακοή του Αδάμ,
την επανάσταση του Αδάμ, με την οποία ο άνθρωπος χωρίστηκε από τον Θεό. Όλη η τραγωδία
του ανθρώπου ήταν η αμαρτία, ο εγωισμός του Αδάμ, που τον χώρισε από τον Θεό. Όλη
η διόρθωση αυτής της μεγάλης τραγωδίας του Αδάμ έγινε με την άφατο κένωση του Υιού
του Θεού, το αποκορύφωμα της οποίας ήταν ο Σταυρός Του. Γι’ αυτό και ο διάβολος φοβάται τόσο πολύ τον
Σταυρό του Χριστού, γιατί επάνω στον Σταυρό Του ο Χριστός του ανέτρεψε όλο του
το έργο, όλες τις πονηριές που είχε κάνει, όλες τις μεθοδείες , με τις οποίες κρατούσε
αιχμάλωτο το γένος των ανθρώπων. Αλλά ο Κύριος εκεί επάνω στον Σταυρό τον νίκησε με την άκρα ταπείνωσή Του και με την τελεία υπακοή
Του στο άγιο θέλημα του Θεού Πατρός Του.
Έτσι λοιπόν και εμείς βλέπουμε, ότι ως Χριστιανοί
δεν έχουμε άλλο τρόπο να ζήσουμε, παρά μόνο τον του Σταυρού του Χριστού τρόπο. Αλλά
δόξα τω Θεώ που υπάρχει η μετάνοια, κάθε φορά που ο διάβολος μάς παρασύρει να νομίζουμε
ότι η ευτυχία μας είναι να μη ζούμε κατά τον τρόπο του Σταυρού του Χριστού αλλά
κατά τον τρόπο του παλαιού Αδάμ. Δόξα τω Θεώ που υπάρχει η μεγάλη αγάπη του Θεού,
αυτή που φανερώθηκε επάνω στον Σταυρό, και εμείς μπορούμε με την μετάνοιά μας να
ζητήσουμε την συγχώρηση του Κυρίου και αμέσως να ξαναβρούμε τον σωστό τρόπο, να
ξαναζήσουμε σταυρικά την ζωή μας.
Και να, σήμερα προσκυνείται στο μέσον της Αγίας και Μ. Σαρακοστής ο Σταυρός του Κυρίου μας
και υπενθυμίζει σε όλους μας και σε όλο τον κόσμο ότι, όταν διαλέξουμε τον σταυρό
ως τρόπο της ζωής μας, τότε έχουμε και την ανάσταση και την αληθινή ελευθερία μας
και την αληθινή ανάπαυσή μας μέσα στην αγάπη του Θεού και στην αγάπη των αδελφών
μας, τότε έχουμε την αληθινή ειρήνη του Χριστού. Γι’ αυτό, βλέπετε και αυτό το μέγα
μυστήριο της ευσεβείας και της πίστεώς μας, ότι όπου σταυρός, εκεί και ανάστασις,
και όπου ανάστασις, εκεί οπωσδήποτε έχει προηγηθεί ο σταυρός. Ενώ πουθενά δεν υπάρχει
ανάστασις, αν δεν υπάρχει προηγουμένως ο Σταυρός του Χριστού.
Και επειδή αυτά μας παρέδωσε η Αγία μας Εκκλησία,
αυτά παραλάβαμε διά του έργου του Κυρίου μας, του Θεανθρώπου Χριστού μας του επί
Σταυρού σταυρωθέντος, αυτήν την ζωή έζησαν οι άγιοι Απόστολοι, οι άγιοι Πατέρες,
οι όσιοι Ασκητές , όλοι οι Άγιοι που έζησαν μέσα στις κοινωνίες ως πιστοί δούλοι
του Ιησού Χριστού, ας γνωρίζουμε ότι αυτό είναι όλο το Ευαγγέλιο του Χριστού. Γι’
αυτό και εμείς ως Χριστιανοί επιποθούμε να ζήσουμε κατά τον τρόπο του Σταυρού του
Χριστού.
Ο Θεός να δώσει, λοιπόν, αδελφοί μας Χριστιανοί,
σ’ όλους μας την Χάρι Του, ν’ ανοίξουμε τους οφθαλμούς της ψυχής μας και να καταλάβουμε
αυτό το μέγα μυστήριο του Σταυρού του Χριστού, που δεν καταλαβαίνεται με μία και
δύο φορές. Είναι ένα ατελεύτητο μυστήριο, στο οποίο σε όλη μας την ζωή με την Χάρι
του Θεού θα μαθητεύουμε και εν τούτοις ανεξάντλητο θα μένει.
Ο Κύριος, λοιπόν, να δώσει να είμαστε πάντοτε στους πόδας του εσταυρωμένου Κυρίου, μαθητεύοντες
στο μέγα και φρικτό μάθημα του σταυρικού
θανάτου του Κυρίου και έτσι συμμετέχουμε και στην ζωηφόρο Ανάστασή Του. Ο Κύριος
να δώσει να είμαστε Χριστιανοί Σταυροαναστάσιμοι. Αμήν
αρχιμ. Θεόφιλος Λεμοντζής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.