«Οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τόν υἱόν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτόν μή ἀπόληται ἀλλ᾽ ἔχει ζωὴν αἰώνιον» (Ἰωάν. 3.14-15).
Κυριακή πρὸ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ καί ἡ Ἐκκλησία μας ὅρισε νά ἀναγινώσκεται ὡς εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ἡ συνομιλία τοῦ Χριστοῦ μέ τόν Νικόδημο, τόν ἄρχοντα ἐκεῖνον τῶν Ἰουδαίων, πού πλησίασε τόν Ἰησοῦ μέ εἰλικρινῆ διάθεση καί στή συνέχεια ἔγινε ἕνας ἀπό μαθητές του.
Στή συνομιλία αὐτή ὁ Χριστός σκιαγραφεῖ τήν πορεία του στόν κόσμο προλέγοντας τή σταυρική θυσία καί τή χάρη πού θά προκύψει ἀπό αὐτή γιά τόν ἄνθρωπο, συγκρίνοντάς την μέ τήν ὕψωση ἀπό τόν Μωϋσῆ τοῦ χαλκίνου ὄφεως ὁ ὁποῖος θεράπευε ὅσους ἀπό τούς Ἰσραηλίτες ὑφίσταντο τό δάγκωμα τῶν δηλητηριωδῶν ὄφεων καὶ κινδύνευαν νά πεθάνουν.
Γιά τόν Ἰησοῦ, λοιπόν, ἡ σταυρική του θυσία εἶναι μία ἀνάγκη. Ἦρθε στόν κόσμο ὡς ἄνθρωπος γιά νά σώσει τόν ἄνθρωπο. Καί ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου, πού εἶχε ἀπομακρυνθεῖ μέ τήν παρακοή τόν πρωτοπλάστων ἀπό τόν Θεό καί εἶχε ἐξορισθεῖ ἀπό τόν παράδεισο τῆς Ἐδέμ, γίνεται μέ ἕναν μόνο τρόπο: γίνεται μέ τή δική του ὑπακοή στό θέλημα τοῦ Πατέρα του, πού ἐκπληρώνει τό χρέος τῆς ἀνυπακοῆς τῶν πρωτοπλάστων· γίνεται μέ τή δική του θυσία ἐπί τοῦ Σταυροῦ.
Ἡ ἀναγκαιότης τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ δέν διαγράφει ὅμως ἁπλῶς τό χρέος τῶν ἀνθρώπων ἔναντι τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί τούς ἀποκαθιστᾶ, μᾶς ἀποκαθιστᾶ ὅλους, σέ μία θέση ἀνώτερη ἀπό αὐτήν στήν ὁποία βρισκόμασταν. Γιατί ὁ Χριστός χαρίζει σέ ὅσους τόν πιστεύσουν τήν αἰώνια ζωή. Χαρίζει στόν χοϊκό ἄνθρωπο μία σχεδόν θεία ἰδιότητα· τήν αἰωνιότητα.
Ὁ Θεός, βεβαίως, εἶναι ἐπιπλέον καί ἄναρχος, δηλαδή δέν γεννήθηκε ποτέ, ὑπῆρχε πρό αἰώνων, καί μένει εἰς αἰῶνες, εἶναι ὅμως ἄυλος καί ὡς ἄυλος δέν ὑφίσταται τή φυσική φθορά πού ὑφίσταται ὁ ἄνθρωπος. Καί αὐτή τήν ἰδιότητά του, νά εἶναι αἰώνιος, τήν παραχωρεῖ καί σέ ὅσους πιστεύουν στόν Υἱό του.
Ἔτσι ὁ Χριστός διαγράφει μία διπλή νοητή διαδρομή. Κατέρχεται ἀπό τόν οὐρανό στή γῆ γιά χάρη τοῦ ἀνθρώπου. Ταπεινώνεται λαμβάνοντας τήν ἀνθρώπινη φύση καί καλύπτοντας μέ αὐτή τήν ἀνθρώπινη, καί ταπεινώνεται γιά δεύτερη φορά ὑψούμενος στόν Σταυρό τῆς θυσίας γιά χάρη τῶν ἀνθρώπων.
Σέ αὐτή τή δεύτερη διαδρομή ὁ Χριστός παίρνει μαζί του καί ὅλους ὅσους πιστεύουν σ᾽ Αὐτόν γιά νά τούς ὁδηγήσει μαζί του στόν οὐρανό, γιά νά τούς ὑψώσει ἀπό τή γῆ στήν αἰώνια ζωή, δείχνοντάς τους ταυτόχρονα καί δρόμο πού ὁδηγεῖ τόν ἄνθρωπο στό νά ὑψωθεῖ, δείχνοντάς μας δηλαδή μέ τό παράδειγμά του τόν δρόμο τῆς ταπεινοφροσύνης.
Τό παράδειγμα αὐτό τοῦ Χριστοῦ, τό παράδειγμα τῆς ταπεινοφροσύνης, πού προηγεῖται τῆς ὑψώσεως εἶναι ἐξαιρετικά ὠφέλιμο καί ἐπίκαιρο, ἀδελφοί μου, στήν ἐποχή μας.
Οἱ ἄνθρωποι ζητοῦμε συνήθως τή διάκριση καί τήν ἀνύψωση σέ ὅλα τά ἐπίπεδα ἄμεσα καί νομίζουμε ὅτι τό ἴδιο συμβαίνει καί μέ τά πνευματικά πράγματα. Γι᾽ αὐτό καί δέν θεωροῦμε ὅτι ἡ ταπείνωση εἶναι ὠφέλιμη γιά τόν ἄνθρωπο, διότι ἡ πραγματική ἄνοδος, αὐτή πού δέν εἶναι στιγμιαία καί μᾶς ὁδηγεῖ στή συνέχεια σέ πτώση καί καταστροφή, εἶναι αὐτή πού ἔχει ὡς θεμέλιο τήν ταπείνωση. Καί ἡ ταπείνωση εἶναι μία ἀρετή πού μόνο ὁ Χριστός δίδαξε μέ τόν λόγο καί τό παράδειγμά του καί ζήτησε καί ἀπό τούς μαθητές τους νά ἀκολουθήσουν.
Γι᾽ αὐτό καί ὡς προϋπόθεση τῆς αἰωνίου ζωῆς πού μᾶς χάρισε μέ τή σταυρική του θυσία εἶναι ἡ πίστη σ᾽ Αὐτόν. Καί πίστη στόν Χριστό δέν νοεῖται χωρίς τήν ταπείνωση, χωρίς νά ζήσουμε μέ τόν τρόπο πού ἔζησε καί Ἐκεῖνος γιά χάρη μας.
Αὐτόν τόν τρόπο καί αὐτόν τόν δρόμο τῆς ταπεινώσεως βάδισαν, ἀδελφοί μου, ὅλοι οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας καί αὐτόν μποροῦμε καί πρέπει νά ἀκολουθήσουμε καί ἐμεῖς, ἐάν θέλουμε νά ἀπολαύσουμε τήν αἰώνιο ζωή, τήν ὁποία ὑπόσχεται νά μᾶς χαρίσει ὁ Χριστός. Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμω
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.