Σάββατο 30 Μαρτίου 2013

Κυριακὴ Β΄ Νηστειῶν: Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμας (κείμενο-βίντεο)



δεύτερη Κυριακ τν Νηστειν εναι φιερωμένη στν γίγαντα τς ρθοδόξου πίστεως, στν γιο Γρηγόριο Παλαμ, ρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης, πο νεδείχθη στέρας λαμπερς τς προσευχς κα μύστης τς θεώσεως, θεολόγος μέγας, φάμιλλος τν τριν εραρχν, ποος μ τος γνες του πρ τς ληθείας, διεφύλαξε τ ρθόδοξο πλήρωμα π τος λατινόφρονες κα τος θικολόγους αρετικος φιλοσόφους το δεκάτου τετάρτου αἰῶνος.
πειδ σως γιος εναι γνωστος σ πολλούς, θ ναφέρουμε σύντομα κάποια στοιχεα πτ βίο κα τ θεολογία του.
γιος Γρηγόριος Παλαμς γεννήθηκε στν Κωνσταντινούπολη π εσεβεστάτους κα γίους γονες. πρξε τ πρτο π τ ξι παιδι τς οκογενείας, τς ποίας τν γιότητα προσφάτως νεγνώρισε τ Οκουμενικό μας Πατριαρχεο. λαβε σπουδαα μόρφωση, σ σημεο στε ο ατοκράτορες πιθυμοσαν ν τν προωθήσουν σ νώτατα πολιτικ ξιώματα. μως κενος πιθυμοσε τ μοναχικ ζωή, ποία εναι νώτερη φιλοσοφικ δός, πο δηγε στν ληθιν γνώση, τ γνώση το Θεο. σκήτευσε στν περιοχ τς Θράκης, στ γιον ρος, λλ κα στ Βέροια γι μία πενταετία μαζ μ τς δύο δελφς κα τος δύο δελφούς του. Μετ π πολλος γνες σ συνόδους, ταλαιπωρίες, δικες φυλακίσεις, κλέχθηκε ρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης.
κατομμύρια σελίδες κι ν γραφτον γι τν γιο, θ εναι πράγματι λίγες, γι ν ποδώσουν τ μέγεθος τς γιότητός του κα τ μεγαλεο τς θεολογίας του. ντούτοις θ περιοριστομε ν ναφέρουμε πιγραμματικ τν πεμπτουσία π σα βίωσε κα γραψε.
θεολογία το γίου συνίσταται στ δυνατότητα το νθρώπου ν μετάσχ στ θεωτικ νέργεια το Θεο. Σκοπς το νθρώπου δν εναι ν γίν καλς νθρωπος ν πλησιάσ τν Θε μ τν μόρφωση κα τν φιλοσοφία, λλ μ τν οκείωση τς θείας χάριτος, τν ποία νορ ς φς κτιστο, θεϊκό, χι λικό, πως τ φς το λίου, φο πρωτίστως καθαρθ π τ ψυχικ κα πνευματικ πάθη δι τς προσευχς, τς γκρατείας κα γενικς δι τς σκήσεως. Τ κτιστο φς εναι τ φς τς Μεταμορφώσεως κα ναστάσεως το Χριστο, γι’ ατ κα μέσα σ τοτο τ φς νθρωπος μεταμορφώνεται κα γίνεται να μ τν ναστάντα Χριστό. Γίνεται κατ χάριν θεός κα λάμπει στ πνευματικ στερέωμα.
       Σίγουρη, ν κα χι μοναδική, μέθοδος γι ν δ νθρωπος τ κτιστο φς το Θεο εναι δι τς συχίας συνεχς προσευχ κα πίκληση το νόματος το Χριστο, τ «Κύριε ησο Χριστέ, λέησόν με, τν μαρτωλόν», σ συνδυασμ μ τ συμμετοχ στ μυστήρια τς κκλησίας, ργο πο δν περιορίζεται στος σκητς κα μοναχούς, λλ μπορε ν πεκτείνεται στν καθημεριν ζω τν λαϊκν ν πσα στιγμή.
Μ τ θεολογία το γίου Γρηγορίου Παλαμ, καθς κα το ποστηρικτο, βιογράφου κα μνογράφου του, το γίου Φιλοθέου Κοκκίνου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, λύνεται κα μεγάλη λατινικ πλάνη το φιλιόκβε. Τ γιο Πνεμα κπορεύεται π τν Πατέρα, λλ ατ πο πέμπεται κα π τν Υό, πως φυσικ κα π τ γιο Πνεμα, εναι κτιστη τριαδικ νέργεια, ποία, πειδ νίοτε καλεται κα «Πνεμα», χει γίνει ντικείμενο παρανόησης π τος θεολόγους τς αρετικς παπικς κκλησίας. Ο γιοί μας ξεκαθάρισαν τ ατονόητο, λλ τόσο δυσνόητο π τος πλανεμένους λατίνους κα λατινόφρονες τς ποχς τους, τι δηλαδ Χριστός, ταν λέγ «λάβετε Πνεμα γιο», δν μεταδίδ οτε τν οσία, οτε τν πόσταση το γίου Πνεύματος, διότι χι μόνον κτιστη οσία το Θεο εναι κοινώνητη π τ κτιστ ντα, λλ κα ο ποστάσεις κόμη κα μέσα στν τριαδικ κοινωνία. κτιστς νθρωπος μπορε ν γίν κοινωνς μονάχα τς θείας νέργειας, τς θείας χάριτος, πο δημιουργε, ζωοποιε, λογοποιε, μεταμορφώνει κα θεώνει τ κτιστ λογικ ντα.
μνήμη το γίου Γρηγορίου κανονικ τελεται στς 14 Νοεμβρίου. κκλησία μας μως μ τν σημεριν μέρα πιθυμε ν μς πενθυμίσ τος γνες το μεγάλου γίου γι τν διαφύλαξη τς ρθοπραξίας μέσα π μία πορεία πο ξεκιν π τν κάθαρση τν παθν μας, διέρχεται μέσα π τν φωτισμ κα στοχεύει στν θέωση, τν μοίωσή μας μ τν ησο Χριστό, τν σαρκωθέντα Θεό.
ς πικαλούμαστε τν θαυματουργ ατ γιο τς οκουμενικς κα τοπικς μας κκλησίας, ζητντας ν πρεσβεύ στν Κύριο γι τν κάθαρση, τν φωτισμ κα τν σωτηρία μας.

π. Στυλιανός Μακρής 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...