«Καί ἀπελεύσονται
οἱ δίκαιοι εἰς ζωήν αἰώνιον».
Τρίτη Κυριακή τοῦ
Τριωδίου σήμερα, ἀδελφοί μου, καί πρίν νά μᾶς ὑπενθυμίσει ἡ Ἐκκλησία μας τήν
ἔξωσή μας ἀπό τόν παράδεισο τῆς Ἐδέμ ἐξαιτίας τῆς παρακοῆς τῶν πρωτοπλάστων,
πρίν νά μᾶς καλέσει νά εἰσέλθουμε στό στάδιο τῶν ἀρετῶν γιά νά ἀγωνισθοῦμε ὥστε
νά καθάρουμε τήν ψυχή μας ἀπό τούς ρύπους τῆς ἁμαρτίας καί νά βρεθοῦμε προετοιμασμένοι
κατάλληλα κατά τήν ἡμέρα τῆς κρίσεως, μᾶς παρουσιάζει σήμερα αὐτήν ἀκριβῶς
τήν ἡμέρα. Μᾶς παρουσιάζει καί μᾶς περιγράφει τί θά συμβεῖ, ὅταν θά ἔρθει ὁ
Χριστός μετά δόξης γιά νά ἀποδώσει δικαιοσύνη.
Ἡ περιγραφή αὐτή
δέν εἶναι περιγραφή κάποιου ἀνθρώπου, ὥστε νά μπορεῖ νά ἰσχυρισθεῖ κανείς
πώς εἶναι φανταστική ἤ δέν εἶναι ἀκριβής. Εἶναι ἡ περιγραφή τοῦ Χριστοῦ
πού γνωρίζει καλύτερα ἀπό κάθε ἄλλο τί θά συμβεῖ ἐκείνη τήν ἡμέρα, καί τά
δεδομένα εἶναι ἁπλά καί σαφῆ.
Τό κριτήριο
βάσει τοῦ ὁποίου θά κρίνει ὁ Χριστός τόν κόσμο εἶναι ἡ διπλῆ ἐντολή τῆς ἀγάπης,
γιά τήν ὁποία ὁ ἴδιος ὁ Χριστός εἶπε: «ἐν ταύταις ταῖς δυσίν ἐντολαῖς ὅλος
ὁ νόμος καί οἱ προφῆται κρέμανται». Εἶναι ἡ ἐντολή τῆς ἀγάπης πρός τόν Θεό
καί τόν ἄνθρωπο, τήν ἐφαρμογή τῆς ὁποίας ζητᾶ ἀπό ἐμᾶς ὁ Χριστός γιά νά μᾶς
συγκαταριθμήσει μεταξύ τῶν ἐκλεκτῶν του καί νά μᾶς χαρίσει τήν αἰώνιο ζωή.
Ἡ περιγραφή τοῦ
Χριστοῦ γιά τή μέλλουσα κρίση δέν γίνεται χωρίς λόγο, γιατί ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι
μπορεῖ νά ἔχουμε τήν ἐντύπωση πώς τά κριτήρια τῆς αἰωνίου ζωῆς εἶναι διαφορετικά
καί πώς ἄλλες ἀρετές ἔχουν προτεραιότητα ἤ μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τήν ἀγάπη.
Μπορεῖ νά νομίζουμε ὅτι δέν εἶναι δυνατό ἡ ἐπίσκεψη ἑνός ἀσθενοῦς ἤ ἑνός φυλακισμένου
νά ἔχει μεγαλύτερη σημασία ἀπό τήν ἄσκηση, τή νηστεία ἤ τήν προσευχή. Μπορεῖ
νά πιστεύουμε ὅτι τό νά προσφέρουμε ἕνα πιάτο φαγητό σέ κάποιον πού πεινᾶ
δέν μπορεῖ νά κρίνει τό αἰώνιο μέλλον μας.
Κι ὅμως, ἀδελφοί
μου, ἡ πραγματικότητα εἶναι αὐτή πού μᾶς παρουσιάζει τό σημερινό εὐαγγελικό
ἀνάγνωσμα, ὅσο καί ἄν μᾶς φαίνεται περίεργη. Καί ἐπειδή, ὅπως λέει καί ὁ ἴδιος
ὁ Χριστός, εἶναι πολλοί αὐτοί πού θά ἐκπλαγοῦν ἐκείνη τήν ἡμέρα καί θά
ρωτήσουν «πότε σε εἴδομεν πεινῶντα ἤ διψῶντα ἤ ξένον ἤ γυμνόν ἤ ἀσθενῆ ἤ ἐν φυλακῇ
καί οὐ διηκονήσαμέν σοι», γι᾽ αὐτό καί μᾶς προειδοποιεῖ ἐγκαίρως γιά τή σημασία
τῆς ἐφαρμογῆς τῆς ἐντολῆς τῆς ἀγάπης. Γιατί ἡ ἀγάπη, ἀδελφοί μου, δέν εἶναι
μία ἁπλῆ ἐντολή· εἶναι, ὅπως διδάσκουν οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀρετή
περιεκτική, ἀρετή πού συμπεριλαμβάνει καί προϋποθέτει ὅλες τίς ἀρετές, γι᾽
αὐτό καί ἔχει τόσο μεγάλη σπουδαιότητα καί ἀξία. Εἶναι ὅμως ἐπιπλέον καί ἡ κατ᾽
ἐξοχήν ἰδιότης τοῦ Θεοῦ. «Ὁ Θεός ἀγάπη ἐστί», μᾶς διαβεβαιώνει ὁ εὐαγγελιστής
Ἰωάννης, «καί ὁ μένων ἐν τῇ ἀγάπῃ ἐν τῷ Θεῷ μένει». Καί ἐπειδή ἡ αἰώνιος ζωή,
πού ἀποτελεῖ τό διακύβευμα τῆς μελλούσης
κρίσεως, εἶναι ἡ ζωή μαζί μέ τόν Θεό, εἶναι ἡ ζωή μέσα στή διαρκῆ καί
ζῶσα παρουσία τοῦ Θεοῦ, γι᾽ αὐτό ἡ ἀγάπη εἶναι τό εἰσιτήριο γιά τήν αἰώνιο
ζωή. Γιατί κανείς δέν μπορεῖ νά ζήσει μαζί μέ τόν Θεό, ἐάν δέν ἔχει οἰκειωθεῖ
τήν ἀγάπη, ἐάν δέν τήν ἔχει κάνει τρόπο ζωῆς. Κανείς δέν μπορεῖ νά γίνει
μέτοχος τῆς αἰωνίου ζωῆς, ἐάν δέν ἔχει βιώσει καί ἐφαρμόσει τήν ἐντολή τῆς ἀγάπης
στήν ἐπίγεια ζωή του.
Αὐτό ἔκανε, ἀδελφοί
μου, καί ὁ ἅγιος Πολύκαρπος, ἐπίσκοπος Σμύρνης πού ἑορτάζει ἡ Ἐκκλησία.
Ἔζησε τήν ἀγάπη
στόν Θεό καί στόν ἄνθρωπο καί τήν ἐξέφρασε μέ τή θυσιαστική προσφορά του πρός
τό ποίμνιό του, τό ὁποῖο διακόνησε μέ ζῆλο καί ἀφοσίωση καί τό προστάτευσε
μέ κάθε τρόπο ὄχι μόνο ἀπό τούς εἰδωλολάτρες καί τούς διῶκτες τῆς πίστεως, ἀλλά
καί ἀπό τήν πυρκαγιά πού ξέσπασε στή Σμύρνη καί τήν ὅποια ἔσβυσε μέ τήν
προσευχή του ὁ ἅγιος.
Τήν ἴδια ἀγάπη ἔδειξε
ὁ ἅγιος Πολύκαρπος καί πρός τόν Θεό, φυλάσσοντας μέ ἀκρίβεια καί συνέπεια τίς
ἐντολές του σέ ὅλη του τή ζωή καί ἐπισφραγίζοντας τήν πιστότητά του στόν
Θεό καί τό θέλημά του μέ τό μαρτύριό του. Ἔτσι δικαίως ἔλαβε «τόν στέφανον τῆς
ζωῆς», ὅπως προεῖπε στό βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος,
γιά νά εὐφραίνεται στόν οὐρανό ἀπολαμβάνοντας τήν αἰώνια ζωή κοντά στόν Θεό.
Ἀδελφοί μου, τό
παράδειγμα τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου σέ συνδυασμό μέ τό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα,
ἄς ἀφυπνήσει καί ἐμᾶς, ὥστε νά ἀκολουθήσουμε τόν δρόμο τῆς ἐντολῆς τῆς ἀγάπης
καί μέσω αὐτῆς νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς τῆς αἰωνίου ζωῆς, τήν ὁποία ἔχει ἑτοιμάσει
ὁ Θεός γιά ὅλους μας.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.