Οἱ ἔννοιες Ἅγιος καὶ Ἁγιότητα
στὴν ἐποχὴ μας διέρχονται κρίση: ἢ ἀποκρούονται, ἢ χλευάζονται, ἢ παραποιοῦνται. Καὶ μάλιστα ὄχι μόνο σὲ κοινωνικὲς ὁμάδες,
ποὺ ἔχουν προσωρινὰ ἢ
μόνιμα διακόψει κάθε σχέση καὶ
συνδεσμο μὲ
τὸ ἐκκλησιαστικὸ σῶμα,
ἀλλὰ καὶ μεταξὺ τῶν
λεγομένων χριστιανῶν
καὶ μάλιστα τῶν «Ὀρθοδόξων».
Ἰδανικὸ στὸν κόσμο μας εἶναι οἱ οἰκονομικὲς ἀξίες, ἡ εὐζωία,
ἡ ὑλικὴ εὐημερία.
Ποιός, ἀκόμη καὶ χριστιανός, ἔχει βάλει σκοπὸ τῆς ζωῆς του νὰ γίνει ἅγιος; Ποιός, ἐνδιαφερόμενος καὶ μοχθῶν γιὰ τὴν
σταδιοδρομία τοῦ
παιδιοῦ του, δίνει προτεραιότητα στὴν ἁγιότητά του;
Καὶ ὅμως
σὲ προηγούμενους καιροὺς αὐτὸς
ἦταν ὁ κύριος σκοπὸς τοῦ ὀρθοδόξου πιστοῦ. «Χριστὸς καὶ ψυχὴ σᾶς
χρειάζονται», δηλαδὴ
ἡ σωτηρία, ἔλεγε ὁ Πατροκοσμᾶς ἀναδιατυπώνοντας τὸν λόγο τοῦ Ἀποστόλου
Παύλου, ποὺ
ἦταν τὸ ἱεραποστολικὸ πρότυπό του: «Πάντα ἡγοῦμαι σκύβαλα (σκουπίδια), ἵνα Χριστὸν κερδήσω» (Φιλ. 3, 8)
Σήμερα, σχεδὸν
κατὰ κανόνα, ἡ «ἁγιότητα» εἶναι ἕνα «λησμονημένο ὅραμα» καὶ ὑποτιμημένη
ἀξία.
Καὶ ὅμως! Ὁ σκοπὸς τῆς Ἐκκλησίας
ὡς σώματος Χριστοῦ καὶ ἐν
Χριστῷ κοινωνίας, εἶναι ἡ θέωση τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδὴ ἡ
ἀναγέννησή του μέσα στὴν ἄκτιστη θεϊκὴ Χάρη, ὁ ἁγιασμός
του. «Ἅγιοι ἔσεσθε, ὅτι ἐγὼ
ἅγιος εἰμι» (Λευιτ. 20, 26), ποὺ εἶναι ἀντίστοιχο μὲ τὸν
λόγο τῆς Καινῆς Διαθήκης: «Ἔσεσθε οὖν ὑμεῖς
τέλειοι, ὡς
ὁ Πατὴρ ὑμῶν
ὁ οὐράνιος τέλειος ἐστιν» (Ματθ. 5, 48). Γι’ αὐτὸ ὑπάρχει
στὸν κόσμο ἡ Ἐκκλησία καὶ καλεῖ κάθε ἄνθρωπο νὰ ἐνταχθεῖ ὁλόκληρος («ὁλοτελής», Α' Θεσ. 5, 23) στὴν κοινωνία της, γιὰ νὰ μπορέσει νὰ πραγματοποιήσει τὸν σκοπὸ τῆς
ὑπάρξεώς του μέσα σ' αὐτὸν τὸν κόσμο. Διότι ὁ Θεὸς σ' αὐτὸ
«προορίζει» κάθε ἄνθρωπο,
ἐφ' ὅσον «πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς
ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν» (Α' Τιμ. 2, 4).
«Ἐπίγνωσις» εἶναι ἡ πλήρης καὶ τελεία γνώση τοῦ Χριστοῦ (Ἐφ.
4, 13), ποὺ
ἀποκτᾶται μὲ τὴν «θέωση», τὴν ὑψίστη
ἁγιοπνευματικὴ ἐμπειρία τοῦ πιστοῦ, στὴν ὁποία
ἀποσκοπεῖ ὅλη ἡ ἁγιοπνευματικὴ πορεία του μέσα στὸ ἐκκλησιαστικὸ σῶμα
(κάθαρσις – φωτισμὸς
- θέωσις).
Γι’ αὐτὸ ἡ Ἐκκλησία
χαρακτηρίζεται ἀπὸ Πατέρες, ὅπως ὁ Ἱερὸς
Χρυσόστομος, «Ἰατρεῖον πνευματικὸν» καὶ «ἐργαστήριον ἁγιότητας», διότι σκοπὸ ἔχει νὰ λειτουργεῖ ὡς
πνευματικὸ
νοσοκομεῖο, ποὺ θεραπεύει τὴν ἀρρώστια τοῦ ἀνθρώπου,
τὴν νόσο τῆς ψυχῆς του, τὴν πτωτικὴ κατασταση, γιὰ νὰ μπορεῖ νὰ
προχωρήσει πρὸς
τὴν κάθαρση τῆς καρδιᾶς του, τὸν φωτισμὸ καὶ τὴν
θέωση.
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι «ἐργαστήριον», ἕνα πνευματικὸ ἐργοστάσιο,
ποὺ παράγει ἁγίους, διαφορετικὰ δὲν θὰ εἶχε
λόγο ὑπάρξεως.
ολόκληρο το άρθρο εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.