Στο
Παύλειο πολιτιστικό κέντρο της Βέροιας, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη
ημερίδα θεολόγων, στα πλαίσιο των ΙΘ΄ Παυλείων, με θέμα: «το μάθημα των
θρησκευτικών στο δημόσιο σχολείο: ταυτότητα, περιεχόμενο και
προοπτικές». Η φετινή ημερίδα είχε την ιδιαιτερότητα της συμμετοχής και
εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην προσπάθεια που
πραγματοποιήθηκε του διαλόγου για την συνολική εξέταση του μαθήματος των
θρησκευτικών στις δυο βαθμίδες εκπαίδευσης.
Στον
εναρκτήριο χαιρετισμό του ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης
και Καμπάνιας κ. Παντελεήμων, εξέφρασε τη χαρά του ως προς το θέμα της
ημερίδας και την συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε αυτήν. Τόνισε πως ο
Θεολόγος εκπαιδευτικός καλείται να διακονήσει τους μαθητές του τόσο με
τη στάση του και την συμπεριφορά του μέσα στην αίθουσα, όσο και τα
βιώματα και τις εμπειρίες που θα κομίσει από την ζωή της εκκλησίας. Ενώ
κατέδειξε την ανάγκη να αποφευχθεί το αποστειρωμένο μάθημα που δεν
προσφέρει τίποτε στα παιδιά και να δοθεί ελπίδα και προοπτική στους
νέους, μακριά από την μόδα και τη συνήθεια. Επισήμανε πως όπως ο Χριστός
δεν απομάκρυνε κανέναν από κοντά του, έτσι και ο εκπαιδευτικός
αγκαλιάζει και στηρίζει τους πάντες, έτσι ώστε να προσφέρει καρπούς σε
αυτήν την εποχή της σύγχυσης.
Ευχήθηκε δε καλή επιτυχία στις εργασίες της ημερίδας και ευχαρίστησε όλους τους παρευρισκόμενους.
Χαιρετισμό
προς τους συμμετέχοντες απεύθυναν ο διευθυντής Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν.
Ημαθίας κ. Ε. Φλιτούρης, ο διευθυντής Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ημαθίας κ.
Δ. Διαμαντόπουλος και ο πρόεδρος της ένωσης θεολόγων Ν. Ημαθίας κ. Α.
Παπαδόπουλος.
Κατά
την διάρκεια της πρώτης εισήγησης, ο κ. Σ. Γιαγκάζογλου, σύμβουλος του
Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, προσπάθησε να ερμηνεύσει τόσο την
ταυτότητα του μαθήματος των θρησκευτικών, αλλά και να προσδιορίσει τους
φορείς εκείνους που έχουν άμεση σχέση με τον σχεδιασμό του προγράμματος
σπουδών στα σχολεία. Τόνισε πως το μάθημα αφορά την κοινωνία στο σύνολο
της και όχι μόνο κάποιες ομάδες. Έθεσε το ερώτημα αν το μάθημα θα πρέπει
να είναι ομολογιακό ή θρησκειολογικό, ενώ κατέθεσε την άποψη πως η
διαλεκτική φόρμα του μαθήματος θα καταφέρει να αντιμετωπίσει τα διάφορα
ζητήματα.
Επίσης
ο κ. Γιαγκάζογλου κατέθεσε δύο παραμέτρους του μαθήματος, που είναι
αφενός το στιβαρό πλαίσιο γνώσης και κατανόησης καθώς και η ζωντανή πηγή
έμπνευσης και αφετέρου η ικανοποιητική προσέγγιση του θρησκευτικού
φαινομένου που θα βοηθήσουν στην κατανόηση της θρησκευτικής κουλτούρας.
Τέλος
επισήμανε πως ο δάσκαλος θα μπορεί να σχεδιάζει τη διδασκαλία του
μαθήματος, ενώ σημείωσε πως η ορθοδοξία είναι σε διάλογο καθώς δεν είναι
μια φοβική κατάσταση.
Δεύτερος
εισηγητής ήταν ο επίκουρος καθ. Του τμήματος θεολογίας του ΑΠΘ, κ. Π.
Υφαντής, ο οποίος χαρακτήρισε την ημερίδα ως φωτεινό ξέφωτο στα
προβλήματα των εκπαιδευτικών και παρουσίασε τον κορμό των διδακτικών
βιβλίων, του μαθήματος των θρησκευτικών, τόσο για το δημοτικό, όσο και
για το γυμνάσιο και λύκειο. Αναφέρθηκε στα Πατερικά και Βιβλικά
αποσπάσματα με τα οποία έρχονται σε επαφή οι μαθητές, καθώς και με τις
έννοιες της αγάπης, της ειρήνης, της καταλαγής και του σεβασμού προς τη
φύση. Τόνισε στην προσπάθεια που γίνεται μέσω των εγχειριδίων για την
διαμόρφωση της συλλογικής ταυτότητας, ενώ ανέλυσε τις απαντήσεις που
δίνονται σε βιβλικά ηθικά ζητήματα, όπως η ευσπλαχνία και η ταπείνωση.
Ακόμη δήλωσε πως γίνεται προσπάθεια να παρουσιαστούν οι Πατέρες χωρίς
παρεξηγήσεις, καθώς και οι βίοι των Αγίων.
Τέλος
υπερασπίστηκε το πρόγραμμα σπουδών, το οποίο πατώντας στα Βιβλικά,
Πατερικά και Ιστορικά αποτυπώματα, μπορεί να αντικρούσει τους επικριτές
του, τόνισε ο κ. Υφαντής.
Στην
τρίτη εισήγηση, ο κ. Π. Ταμβάκης, σχολικός σύμβουλος Α/θμιας Εκπ/σης,
ανέλυσε τις γνώσεις και τις δεξιότητες που πρέπει να έχει ο δάσκαλος
προκειμένου να διδάξει τα θρησκευτικά στο σχολείο. Παρουσίασε την
προβληματική της διδακτικής των θρησκευτικών στις παιδαγωγικές σχολές
και την ποικιλομορφία αντιμετώπισης του μαθήματος από τους
εκπαιδευτικούς. Τόνισε πως η θρησκεία είναι το πρώτο πολιτιστικό
φαινόμενο, που συνδέεται μέσω των εθίμων με το παρελθόν και εστίασε στην
κατανόηση, εξήγηση και ερμηνεία που πρέπει να γίνει στα παιδία για το
φαινόμενο αυτό.
Δήλωσε
δε ο κ. Ταμβάκης πως ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να διδάξει επιτυχημένα
το μάθημα των θρησκευτικών, χωρίς να είναι θρησκευόμενο άτομο, αρκεί να
μην βρίσκεται στα άκρα, δλδ, ούτε του φανατισμού, αλλά και ούτε της
αθεΐας. Ζήτησε να υπάρχουν δάσκαλοι με συνείδηση για την σωστή
διδασκαλία και να αξιοποιηθεί το πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος.
Η
τέταρτη και τελευταία εισήγηση δεν πραγματοποιήθηκε από τη σχολική
σύμβουλο θεολόγων κ. Μ. Συργιάννη, η οποία ήταν και η ψυχή της
εκδήλωσης, συντονίζοντας τις προετοιμασίες κατά την οργάνωσή της, καθώς
οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί παρέστησαν στην υποδοχή του Πατριάρχη
Μόσχας κ. Κύριλλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.