«Ὦ γενεά ἄπιστος, ἕως πότε πρός ὑμᾶς ἔσομαι; ἕως
πότε ἀνέξομαι ὑμῶν».
῞Ενα ἀπό τά πολλά θαύματα τοῦ Χριστοῦ περιγράφει
ἡ σημερινή εὐαγγελική περικοπή, τό θαῦμα τῆς θεραπείας ἑνός δαιμονιζομένου
νέου, ὁ πατέρας τοῦ ὁποίου πλησίασε τόν Χριστό καί μέ πόνο ψυχῆς διεκτραγώδησε
τήν κατάσταση τοῦ παιδιοῦ του.
Ἡ περιγραφή ὅμως αὐτοῦ τοῦ θαύματος ἀπό τόν ἱερό
εὐαγγελιστή Μάρκο παρουσιάζει μία ἰδιαιτερότητα. Ὁ Χριστός δέν διερευνᾶ
μόνο τήν πίστη τοῦ πατέρα πού ζητᾶ τή θεραπεία τοῦ παιδιοῦ του, ἀλλά καί
μέμφεται τήν ἀπιστία τῶν ἀνθρώπων τῆς ἐποχῆς του γενικότερα.
«Ὦ γενεά ἄπιστος, ἕως πότε πρός ὑμᾶς ἔσομαι; ἕως
πότε ἀνέξομαι ὑμῶν;».
Ποιός ὅμως εἶναι ὁ λόγος τῆς κριτικῆς ἤ καί τῆς
ἱερᾶς ἀγανακτήσεως, ἄν θέλετε, τοῦ Ἰησοῦ πρός ὁλόκληρη τή γενεά τῆς ἐποχῆς
του;
Ὁ Χριστός μέ τή διπλῆ ἐρώτησή του «ἕως πότε
πρός ὑμᾶς ἔσομαι;» καί «ἕως πότε ἀνέξομαι ὑμῶν» δίνει μία πρώτη ἔμμεση ἀπάντηση
στήν παράκληση τοῦ πατέρα «εἴ τι δύνασαι, βοήθησον ὑμῖν». Ὁ πατέρας πλησιάζει
τόν Χριστό ἔχοντας ἀσφαλῶς ἀκούσει ἤ δεῖ καί ἄλλες θαυματουργικές θεραπεῖες
του· παρ᾽ ὅλα αὐτά ὅμως συνεχίζει στό βάθος τῆς ψυχῆς του νά ἀμφιβάλλει γιά τή
δυνατότητα τοῦ Χριστοῦ νά θεραπεύσει τό παιδί. Καί μαζί μέ τόν πατέρα
φαίνεται νά ἀμφιβάλλει καί ὁ ὄχλος πού συνέρρευσε, ὅταν εἶδε τόν Χριστό νά
περνᾶ μέ τούς μαθητές του.
Ἡ ἐπιτίμηση τοῦ Χριστοῦ μπορεῖ νά ἀκούεται ὀξεία,
ἔχει ὅμως σκοπό νά συγκλονίσει τίς ψυχές τῶν ἀκροατῶν του καί νά τίς προβληματίσει
σχετικά μέ τό θέμα τῆς πίστεως. Γιατί, ἀσφαλῶς, ὅλο αὐτό τό πλῆθος πού συγκεντρώνεται
μαζί μέ τόν πατέρα γύρω ἀπό τόν Χριστό δέν εἶναι ἀδιάφορο ἀπέναντί του· τόν
θεωρεῖ ὡς διδάσκαλο, τόν πιστεύει, ἐνδεχομένως, ὁ τόν ἀναμενόμενο
Μεσσία, ἀλλά ἡ πίστη του δέν εἶναι ἰσχυρή, δέν εἶναι βαθειά, δέν εἶναι σταθερή.
Εἶναι πίστη ἐπιφανειακή, εἶναι σπόρος πού παρασύρεται ἀπό τό νερό τῆς βροχῆς,
εἶναι ἀδύναμο καλάμι πού λυγίζει καί σπάζει ἀπό τό φύσημα τοῦ ἀνέμου. Καί ὁ
Χριστός δέν θέλει τέτοια πίστη, γιατί αὐτή δέν ἔχει ἀξία καί δέν ἔχει σημασία, ὄχι
γιά τόν ἴδιο τόν Χριστό, πού δέν τήν ἔχει ἀνάγκη, ἀλλά γιά τόν ἄνθρωπο, ὁ ὁποῖος
χρειάζεται τήν πίστη στόν Χριστό, ὡς «ἄγκυρα ἀσφαλῆ τε καί βεβαίαν»,
κατά τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο, γιά νά πορευθεῖ μέ αὐτή μέσα ἀπό
τίς δυσκολίες καί τούς πειρασμούς τῆς ζωῆς καί νά φθάσει ἀσφαλής στό λιμάνι τῆς
βασιλείας του.
Ἡ ἐπιτίμηση τοῦ Χριστοῦ ἔχει σκοπό νά ἀφυπνίσει
τούς ἀνθρώπους ἀπό τόν λήθαργο τῆς ὀλιγοπιστίας, τήν ὁποία ὁρισμένοι θεωροῦν ἀρκετή·
ὅμως ἡ ὀλιγοπιστία εἶναι ἀπορριπτέα ἀπό τόν Θεό, ὁ ὁποῖος δέν ἀρέσκεται
στούς χλιαρούς στήν πίστη, ὅπως δηλώνει στό βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως,
λέγοντας: «ὄφελον ἤ ψυχρός ἦς ἤ ζεστός· οὕτως, ὅτι χλιαρός εἶ καί οὔτε
ψυχρός οὔτε ζεστός, μέλλω σε ἐμέσαι ἐκ τοῦ στόματός μου».
Ἡ ἐπιτίμηση τοῦ Χριστοῦ ὅμως ἐπαναλαμβάνεται
καί στίς ἡμέρες μας, διότι καί στίς ἡμέρες μας πολλοί θεωροῦν ὅτι λίγη πίστη
εἶναι ἀρκετή· ἤ ὅτι ἐκκλησιαζόμενοι στίς μεγάλες ἑορτές ἤ περνώντας ἀπό
τήν Ἐκκλησία, καί ἀνάβοντας ἕνα κερί, ἤ καί μετέχοντας κάποιες φορές στά μυστήρια
τῆς Ἐκκλησίας μας, νομίζουν ὅτι ἐκπληρώνουν τίς ὑποχρεώσεις τους ἀπέναντι
στόν Θεό καί νομίζουν ὅτι πιστεύουν. Καί ὕστερα ἀποροῦν, καί ὕστερα ἀποροῦμε
γιατί μπροστά στά προβλήματα τῆς ζωῆς, τῆς οἰκογενείας, τά προσωπικά καί
τά ἐπαγγελματικά μας προβλήματα, μπροστά στήν κρίση πού διερχόμαστε ὡς κοινωνία
καί ὡς χώρα, αἰσθανόμαστε ἀδύναμοι, ἀβοήθητοι, ἀνίκανοι νά ἀντιδράσουμε. Ἀποροῦμε,
γιατί οἱ δυσκολίες καί ἀντιξοότητες πού συναντοῦμε μᾶς ὁδηγοῦν στήν ἀπογοήτευση
ἤ καί στήν κατάθλιψη, μᾶς ἀρρωσταίνουν καί μᾶς ὁδηγοῦν στούς γιατρούς, οἱ ὁποῖοι
ὅμως δέν μποροῦν νά μᾶς θεραπεύσουν, ὅπως δέν μποροῦσαν νά θεραπεύσουν
καί τόν νεαρό τῆς σημερινῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς.
Γι᾽ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἄς ἀκούσουμε σήμερα τή
φωνή τοῦ Χριστοῦ καί ἄς αἰσθανθοῦμε ὅτι ἡ ἐπιτίμησή του «ὦ γενεά ἄπιστος, ἕως
πότε πρός ὑμᾶς ἔσομαι;» μᾶς ἀφορᾶ καί προσωπικά. Ἄς φέρουμε στόν νοῦ μας ὅλα
τά τεκμήρια τῆς ἀγάπης του πού ἔχει χαρίσει στόν καθένα μας, ἄς θυμηθοῦμε τά
καθημερινά θαύματα πού ζοῦμε, καί ἄς τόν παρακαλέσουμε νά προσθέσει πίστη στήν
ἀσθενῆ μας πίστη καί νά μᾶς σώσει.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.