«Διδάσκαλε, θέλομεν ἵνα ὅ ἐάν αἰτήσωμεν ποιήσῃς
ἡμῖν».
Θέλοντας ἡ Ἐκκλησία μας νά μᾶς προετοιμάσει
γιά τά φρικτά καί σωτηριώδη Πάθη τοῦ Κυρίου τά ὁποῖα πλησιάζουν, ὅρισε νά
διαβάζεται σήμερα, Ε΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν, μία περικοπή ἀπό τό κατά Μάρκον εὐαγγέλιο
πού περιγράφει τά γεγονότα τῶν ἡμερῶν πρίν ἀπό τό Πάθος τοῦ Χριστοῦ.
Μᾶς παρουσιάζει τόν Χριστό νά ἐξηγεῖ στούς
μαθητές ὅλα ὅσα ἐπρόκειτο νά συμβοῦν, ἔτσι ὥστε νά μπορέσουν στό μέτρο τῶν ἀνθρωπίνων
δυνάμεών τους νά κατανοήσουν τά γεγονότα καί ὅσα ἐπρόκειτο νά ἀκολουθήσουν
μέ τήν ἀνάστασή του. Καί ἐνῶ ὁ Χριστός προλέγει ὅσα φρικτά καί φοβερά ἐπρόκειτο
νά ὑπομείνει γιά τή σωτηρία τῶν ἀνθρώπων, δύο ἀπό τούς μαθητές του τόν
πλησιάζουν καί τοῦ ζητοῦν νά τούς ὑποσχεθεῖ ὅτι θά ἐκπληρώσει τό αἴτημά τους.
Δέν εἶναι κάποιοι τυχαῖοι μαθητές του. Εἶναι
δύο ἀπό τούς πιό ἀγαπημένους του, εἶναι δύο ἀπό τούς πιό ἔμπιστούς του. Εἶναι
ὁ Ἰάκωβος καί ὁ Ἰωάννης. Εἶναι αὐτοί πού μαζί μέ τόν ἀπόστολο Πέτρο εἶχαν τή
μεγάλη τιμή νά δοῦν τόν Χριστό ἐπάνω στό ὄρος Θαβώρ νά μεταμορφώνεται ἐνώπιον
αὐτῶν καί νά συνομιλεῖ μέ τόν Μωυσῆ καί τόν Ἠλία. Εἶναι αὐτοί πού τόν ἄκουσαν
νά τούς ζητᾶ νά μήν ποῦν σέ κανένα τίποτε γιά τό φοβερό καί οὐράνιο θέαμα τῆς
δόξης τοῦ Θεοῦ πού ἀντίκρυσαν. Καί αὐτοί οἱ δύο μαθητές ζητοῦν κάτι πού δέν
ταιριάζει καθόλου μέ ὅσα τούς ἔλεγε ἐκείνη τήν ὥρα ὁ Χριστός. Ζητοῦν κάτι πού
θά ἔλεγε κανείς ὅτι τίποτε δέν διδάχθηκαν τρία χρόνια κοντά στόν Χριστό· καί ὅμως
τό ζητοῦν. Ζητοῦν νά καθίσουν ὁ ἕνας ἐκ δεξιῶν καί ὁ ἄλλος ἐξ ἀριστερῶν τοῦ Ἰησοῦ,
ὅταν θά βρίσκεται στή δόξα του.
Πρωτάκουστο αἴτημα, ἀδελφοί μου. Ὁ Χριστός
τούς μιλᾶ γιά θυσία καί αὐτοί σκέφτονται τή δόξα. Ὁ Χριστός τούς μιλᾶ γιά
προσφορά καί αὐτοί ζητοῦν τήν ἱκανοποίηση τῆς προσωπικῆς τους φιλοδοξίας.
Δέν ἔχουν ἀκόμη συνειδητοποιήσει ὅτι τό μεγαλεῖο τοῦ διδασκάλου τους
βρίσκεται στήν ἑκουσία προσφορά τοῦ ἑαυτοῦ του γιά τόν ἄνθρωπο, δέν βρίσκεται
στήν ἀπόλαυση τῆς θείας του δόξης. Ἄν ὁ Χριστός σκεφτόταν σάν τούς δύο μαθητές
του, δέν θά ἐρχόταν ποτέ στή γῆ, γιά νά σώσει τόν ἄνθρωπο. Ἄν ἦρθε στή γῆ, ἦταν
γιατί ὁ ἴδιος ἔθεσε πάνω ἀπό κάθε τι ἄλλο τήν ἀγάπη γιά τόν ἄνθρωπο. Καί ἡ ἀγάπη
«οὐ ζητεῖ τά ἑαυτῆς», ἡ ἀγάπη εἶναι ἕτοιμη νά θυσιασθεῖ γιά τόν ἄλλο, εἶναι ἕτοιμη
νά γίνει διάκονος καί ὑπηρέτης τοῦ πλησίον.
Ὅλα αὐτά δέν τά εἶχαν κατανοήσει ἀκόμη οἱ
μαθητές του, γι’ αὐτό καί τό φρόνημά τους ἦταν ἀκόμη κοσμικό καί ἀνθρώπινο.
Γι’ αὐτό καί, ἐνῶ ἀκοῦν τόν Ἰησοῦ νά τούς περιγράφει τό πάθος του, δέν κατανοοῦν
τί τούς λέγει. Γι’ αὐτό καί, ὅταν σέ λίγες ἡμέρες θά τούς ζητήσει νά ἀγρυπνήσουν
προσευχόμενοι μαζί του στίς ὧρες τῆς μεγάλης του ἀγωνίας στόν κῆπο τῆς
Γεθσημανῆ, αὐτοί θά ἀποκοιμηθοῦν.
Ὅμως ὁ εὐαγγελιστής Μάρκος δέν διστάζει νά
καταγράψει στό εὐαγγέλιό του αὐτό τό ἀτυχές, θά μπορούσαμε νά ποῦμε, αἴτημα τῶν
δύο μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ. Τό καταγράφει ὄχι γιά κανένα ἄλλο λόγο, ὅσο γιά νά μᾶς
διδάξει μέ τή δική τους συμπεριφορά πόσο εὔκολα μποροῦμε καί ἐμεῖς νά πέσουμε
σέ παρόμοια σφάλματα καί νά ζητοῦμε ἀπό τόν Θεό παράλογα πράγματα.
Γιατί δέν εἶναι λίγες φορές, ἀδελφοί μου, πού
ξεχνοῦμε ὅτι γιά τόν Θεό δέν ἔχουν σημασία οὔτε οἱ πρωτοκαθεδρίες οὔτε οἱ ἐξουσίες
οὔτε οἱ ὑψηλές θέσεις. Ξεχνοῦμε πώς ὁ Θεός ὑψώνει αὐτούς πού ἔχουν ταπεινό
φρόνημα καί αὐτούς πού εἶναι πρόθυμοι νά γίνουν διάκονοι καί ὑπηρέτες τῶν ἄλλων.
Δέν ἀπαγορεύει, βεβαίως, τήν ὑγιῆ φιλοδοξία γιά τήν πρόοδο τοῦ ἀνθρώπου,
καταδικάζει ὅμως τήν προσκόλληση σέ θέσεις καί ἀξιώματα καί στήν ἐπιδίωξή
τους μέ κάθε τρόπο καί μέσο, θεμιτό ἤ ἀθέμιτο. Στά μάτια τοῦ Θεοῦ ἔχει πάντοτε
ἀξία ἡ προσφορά τοῦ ἀνθρώπου καί ἡ διάθεση μέ τήν ὁποία προσφέρει. Γι’ αὐτό
καί ἱκανοποιεῖ τά αἰτήματά μας μόνο ὅταν αὐτά εἶναι ὠφέλιμα γιά τή σωτηρία μας.
Πολλές φορές, ἀδελφοί μου, ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι ἔχουμε
ἀπαιτήσεις ἀπό τόν Θεό. Ζητοῦμε πολλά καί διάφορα γιά τόν ἑαυτό μας ἤ γιά τούς
οἰκείους μας καί τά παιδιά μας. Κάνουμε σχέδια γιά τό μέλλον μας καί τό μέλλον
τους καί περιμένουμε ὁ Θεός νά μᾶς τά πραγματοποιήσει. Ὅμως ὁ Θεός δέν ἀκολουθεῖ
τά δικά μας σχέδια, ὅσα τέλεια καί ἄν εἶναι, ὅσο ὑπέροχα καί ἄν μᾶς φαίνονται, ὅσα
καί ἄν ἐπιθυμοῦμε πολύ τήν πραγμάτωσή τους. Καί δέν τά ἀκολουθεῖ ὁ Θεός, ὄχι
γιατί θέλει νά μᾶς στενοχωρήσει, ἀλλά γιατί ἐκεῖνος ἔχει καλύτερα σχέδια
καί γιά μᾶς καί γιά τά προσφιλῆ μας πρόσωπα. Ἔχει καλύτερα σχέδια, γιατί ἐκεῖνος
γνωρίζει τό παρόν καί τό μέλλον, γιατί ἐνδιαφέρεται μέ πατρική στοργική καί ἀγάπη
γιά τό πραγματικό καλό μας.
Γι’ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἀκόμη καί ὅταν βλέπουμε
τόν Θεό νά μήν ἀνταποκρίνεται στά σχέδιά μας καί στίς ἐπιθυμίες μας, ἀκόμη καί
ὅταν ὅσα συμβαίνουν στή ζωή μας καί στή ζωή τῶν ἀγαπημένων μας προσώπων εἶναι ἐντελῶς
ἀντίθετα ἀπό αὐτά πού θέλαμε ἐμεῖς νά συμβαίνουν, ἄς μάθουμε νά δεχόμαστε μέ ὑπομονή
καί ταπείνωση τό σχέδιο τοῦ Θεοῦ, ἄς τό δεχόμαστε μέ ἐμπιστοσύνη ἀλλά κυρίως
μέ τή βεβαιότητα ὅτι ὅσο δυσάρεστο καί ἄν μᾶς εἶναι αὐτό πού μᾶς συμβαίνει, εἶναι
ἀναμφίβολα τό καλύτερο γιά μᾶς καί τά
προσφιλῆ μας πρόσωπα. Ἄς ἐμπιστευόμαστε στά χέρια τοῦ Θεοῦ «ἑαυτούς καί ἀλλήλους»,
ἄς τοῦ ἐμπιστευόμαστε καί τή ζωή καί τόν θάνατο καί ἄς μή τοῦ ζητοῦμε τίποτε ἄλλο
παρά μόνο «πάντα τά πρός σωτηρίαν αἰτήματα καί ζωήν τήν αἰώνιον».
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.