«Παρακαλῶ οὖν πρῶτον πάντων ποιεῖσθαι δεήσεις, προσευχάς, ἐντεύξεις, εὐχαριστίας ὑπέρ πάντων ἀνθρώπων» (1 Τιμ. 2.1).
Ἀρχή τῆς Ἰνδίκτου, ἀρχή τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀπευθύνει μία παράκληση πρός ὅλους μας μέσα ἀπό τήν ἐπιστολή του πρός τόν μαθητή του, ἐπίσκοπο Ἐφέσου Τιμόθεο.
Δέν ζητᾶ ὁ ἀπόστολος κάτι ἀπό ἐμᾶς, δέν θέλει κάτι γιά τόν ἑαυτό του. Μᾶς ζητᾶ νά προσευχόμεθα καί νά παρακαλοῦμε καί νά δεόμεθα στόν Θεό γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους.
Ἡ παράκληση φαίνεται ἴσως περίεργη ἤ καί ἁπλοϊκή, γιατί ὁ ἀπόστολος Παῦλος δέν μᾶς ζητᾶ φαινομενικά κάτι δύσκολο καί ἐπίπονο. Δέν ζητᾶ οὔτε ἀγρυπνία, οὔτε νηστεία, οὔτε ἀσκητικά παλαίσματα καί κόπους. Ζητᾶ ἀπό ἐμᾶς μόνο προσευχή, ἀλλά προσευχή ὄχι μόνο γιά τόν ἑαυτό μας καί τούς οἰκείους μας. Ζητᾶ νά προσευχόμεθα γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους χωρίς καμία ἐξαίρεση.
Καί τό ἐρώτημα πού γεννᾶται εἶναι: Εἶναι τόσο σπουδαῖο θέμα ἡ προσευχή, ὥστε ὁ ἀπόστολος Παῦλος νά τό θέτει ὡς πρῶτο αἴτημα του; Καί γιά ποιόν ἄραγε λόγο;
Ἡ ἐπιλογή τοῦ ἀποστόλου δέν εἶναι, ἀσφαλῶς, τυχαία. Γιατί ἡ προσευχή εἶναι γιά ἐμᾶς τούς χριστιανούς ὁ χριστοδίδακτος τρόπος τῆς ἐπικοινωνίας μας μέ τόν Θεό-Πατέρα. Εἶναι ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο ἐκφράζουμε τήν πίστη καί τήν ἐμπιστοσύνη μας σ᾽ Αὐτόν. Εἶναι ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο τοῦ ἐκφράζουμε τήν εὐγνωμοσύνη καί τήν εὐχαριστία μας γιά ὅ,τι μᾶς χάρισε, ἀλλά καί τήν ἐπιθυμία μας νά βρισκόμαστε σέ διαρκῆ ἐπικοινωνία μαζί του.
Καί ἐάν ὑπό αὐτή τήν προοπτική ἡ προσευχή εἶναι κάτι πολύ ὑψηλό καί πολύ σημαντικό γιά τή ζωή τοῦ πιστοῦ, ἡ προσευχή πού ζητᾶ ἀπό ἐμᾶς ὁ ἀπόστολος Παῦλος εἶναι κάτι ἀκόμη ὑψηλότερο καί τελειώτερο. Διότι ὁ ἀπόστολος δέν ζητᾶ νά προσευχόμαστε μόνο γιά τόν ἑαυτό μας ἀλλά γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους. Μᾶς ζητᾶ νά ὑπερβοῦμε τόν ἑαυτό μας καί τίς ἀνάγκες μας καί νά προσευχηθοῦμε «ὑπέρ πάντων ἀνθρώπων». Γιά ὅσους γνωρίζουμε καί γιά ὅσους δέν γνωρίζουμε, γιά ὅσους ἀγαποῦμε ἀλλά καί γιά ὅσους δέν ἀγαποῦμε, γιά τούς φίλους καί τούς ἐχθρούς μας. Καί αὐτό ὄχι τυπικά ἀλλά οὐσιαστικά.
Μᾶς ζητᾶ, λοιπόν, νά κάνουμε μιά ὑπέρβαση ἀγάπης ἀποδεικνύοντας τήν ἀγάπη μας πρός τούς ἀνθρώπους μέσω τῆς προσευχῆς. Μᾶς ζητᾶ νά φθάσουμε στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ μέσω τῆς ἀγάπης πρός τούς ἀνθρώπους. Καί ὅταν, ἀδελφοί μου, φθάσουμε στό σημεῖο νά στεκόμεθα ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καί νά προσευχόμεθα γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους εἰλικρινά, μέ δάκρυα στά μάτια, ὅπως θά τόν παρακαλούσαμε γιά τήν πιό σοβαρή προσωπική μας ὑπόθεση, ὅταν τόν παρακαλοῦμε γιά τόν κόσμο καί τά προβλήματά του σάν νά ἐπρόκειτο γιά δικά μας προβλήματα καί ἀνάγκες, τότε, ἀδελφοί μου, νικοῦμε τόν ἐγωισμό μας, τότε ξεπερνοῦμε τόν ἀτομισμό μας, τότε ἀνεβαίνουμε στήν κλίμακα τῆς ἀγάπης, καί ἡ προσευχή μας γίνεται ἀπό συνομιλία, ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό, γίνεται συνάντηση μέ τόν Θεό, γίνεται δωρεά τοῦ Θεοῦ, πού μέσω αὐτῆς διοχετεύει τή χάρη του στήν ψυχή μας καί τή ζωή μας.
Μέ αὐτή τήν προσευχή πού συστήνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀνῆλθαν καί οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας τήν οὐρανοδρόμο κλίμακα τῆς ἁγιότητος. «Ὑπέρ πάντων ἀνθρώπων» προσηύχετο διά βίου καί ὁ ἑορταζόμενος σήμερα ὅσιος Συμεών ὁ Στυλίτης.
Γι᾽ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἄς ἀκούσουμε καί ἐμεῖς σήμερα τήν προτροπή τοῦ ἀποστόλου Παύλου, καί, καθώς εὑρισκόμεθα στήν ἀρχή τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, ἄς θέσουμε τήν προσευχή «ὑπέρ πάντων ἀνθρώπων» ὡς προτεραιότητα τῆς ζωῆς καί τοῦ πνευματικοῦ μας ἀγῶνος, καί ἄς παρακαλοῦμε τόν Θεό γιά τόν κόσμο καί τούς ἀνθρώπους, ἀλλά καί γιά τούς «ἐν ὑπεροχῇ ὄντες» κατά τή συμβουλή τοῦ ἀποστόλου, ὥστε νά ἐπικρατεῖ ἡ εἰρήνη καί ἡ ἀσφάλεια στόν κόσμο, «ἵνα ἤρεμον καί ἡσύχιον βίον διάγωμεν ἐν πάσῃ εὐσεβείᾳ καί σεμνότητι».
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.