«Kαί τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καί σκιᾷ θανάτου φῶς ἀνέτειλεν αὐτοῖς» (Ματθ. 4.16).
Tά λόγια τοῦ προφήτη Ἡσαΐα ἐπαναλαμβάνει στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τῆς Κυριακῆς μετά τά Φῶτα ὁ εὐαγγελιστής Ματθαῖος. Προαναγγέλει τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι τό φῶς τοῦ κόσμου, στή γῆ. Δέν εἶναι ὅμως ἡ γῆ πού εἶναι χώρα θανάτου. Εἶναι οἱ ἄνθρωποι πού ζοῦν σ᾽ αὐτήν «καθήμενοι ἐν χώρᾳ καί σκιᾷ θανάτου».
Ὁ Θεός δημιούργησε τή γῆ «καλή λίαν». Τή δημιούργησε γεμάτη φῶς, τό φῶς τῆς παρουσίας του, γιά χάρη τῶν ἀνθρώπων πού ἔπλασε. Ὅμως ἡ παρακοή τῶν πρωτοπλάστων ἔβγαλε τόν Θεό ἀπό τή ζωή τους καί κατά συνέπεια καί ἀπό τή γῆ καί τόν κόσμο. Γι᾽ αὐτό καί δικαιολογημένα χαρακτηρίζει ὁ προφήτης Ἡσαΐας τούς ἀνθρώπους «ἐν χώρᾳ καί σκιᾷ θανάτου καθημένους» καί προαναγγέλει τήν ἐπιστροφή τοῦ φωτός, τήν ἐπιστροφή δηλαδή τοῦ Θεοῦ στή ζωή τῶν ἀνθρώπων, μέ τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ στή γῆ καί τήν παρουσία του στόν κόσμο.
Αὐτό τό φῶς συμβόλιζε τό ἄστρο πού «ἔστη» ἐπάνω ἀπό τό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ. Αὐτό τό φῶς πού καταυγάζει τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων προμηνύει καί ἡ ἐμφάνιση τοῦ Θεοῦ Πατρός στά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου κατά τή βάπτιση τοῦ Χριστοῦ, τήν ὁποία ἑορτάσαμε πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες.
Καί αὐτό τό θεῖο φῶς πού ἦρθε στή γῆ μέ τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Κυρίου δέν ἐξαφανίσθηκε μέ τήν Ἀνάσταση καί τήν Ἀνάληψή του. Παραμένει καί φωτίζει ὅλους τούς ἀνθρώπους πού τό ἀποδέχονται καί τό ἀναζητοῦν. Καί ἐκείνους ἀκόμη πού ἀμφιβάλλουν γιά τήν παρουσία του. Καί ἐκείνους πού ἀμφισβητοῦν τήν ἐνέργειά του. Γιά νά κατανοήσουν τό δικό τους σκότος, τό σκότος τῆς ἀγνοίας, τῆς ἀσωτίας, τῆς ἀπιστίας καί τῆς ἁμαρτίας.
Τό θεῖο φῶς ὑπάρχει καί φωτίζει τόν κόσμο καί τούς ἀνθρώπους μέσα στήν Ἐκκλησία. Γιατί ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι αὐτή πού διαφυλάττει τό φῶς τοῦ Χριστοῦ μέσω τῶν ἀποστόλων, τῶν Πατέρων καί τῶν ἁγίων της πού τό διέσωσαν ἀκέραιο καί ἀμείωτο μέ τή ζωή καί τόν λόγο τους. Καί τό προσφέρει σέ ὅλους μέ τά μυστήριά της, μέ τά ἱερά βιβλία της, μέ τόν λόγο τῶν ἱερέων καί τῶν κηρύκων της, μέ κάθε εὐκαιρία πνευματικῆς τροφοδοσίας πού μᾶς προσφέρει. Μᾶς προσφέρει τό φῶς τοῦ Χριστοῦ μέ τή ζωή καί τά θαύματα τῶν ἁγίων της, ἀλλά καί μέ τή ζωή τῶν πιστῶν μελῶν της, πού φωτίζουν ὡς λύχνος «ἐπί τήν λυχνίαν» τή ζωή καί τῶν ὑπολοίπων ἀνθρώπων.
Ἀδελφοί μου, ὅπως ἡ φυσική ζωή χωρίς τό φῶς εἶναι ἀδύνατη, ὅπως ἡ ἔλλειψη τοῦ φυσικοῦ φωτός ὁδηγεῖ τήν κάθε εἴδους ζωή στόν θάνατο, ἔτσι δέν ὑπάρχει καί πνευματική ζωή χωρίς τό φῶς τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ πνευματική ζωή εἶναι βασικό συστατικό στοιχεῖο τῆς ζωῆς μας, γιατί ὁ ἄνθρωπος ἀποτελεῖται ἀπό σῶμα καί πνεῦμα, ἀπό σάρκα καί ψυχή. Καί ἐάν, ἑπομένως, δέν ἔχει πνευματική ζωή, ἐάν δέν ζεῖ μέσα στό φῶς τοῦ Χριστοῦ, ἐάν δέν ζεῖ μέσα στήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ, πού εἶναι τό φῶς, δέν μπορεῖ νά ζεῖ. Ζεῖ «ἐν χώρᾳ καί σκιᾷ θανάτου», καί ἰσχύει καί γι᾽ αὐτόν ὁ λόγος τοῦ βιβλίου τῆς Ἀποκαλύψεως «ὄνομα ἔχεις ὅτι ζῇς, καί νεκρός εἶ». Ἀντίθετα, ὅσοι ζοῦν κατά τήν ἐπίγεια ζωή τους μέσα στό φῶς τοῦ Χριστοῦ, αὐτοί ζοῦν καί μετά τόν φυσικό τους θάνατο, ζοῦν μέσα στό φῶς τοῦ Χριστοῦ αἰωνίως.
Ἀδελφοί μου, ἔχοντας ἑορτάσει καί φέτος τή μεγάλη ἑορτή τῶν Φώτων καί ἔχοντας αἰσθανθεῖ ἰδιαίτερα αὐτές τίς ἡμέρες τό φῶς τοῦ Χριστοῦ νά κατακλύζει τή ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας, ἄς ἀποφασίσουμε καί ἐμεῖς νά τό θέσουμε στό ἐπίκεντρο τῆς ζωῆς μας. Ἄς θελήσουμε νά τό ἀφήσουμε νά δράσει εὐεργετικά στή ζωή μας καί στήν ψυχή μας καί νά φωτίσει τό σκότος μέσα μας καί γύρω μας, ὥστε νά μποροῦμε νά περιπατοῦμε καί ἐμεῖς «ὡς τέκνα φωτός» καί νά μεταδίδουμε τό θεῖο φῶς μέ τή ζωή μας σέ ὅσους τό ἀναζητοῦν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.