«Πολλοί γάρ εἰσίν οἱ κλητοί, ὀλίγοι δέ ἐκλεκτοί» (Λουκ. 14.24).
Δέκα μόλις ἡμέρες μᾶς χωρίζουν, ἀδελφοί μου, ἀπό τή μεγάλη ἑορτή τῶν Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, ἀπό τήν ἑορτή τῆς μεγάλης καί διαρκοῦς προσκλήσεως τοῦ ἀνθρώπου νά οἰκειωθεῖ τόν Θεό διά τῆς πίστεως.
Γι᾽ αὐτή τήν πρόσκληση, τήν πρόσκληση τῆς προσωπικῆς μας σωτηρίας πού θά ἀνανεώσει πρός ὅλους μας καί τά φετινά Χριστούγεννα ὁ Θεός, μᾶς προετοιμάζει μέ τό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τῆς παραβολῆς τοῦ Μεγάλου Δείπνου.
Ὁ οἰκοδεσπότης καλεῖ τούς ἀνθρώπους πού ἀρχικά ἐπέλεξε, ἀλλά αὐτοί ἀντί νά σπεύσουν, εὐγνώμονες γιά τήν πρόσκληση, μεριμνοῦν γιά ἄλλα πράγματα, ἀδιαφορώντας γιά τή μεγάλη τιμή καί τή σπουδαία εὐκαιρία πού χάνουν νά παρακαθίσουν σ᾽ αὐτό τό δεῖπνο. Προφασίζονται διάφορες ἀσχολίες καί ὑποχρεώσεις, γιατί δέν ἀντιλαμβάνονται ποιός εἶναι αὐτός πού τούς καλεῖ καί ποιά θά μποροῦσε νά εἶναι ἡ συνέπεια τῆς ἀρνήσεως, καί ἀποδεικνύονται ἀνάξιοι τῆς προσκλήσεως καί τῆς τιμῆς. Ἴσως νά νομίζουν ὅτι ὁ οἰκοδεσπότης πού τούς καλεῖ θά ἐπανέλθει μέ μία νέα πρόσκληση, ἀγνοώντας ὅτι στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου ὑπάρχουν εὐκαιρίες μοναδικές, πού ἐάν δέν τίς ἀξιοποιήσει, τίς χάνει ὁριστικά. Καί αὐτό συμβαίνει καί στήν περίπτωση τῶν προσκεκλημένων στό δεῖπνο τῆς σημερινῆς παραβολῆς. Ἀξιολόγησαν λανθασμένα τήν πρόσκληση. Θεώρησαν τίς προσωπικές καί ἐπαγγελματικές τους ὑποθέσεις ὡς πιό σημαντικές ἀπό τό τιμητικό δεῖπνο καί παρέμειναν τελικά μακριά ἀπό αὐτό, στό ὁποῖο παρακάθησαν ἄνθρωποι ταπεινοί καί ἀσήμαντοι γιά τά ἀνθρώπινα κριτήρια, ἄνθρωποι πού δέν εἶχαν ἀρχικά προσκληθεῖ, ἀποδεικνύοντας ὅτι δέν ἔχει σημασία μόνο ἡ πρόσκληση ἀλλά καί ἡ ἀποδοχή της. Γι᾽ αὐτό καί ὁ ἱερός εὐαγγελιστής Λουκᾶς κατακλείει τήν παραβολή μέ τόν λόγο τοῦ Ἰησοῦ «πολλοί γάρ εἰσίν οἱ κλητοί, ὀλίγοι δέ ἐκλεκτοί».
Μεταξύ αὐτῶν τῶν ἐκλεκτῶν συγκαταριθμεῖται, ἀδελφοί μου, καί ὁ ἑορταζόμενος σήμερα ἅγιος ἱερομάρτυς Ἐλευθέριος. Καί συγκαταριθμεῖται μεταξύ τῶν ἐκλεκτῶν τοῦ Θεοῦ, διότι ἀνταποκρίθηκε στήν κλήση του, ἀνταποκρίθηκε στήν πρόσκλησή του, καί μάλιστα ὄχι μόνο μία φορά ἀλλά ἐπανειλημμένα. Ἡ πρώτη πρόσκληση τοῦ Θεοῦ ἦταν στήν πίστη του. Μία πρόσκληση στήν ὁποία ἡ ἀνταπόκριση δέν ἦταν εὔκολη ὑπόθεση, καθώς ὁ ἅγιος Ἐλευθέριος ζοῦσε σέ ἕνα εἰδωλολατρικό περιβάλλον πού ἀπαγόρευε τήν πίστη στόν Χριστό καί τή λατρεία του.
Ἡ δεύτερη πρόσκληση ἦταν ἡ πρόσκληση στήν ἱερωσύνη, πού καί αὐτή προϋπόθετε ἀγάπη καί ἀφοσίωση σταθερή στόν Χριστό καί τήν ᾽Εκκλησία του, καί σήμαινε θυσία κάθε προσωπικῆς ἀνέσεως, προκειμένου νά διακονήσει τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους καί νά φανεῖ ἀντάξιος τοῦ μεγάλου αὐτοῦ λειτουργήματος πού ἀναλάμβανε.
Καί ἡ τρίτη πρόσκληση πού τοῦ ἀπηύθυνε ὁ Χριστός εἶναι αὐτή τοῦ μαρτυρίου.
Τρεῖς προσκλήσεις, ἀλλά ὁ ἅγιος Ἐλευθέριος τίς ἀποδέχθηκε καί τίς τρεῖς ὄχι μόνο χωρίς προφάσεις καί δικαιολογίες, ἀλλά καί μέ μεγάλη χαρά καί προθυμία, ὥστε δικαίως νά ἀπολαμβάνει τό ἀτελεύτητο δεῖπνο τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν.
Ἀδελφοί μου, τό παράδειγμα τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου Ἐλευθερίου σέ συνδυασμό μέ τήν παραβολή πού ἀκούσαμε σήμερα καί ἡ ὁποία μᾶς ὑπενθυμίζει τίς συνέπειες πού ἔχει ἡ ἀδιαφορία μας στήν πρόσκληση πού μᾶς ἀπευθύνει ὁ Χριστός, ἄς μᾶς ἐνεργοποιήσει, ὥστε νά σκεφθοῦμε καί νά συνειδητοποιήσουμε ποιά εἶναι ἡ πρόσκληση τοῦ Θεοῦ στή δική μας ζωή καί πῶς ἀνταποκρινόμεθα σ᾽ αὐτή. Νά συνειδητοποιήσουμε τή σπουδαιότητα τῆς προσκλήσεως καί τήν ἀναγκαιότητα νά τήν ἀποδεχθοῦμε, ἱεραρχώντας τίς προτεραιότητες τῆς ζωῆς μας καί δίνοντας τή σημασία πού πρέπει στήν ψυχή μας καί τή σωτηρία της καί ὄχι ἀφήνοντας ἐφήμερα πράγματα, πού ἔρχονται καί παρέρχονται, νά μᾶς ὁδηγήσουν στήν ἀπώλεια τῆς σωτηρίας καί τῆς αἰωνίου ζωῆς. Ἄς προσέξουμε, λοιπόν, ἀδελφοί, καί ἄς παρακαλοῦμε τόν ἅγιο Ἐλευθέριο νά μᾶς ἀξιώσει διά τῶν πρεσβειῶν του νά συγκαταριθμηθοῦμε καί ἐμεῖς μετά τῶν ἐκλεκτῶν τοῦ Θεοῦ καί νά συναντηθοῦμε στό δεῖπνο τῆς βασιλείας του.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.