Κυριακή μετά τή γέννηση
τοῦ Χριστοῦ σήμερα, καί ἡ Ἐκκλησία μας μνημονεύει πρόσωπα ἱερά πού συνδέονται
μέ τό θεανδρικό πρόσωπο τοῦ δι᾽ ἡμᾶς νηπιάσαντος Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ καί
μέ τό μέγα θαῦμα τῆς θείας ἀγάπης καί τῆς θείας οἰκονομίας τό ὁποῖο ἑορτάσαμε
πρό ὀλίγων ἡμερῶν. Καί ἔχοντας ἤδη μνημονεύσει κατά τή Δευτέρα ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων
τό κατ᾽ ἐξοχήν πρόσωπο πού συνδέεται μέ τή γέννηση τοῦ Θεανθρώπου, τήν
Ὑπεραγία Θεοτόκο, ἡ Ἐκκλησία μας μνημονεύει σήμερα μεταξύ ἄλλων καί τοῦ τοῦ
μνήστορος Ἰωσήφ, γιά νά μᾶς ὑπενθυμίσει τή σημασία καί τή συμμετοχή του
στή σχέδιο τοῦ Θεοῦ γιά τή σωτηρία μας καί γιά νά μᾶς δείξει πόσο μεγάλη εἶναι
ἡ ἀγάπη καί ἡ μακροθυμία τοῦ Θεοῦ, ὥστε καί σέ αὐτό ἀκόμη τό σχέδιο πού ἑτοίμασε
ὁ ἴδιος ἀπό αἰώνων, γιά νά μᾶς ἀποκαταστήσει στή θέση πού εἴχαμε κοντά του
καί ἀπό τήν ὁποία ἐκπέσαμε λόγω τῆς παρακοῆς μας, μᾶς θέλει συνεργούς καί
συμμετόχους του.
Ποιό εἶναι ὅμως
αὐτό τό σχέδιο τῆς σωτηρίας μας στό ὁποῖο μᾶς κάνει ὁ Θεός μετόχους καί γιατί
δέν θά μποροῦσε μέ μία καί μόνη ἐντολή νά διαγράψει ὁ Θεός τίς ἁμαρτίες
μας καί νά μᾶς ἐπαναφέρει στόν παράδεισο;
Ἡ ἀπομάκρυνσή
μας ἀπό τόν παράδεισο δέν ἦταν, ἀδελφοί μου, ἐπιλογή τοῦ Θεοῦ, ἦταν ἐπιλογή
τῶν πρωτοπλάστων πού ἀγνόησαν τήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ, ὄχι γιατί ἦταν δύσκολο
νά τήν τηρήσουν ἀλλά γιατί δελεάσθηκαν ἀπό τήν πρόταση τοῦ διαβόλου νά ὑπερκεράσουν
τόν Θεό.
Ὁ Θεός εἶχε
δώσει τήν ἐντολή, ὄχι γιατί φοβόταν τή γνώση πού θά ἀποκτοῦσαν οἱ πρωτόπλαστοι
τρώγοντας ἀπό τόν καρπό τοῦ δένδρου τῆς γνώσεως, ἀλλά γιατί ἤθελε νά τούς
ἀσκήσει στήν ὑπακοή, ἡ ὁποία εἶναι ὁ ἀσφαλής δρόμος γιά νά προσεγγίσει ὁ
ἄνθρωπος τόν Θεό.
Γι᾽ αὐτό καί δέν
ἐπέλεξε ὁ Θεός κάποιον ἄλλο τρόπο ἤ κάποιον ἄλλο δρόμο γιά τή σωτηρία τοῦ
ἀνθρωπίνου γένους, ὅπως θά μποροῦσε νά εἶχε κάνει, ἀλλά τόν δρόμο τῆς ὑπακοῆς,
τῆς ὑπακοῆς πού κάνει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός «γενόμενος», μέ τήν ἐνανθρώπισή
του, «ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ σταυροῦ», ἀλλά καί τῆς ὑπακοῆς
πού κάνουν τά πρόσωπα ἐκεῖνα πού ἐπιλέγει ὁ Θεός νά διακονήσουν στό σχέδιο
τῆς θείας οἰκονομίας.
Κύριος συνεργός
τοῦ Θεοῦ στήν ἐκπλήρωση τοῦ σχεδίου του εἶναι, βεβαίως, ἡ Παναγία μας, ἡ
ὁποία κάνει ἀπόλυτη καί πλήρη ὑπακοή σέ ὅλη τή διαδικασία καί ἐξέλιξη τοῦ
σχεδίου τῆς θείας οἰκονομίας.
Ἀνάλογη ὅμως ὑπακοή
κάνει καί ὁ μνήστωρ Ἰωσήφ, ὁ ὁποῖος ταπεινά καί διακριτικά ἀποδέχεται τήν ἐπιλογή
τοῦ Θεοῦ νά διακονήσει ὡς προστάτης τῆς Παναγίας τό μυστήριο τῆς
σαρκώσεως τοῦ Θεοῦ. Ὑπακούει ἀπό τήν πρώτη στιγμή, χωρίς νά ζητᾶ διευκρινίσεις,
χωρίς νά διατυπώνει ἀντιρρήσεις, χωρίς νά ζητᾶ ἀνταλλάγματα, καί
ἀξιώνεται μέ αὐτή τήν ὑπακοή του νά ζήσει ἀπό κοντά τό θαῦμα τῆς ἀγάπης τοῦ
Θεοῦ, νά ζήσει δίπλα στόν Υἱό τοῦ Θεοῦ καί νά δεῖ τό ζωντανό παράδειγμα τῆς
ὑπακοῆς τοῦ Θεανθρώπου στό δημιούργημά του, ὅταν ὁ Χριστός ὡς παιδί θά
μεγαλώνει στήν οἰκία τοῦ δικαίου Ἰωσήφ καί τῆς Παναγίας Μητέρας του «ὑποτασσόμενος
αὐτοῖς», ὅπως γράφει ὁ ἱερός εὐαγγελιστής.
Αὐτό τό
παράδειγμα τῆς ὑπακοῆς ὄχι μόνο τοῦ Χριστοῦ ἀλλά καί τῆς Παναγίας μας καί τοῦ
δικαίου Ἰωσήφ τοῦ μνήστορος ἄς προσπαθήσουμε νά μιμηθοῦμε καί ἐμεῖς, ἀδελφοί
μου. Διότι μόνο μέ τήν ὑπακοή θά μπορέσουμε νά ἀξιοποιήσουμε τό μεγάλο δῶρο πού
μᾶς ἔκανε μέ τήν ἐνανθρώπισή του ὁ Χριστός. Διότι μόνο μέ τήν ὑπακοή θά
μπορέσουμε νά ὠφεληθοῦμε ἀπό τό μέγα θαῦμα τῶν Χριστουγέννων πού ζήσαμε πρίν
ἀπό λίγες ἡμέρες καί νά κρατήσουμε τόν Χριστό στήν ψυχή μας. Διότι χωρίς ὑπακοή
στό θέλημα τοῦ Θεοῦ ὅ,τι ἑορτάσαμε καί ὅ,τι μᾶς συγκίνησε αὐτές τίς ἡμέρες δέν
ἔχει νόημα καί θά ἐξαφανισθεῖ ἀπό τήν ψυχή μας, ὅταν θά σβύσουν τά φῶτα τῆς
ἑορτῆς. Ἡ ὑπακοή ὅμως εἶναι αὐτή πού θά μᾶς βοηθήσει νά κερδίσουμε καί ἐμεῖς τή
σωτηρία γιά τήν ὁποία ὁ Χριστός ἔγινε ἄνθρωπος καί γεννήθηκε στό ταπεινό
σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ.
Εὔχομαι,
λοιπόν, διά τῶν πρεσβειῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί τοῦ ὁσίου Ἰωσήφ τοῦ μνήστορος
νά βαδίσουμε καί ἐμεῖς τόν δρόμο τῆς ὑπακοῆς στόν Θεό, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε νά
φθάσουμε στή σωτηρία. Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.