«Ἀποθώμεθα οὖν τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα
τά ὅπλα τοῦ φωτός».
Βρισκόμαστε, ἀδελφοί μου, στήν ἀρχή τῆς Ἁγίας
καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Βρισκόμαστε στήν ἀρχή μιᾶς περιόδου ἐντόνου πνευματικοῦ
ἀγῶνος καί προετοιμασίας γιά τήν ἑορτή τῆς λαμπροφόρου Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου
μας, μιᾶς προετοιμασίας πού συνίσταται στή νέκρωση τοῦ ἑαυτοῦ μας καί τή
σταύρωση τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου, προκειμένου νά μπορέσει νά συναναστηθεῖ μέ τόν
Χριστό ὁ νέος, ὁ κατά Χριστόν κτισθείς, ἄνθρωπος.
Καί στό πλαίσιο αὐτῆς τῆς προετοιμασίας ἐντάσσεται
καί ἡ προτροπή πού μᾶς ἀπευθύνει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος μέσω τοῦ
σημερινοῦ ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος. «Ἀποθώμεθα οὖν τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα
τά ὅπλα τοῦ φωτός».
Σκοτάδι καί φῶς εἶναι δύο ἀλληλοσυγκρουόμενες
ἔννοιες πού συμβόλιζαν πάντοτε τό κακό καί τό καλό, τήν ἁμαρτία καί τήν ἁγιότητα.
Στήν Παλαιά Διαθήκη τό σκοτάδι ταυτίζεται μέ
τό χάος καί μέ τήν ἄβυσσο, καί ὁ Θεός παρουσιάζεται νά δημιουργεῖ τό φῶς. Ἄρα
τό φῶς εἶναι κάτι θετικό, κάτι πού δημιουργεῖται σέ ἀντίθεση μέ τό σκοτάδι,
πού εἶναι κάτι ἀρνητικό καί ἐκφράζει τήν ἔλλειψη καί τήν ἀπουσία τοῦ φωτός.
Στήν Καινή Διαθήκη, ἀλλά καί στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας
μας, ὅ,τι σχετίζεται μέ τόν Θεό σχετίζεται καί μέ τό φῶς, ἐνῶ ὅ,τι ἀντίκειται
στόν Θεό ταυτίζεται μέ τό σκότος.
Μέ τό σκότος ταυτίζεται ὁ ἐχθρός τοῦ φωτός
καί τοῦ Θεοῦ, ὁ διάβολος. Μέ τό σκότος ταυτίζονται καί τά ἔργα τῶν συνεργατῶν
του. Ἀντίθετα ἔργα φωτός εἶναι τά εὐάρεστα στόν Θεό ἔργα, τά ὁποῖα περιμένει
ἀπό τούς πιστούς καί γνησίους μαθητές του ὁ Θεός.
Μέ τό φῶς συνδέεται ἀπό τήν πρώτη στιγμή τῆς εἰσόδου
του στήν Ἐκκλησία καί ὁ ἄνθρωπος, ὅταν κατά τό μυστήριο τοῦ ἁγίου βαπτίσματος
ἐνδύεται μέ «χιτῶνα φωτεινόν» καί φωτίζεται ἀπό τή χάρη τοῦ Παναγίου Πνεύματος.
Ἀπό τό φῶς τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ ὁδηγεῖται στή ζωή του, ἐφόσον ὁ νόμος τοῦ
Θεοῦ εἶναι «φῶς ταῖς τρίβοις» του.
Δέν ἀρκοῦν ὅμως μόνο αὐτά τά στοιχεῖα γιά νά
παραμείνει ὁ ἄνθρωπος μέσα στό φῶς, μέσα δηλαδή στήν παρουσία καί τήν ἀγάπη
τοῦ Θεοῦ. Χρειάζεται νά ἀποδεικνύει καί ὁ ἴδιος ὅτι ἀνήκει στό φῶς, ὅτι
φυλάσσει τό φῶς, παράγοντας ἔργα φωτός. «Οὕτω λαμψάτω τό φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν
τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τά καλά ἔργα», ζητᾶ ὁ Χριστός ἀπό τούς μαθητές
του. Ἀλλά καί τά καλά ἔργα δέν ἀρκοῦν ἀπό μόνα τους γιά νά φωτίζουν τήν ψυχή
καί τούς ἀνθρώπους γύρω μας, θά πρέπει ταυτόχρονα νά ἀποφεύγουμε καί τά πονηρά
ἔργα πού συσκοτίζουν τήν ψυχή μας καί συγκαλύπτουν τό φῶς. Θά πρέπει νά
κάνουμε καί ἐμεῖς στήν ψυχή μας καί στή ζωή μας αὐτό πού ἔκανε ὁ Θεός κατά τή
δημιουργία τοῦ κόσμου, θά πρέπει νά διαχωρίζουμε «ἀνά μέσον τοῦ φωτός καί ἀνά
μέσον τοῦ σκότους», γιά νά μήν ἐπηρεάζει τό σκότος καί τά σκοτεινά ἔργα τό φῶς
καί τά ἔργα του, γιά νά μήν παρεμποδίζει ὁ ἄρχων τοῦ σκότους, ὁ διάβολος,
τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ μέσα μας.
Γι’ αὐτό καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς προτρέπει
σήμερα, ἀδελφοί μου, «ἀποθώμεθα τά ἔργα τοῦ σκότους». Νά βγάλουμε, δηλαδή,
ἀπό τή ζωή μας τά ἔργα τοῦ σκότους, γιατί αὐτά γίνονται ἐμπόδιο στά ἔργα τοῦ
φωτός. Νά ἀπαρνηθοῦμε τά ἔργα τοῦ σκότους, γιατί αὐτά ἀκυρώνουν τά ἔργα
τοῦ φωτός. Νά προσέξουμε τί εἴδους ἔργα ἐπιτελοῦμε καί νά φροντίζουμε τά ἔργα
μας αὐτά νά εἶναι ἀποκλειστικά ἔργα φωτός.
Γιατί δέν ὠφελεῖ, παραδείγματος χάριν νά ἐκκλησιαζόμαστε
καί στή συνέχεια νά παρακολουθοῦμε θεάματα ἁμαρτωλά. Δέν ὠφελεῖ νά μετέχουμε
στά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας καί ταυτόχρονα νά συμμετέχουμε σέ συναναστροφές
καί συζητήσεις πού δέν οἰκοδομοῦν τήν ψυχή μας. Δέν ὠφελεῖ νά προσευχόμαστε
καί ὕστερα νά ἀδικοῦμε τόν ἀδελφό μας καί νά κάνουμε σκέψεις κακές καί πονηρές.
Δέν ὠφελεῖ νά νηστεύουμε καί μετά νά κατακρίνουμε καί νά κακολογοῦμε τόν
συνάδελφό μας, τόν γείτονά μας, τόν συγγενῆ μας. Δέν ὠφελεῖ νά φροντίζουμε
τήν ἐλεημοσύνη ἀλλά ταυτόχρονα νά τήν ἀκυρώνουμε μέ τήν ὑπερηφάνεια
καί τόν ἐγωισμό πού δείχνουμε στούς συνανθρώπους μας.
Ἄλλωστε ὅταν ὁ ἀπόστολος ἀναφέρεται στά ἔργα
τοῦ σκότους καί μᾶς καλεῖ νά τά ἀπαρνηθοῦμε, δέν ἐννοεῖ μόνο τά μεγάλα καί
σοβαρά ἐγκλήματα ἤ ἁμαρτήματα, ἐννοεῖ καί ὅλα αὐτά πού φαίνονται σέ μᾶς ἀσήμαντα
καί καθημερινά, στεροῦνται ὅμως τῆς εὐλογίας τοῦ Θεοῦ καί στεροῦν καί ἀπό
ἐμᾶς τή χάρη πού φέρνουν τά ἔργα τοῦ φωτός στή ζωή μας.
Γι’ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἄς ἀκούσουμε τήν προτροπή
τοῦ ἀποστόλου Παύλου καί ἄς φροντίσουμε κατά τή διάρκεια τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς,
στήν ὁποία εἰσερχόμαστε ἀπό αὔριο, νά ἐγκαταλείψουμε τά ἔργα τοῦ σκότους
καί ἐνδεδυμένοι τά ὅπλα τοῦ φωτός νά περιπατήσουμε «ὡς ἐν ἡμέρᾳ εὐσχημόνως»,
γιά νά ἀξιωθοῦμε τῆς εὐλογίας καί τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ καί τώρα καί στή
μέλλουσα ζωή.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.