«Ὅς γάρ ἐάν ἐπαισχυνθῇ με καί τούς ἐμούς
λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ τῇ μοιχαλίδι καί ἁμαρτωλῷ, καί ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου ἐπαισχυνθήσεται
αὐτόν, ὅταν ἔλθῃ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ πατρός αὐτοῦ».
Ἔχουμε ἤδη διανύσει, ἀδελφοί μου, τό ἥμισυ τῆς
Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς· καί καθώς σήμερα οἱ θειότατοι πατέρες ὅρισαν
νά ὑψώνεται στούς ἱερούς μας ναούς εἰς προσκύνηση τό σύμβολο τοῦ τιμίου καί
ζωοποιοῦ Σταυροῦ γιά νά μᾶς ἐνισχύσει καί νά μᾶς ἐνδυναμώσει στόν πνευματικό
μας ἀγώνα, ὅρισαν νά διαβάζεται ἀντί ἄλλου εὐαγγελικοῦ ἀναγνώσματος ἡ
περικοπή ἐκείνη ἀπό τό κατά Μάρκον εὐαγγέλιο στήν ὁποία ὁ ἴδιος ὁ Χριστός
καθορίζει τίς προϋποθέσεις πού χαρακτηρίζουν τούς μαθητές του. Αὐτές τίς
προϋποθέσεις θεωρεῖ ἡ Ἐκκλησία μας σκόπιμο καί ὠφέλιμο νά τίς ὑπενθυμίσει καί
σέ μᾶς πού ἀθλούμεθα στόν πνευματικό στίβο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἔτσι ὥστε
νά γνωρίζουμε ποιό εἶναι τό ζητούμενο αὐτῆς τῆς ἀθλήσεως καί αὐτοῦ τοῦ ἀγῶνος,
γιά νά μήν κοπιάζουμε χωρίς ἀποτέλεσμα, ἐφόσον ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς
προειδοποιεῖ ὅτι «ἐάν καί ἀθλῇ τις, οὐ στεφανοῦται, ἐάν μή νομίμως ἀθλήσῃ».
Δηλαδή, δέν ἀρκεῖ ἁπλῶς νά ἀγωνιζόμαστε γιά νά λάβουμε τόν στέφανο τῆς δόξης ἀπό
τόν ἀγωνοθέτη καί ἀθλοθέτη Χριστό, ἀλλά χρειάζεται νά ἀγωνιζόμαστε σύμφωνα μέ
τούς κανόνες πού Ἐκεῖνος ἔχει θέσει, ὅπως ἀκριβῶς συμβαίνει καί μέ τούς ἐγκόσμιους
ἀθλητές πού ἀγωνίζονται στούς ἀθλητικούς στίβους.
Ἕναν ἀπό αὐτούς τούς κανόνες πού πρέπει ὡς
πνευματικοί ἀθλητές νά ἀκολουθοῦμε, εἶναι αὐτός τόν ὁποῖο ἀκούσαμε στό
σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα. «Ὅς ἄν ἐπαισχυνθῇ με καί τούς ἐμούς λόγους ἐν
τῇ γενεᾷ ταύτῃ … καί ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου ἐπαισχυνθήσεται αὐτόν».
Γιά τόν Χριστό δέν ἀρκεῖ νά ἄρει ὁ πιστός τόν
σταυρό του, νά ἀρνηθεῖ τόν ἑαυτό του καί νά τόν ἀκολουθήσει. Δέν τοῦ ἀρκεῖ νά
εἶναι ἀποφασισμένος νά θυσιάσει τήν ψυχή του πρός χάριν τοῦ ἴδιου καί τοῦ εὐαγγελίου
του. Ζητᾶ καί κάτι ἀκόμη· ζητᾶ νά ἔχει τή δύναμη νά ὁμολογεῖ τή σχέση του καί
τόν σύνδεσμό του μέ τόν Χριστό καί ἐνώπιον τῶν ἁμαρτωλῶν ἀνθρώπων πού θά τόν
εἰρωνεύονται καί θά τόν κοροϊδεύουν, πού θά τόν συκοφαντοῦν καί θά τόν
περιπαίζουν. Ζητᾶ νά ἔχει τό θάρρος νά ὁμολογήσει εἴτε μέ τόν λόγο του εἴτε μέ
τά ἔργα του ὅτι ἀνήκει στόν Χριστό, συνδέεται μέ αὐτόν, τόν ἀναγνωρίζει ὡς
Κύριο καί Θεό του, καί θεωρεῖ τήν ὁμολογία αὐτή τοῦ ἀνθρώπου ὡς κριτήριο
γνησιότητος τῆς πίστεώς του καί ὡς προϋπόθεση γιά νά τόν ἀναγνωρίσει καί Ἐκεῖνος
ὡς μαθητή του κατά τήν ἡμέρα τῆς κρίσεως.
Τίς περισσότερες φορές, ἀδελφοί μου, δίνουμε
βάρος στήν ἐντολή τοῦ Χριστοῦ νά ἀπαρνηθοῦμε τόν ἑαυτό μας καί νά σηκώσουμε τόν
σταυρό μας, καί νομίζουμε ὅτι ἐκπληρώνοντας αὐτή τήν ἐντολή μέ κάποιον τρόπο ἔχουμε
ἐκπληρώσει τό χρέος μας. Ἀλλά αὐτή εἶναι ἡ πιό εὔκολη ἀπό τίς προϋποθέσεις τοῦ Ἰησοῦ,
διότι εἶναι μία προϋπόθεση πού ἀφορᾶ ἀποκλειστικά καί μόνο τόν ἑαυτό μας. Ἔτσι
συχνά ἀπαρνούμεθα τόν ἑαυτό μας μόνο ὅσο θέλουμε, μόνο ὅσο μᾶς βολεύει, μόνο ὅσο
δέν μᾶς δυσκολεύει καί ἀποφασίζουμε νά σηκώσουμε ἕνα σταυρό πού τόν κατασκευάζουμε
μόνοι μας, στά δικά μας μέτρα. Ἄς θυμηθοῦμε, ἀδελφοί μου, μέ πόση εὐκολία οἱ
μαθητές τοῦ Χριστοῦ ὑποσχόταν ὅτι μποροῦν νά πιοῦν τό ποτήριο τοῦ μαρτυρίου
πού θά ἔπινε ἐκεῖνος, μέ πόση εὐκολία ὁ ἀπόστολος Πέτρος διαβεβαίωνε τόν
Χριστό ὅτι θά τόν ἀκολουθοῦσε παντοῦ καί δέν ἐπρόκειτο νά τόν ἐγκαταλείψει
ποτέ. Καί ὅμως στή συνέχεια, ὅταν ἡ ὑπηρέτρια τοῦ ἀρχιερέως τόν ρώτησε ἄν ἦταν
μαζί μέ τόν Χριστό, ἐκεῖνος ἀρνήθηκε, καί ὄχι μόνο μία φορά ἀλλά τρεῖς.
Ἀναμφίβολα ὁ Χριστός δέν θέλει νά μᾶς φέρει σέ
δύσκολη θέση θέτοντας αὐτή τήν προϋπόθεση, ἀλλά θέλει νά μᾶς δώσει τή δυνατότητα
νά ἐλέγξουμε τή σταθερότητα τῆς πορείας μας, τό μέγεθος τῆς ἀγάπης μας καί τή
γνησιότητα τῆς πίστεώς μας. Ἄλλωστε ὁ ἴδιος ἐκπλήρωσε πρῶτος αὐτή τήν
προϋπόθεση, δίνοντάς μας τό παράδειγμα.
Θά μποροῦσε νά εἶχε οἰκονομήσει τή σωτηρία μας
μέ ἄλλο τρόπο, ἀνώδυνο γι’ αὐτόν, ὅμως ἐκεῖνος ἐπέλεξε τόν δρόμο τοῦ Σταυροῦ. Ἔγινε
ἄνθρωπος, γιά νά μᾶς δείξει ὅτι ἄν θελήσουμε μποροῦμε νά γίνουμε καί ἐμεῖς
μέτοχοι τῆς θεότητός του, ὅπως αὐτός ἔγινε μέτοχος τῆς ἀνθρωπότητός μας. Καί
δέν ἐπέλεξε γιά νά μᾶς λυτρώσει ἀπό τήν κατάρα τοῦ νόμου ἕνα ἁπλό μαρτυρικό
θάνατο, ἀλλά ἔγινε ὁ ἴδιος ὑπέρ ἡμῶν κατάρα. Ἀναδέχθηκε γιά χάρη μας μαζί μέ
τήν ἀνθρώπινη φύση καί τό βάρος τῆς ἁμαρτωλότητός της, ἄν καί ὁ ἴδιος ἦταν ἀναμάρτητος,
καί ὑπέμεινε ὄχι μόνο τόν σταυρικό θάνατο, ἀλλά καί τούς ἐμπτυσμούς, τούς
κολαφισμούς, τή φραγγέλωση καί τήν κακία τοῦ ὄχλου, σάν νά ἦταν αὐτός ὁ ἔνοχος,
σάν νά ἦταν αὐτός ὁ ἄξιος τῆς καταδίκης καί ὄχι ὁ ἄνθρωπος.
Καθώς, ἀδελφοί μου, βλέπουμε σήμερα τόν σταυρό
τοῦ Χριστοῦ, ἄς συνειδητοποιήσουμε τό χρέος μας ἀπέναντί του. Ἄν ἐκεῖνος
δέν ντράπηκε νά μᾶς ἐκπροσωπήσει καί σήκωσε τόν Σταυρό μαζί μέ τήν ἁμαρτία τοῦ
κόσμου, ἐμεῖς ἔχουμε καθῆκον, ἄν θέλουμε νά εἴμαστε γνήσιοι μαθητές καί
πιστοί ἀκόλουθοί του, νά ὁμολογοῦμε μέ τά ἔργα καί μέ τά λόγια μας τήν πίστη
καί τήν ἀγάπη μας σέ ἐκεῖνον μέσα στό περιβάλλον πού ζοῦμε, χωρίς νά διστάζουμε
οὔτε γιά τά σχόλια οὔτε γιά τίς εἰρωνεῖες τῶν ἀνθρώπων, γιατί μόνο ἔτσι θά ἀξιωθοῦμε
νά ἀκούσουμε τή φωνή του κατά τήν ἡμέρα τῆς δευτέρας του παρουσίας νά μᾶς
κατατάσσει μεταξύ τῶν ἐκλεκτῶν του καί νά μᾶς ἀναγνωρίζει ὡς δικούς του
μαθητές ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ Πατρός του. Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.