«Ὅτι ἐάν
ὁμολογήσῃς ἐν τῷ στόματί σου Κύριον Ἰησοῦν, καί πιστεύσῃς ἐν τῇ καρδίᾳ σου
ὅτι ὁ Θεός αὐτόν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν σωθήσῃ» (Ρωμ. 10.9).
Τό ζήτημα τῆς
σωτηρίας θίγει στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος
Παῦλος. Πολλές φορές ἐπαναλαμβάνουμε τή λέξη σωτηρία, ἴσως ὅμως λίγες φορές
συνειδητοποιοῦμε τό νόημα καί τή σημασία της. Τί εἶναι, λοιπόν, ἡ σωτηρία;
Εἶναι, ἀδελφοί
μου, ἡ ἀληθινή καί μόνιμη ἀποκατάσταση τοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι ἡ κατάσταση
ἐκείνη στήν ὁποία ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νά ζεῖ ἐκπληρώνοντας τόν σκοπό γιά τόν
ὁποῖο τόν ἔπλασε ὁ Θεός καί νά ἀπολαμβάνει ὅλα τά ἀγαθά καί τίς δωρεές του.
Καί γιά νά μᾶς
χαρίσει ὁ Θεός αὐτή τή δυνατότητα, τήν ὁποία εἶχε στερηθεῖ ὁ ἄνθρωπος μέ τήν
παρακοή τῶν πρωτοπλάστων, ἦρθε στόν κόσμο ὁ ἴδιος ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ,
ἔγινε ἄνθρωπος, δίδαξε, σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε. Καί ἐάν εἶναι γιά τόν Θεό
τόσο σημαντική ἡ σωτηρία μας, ὥστε νά θυσιάσει τόν Υἱό του, κατανοοῦμε,
ἀδελφοί μου, πόσο σπουδαία εἶναι γιά μᾶς καί πόσο θά πρέπει νά προσπαθοῦμε
καί νά ἀγωνιζόμαστε ὥστε νά μήν ἀποτύχουμε καί νά μή τή στερηθοῦμε.
Πῶς, λοιπόν,
ὅμως μποροῦμε νά ἐπιτύχουμε τή σωτηρία μας;
Ἡ ἐπιτυχία
ἐξαρτᾶται, ἀδελφοί μου, ἀπό δύο προϋποθέσεις. Ἡ πρώτη εἶναι νά συνειδητοποιήσουμε
τή σημασία της καί νά θέσουμε τήν ἐπίτευξή της ὡς καθημερινό στόχο καί
σκοπό μας. Συχνά νομίζουμε ὅτι ἡ σωτηρία μας εἶναι κάτι πού δέν μᾶς ἀφορᾶ ἄμεσα
καί ὅτι μποροῦμε νά ἀσχοληθοῦμε μέ αὐτή στό μέλλον, ξεχνώντας ὅτι ἡ σωτηρία
μας ἀπαιτεῖ διαρκῆ προσπάθεια μέ τήν ἐφαρμογή τοῦ τρόπου πού συστήνει ὁ
ἴδιος ὁ Χριστός καί ἐπαναλαμβάνει σήμερα καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος.
«Ἐάν ὁμολογήσῃς
ἐν τῷ στόματί σου Κύριον Ἰησοῦν, καί πιστεύσῃς ἐν τῇ καρδίᾳ σου ὅτι ὁ Θεός
αὐτόν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν σωθήσῃ», μᾶς λέγει ὁ ἀπόστολος. Ἄν ὁμολογήσεις τόν
Χριστό καί ἄν πιστεύσεις μέ τήν καρδιά σου ὅτι τόν ἀνέστησε ὁ Θεός ἐκ νεκρῶν,
τότε θά σωθεῖς.
Νά, λοιπόν, σέ
τί πρέπει νά συνίσταται ἡ προσπάθεια καί ὁ ἀγώνας μας. Πρῶτα θά πρέπει νά
πιστεύουμε στόν ἀναστάντα Χριστό. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος τονίζει αὐτό τό σημεῖο
ὄχι μόνο γιατί, ὅπως καί ὁ ἴδιος γράφει, ἡ ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ τό
θεμέλιο τῆς πίστεώς μας καί τήν ἐγγύηση τῆς σωτηρίας μας, ἀλλά καί διότι πολλοί
ἔχουμε μία γενική καί ἀόριστη πίστη στόν Θεό. Λέμε ὅτι πιστεύουμε, ὅτι
εἴμαστε μέλη τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλά δέν ξέρουμε σέ ποιόν ἀκριβῶς πιστεύουμε. Δέν
ξέρουμε ὅτι ὁ Θεός δέν εἶναι μία ἀφηρημένη ἔννοια, ἀλλά εἶναι ἕνας προσωπικός
Θεός, καί ἡ πίστη μας σέ αὐτόν ἐκδηλώνεται καί ἐκφράζεται μέ τόν τρόπο πού
ἐκεῖνος μᾶς ἔχει διδάξει. Διότι, ἐάν πιστεύει κανείς γενικά σέ μιά ἀνώτερη
δύναμη καί ὄχι στόν Χριστό πού διά τῆς ἐνανθρωπήσεως καί τῆς θυσίας του
ἔγινε ὁ σωτήρας καί λυτρωτής τοῦ κάθε ἀνθρώπου προσωπικά, τότε δέν μπορεῖ νά
ἐπιτύχει τή σωτηρία.
Αὐτή, λοιπόν, ἡ
πίστη εἶναι ἡ πρώτη προϋπόθεση τήν ὁποία ἀναφέρει ὁ ἀπόστολος Παῦλος.
Καί ἡ πίστη αὐτή ἐκφράζεται μέσα ἀπό τήν ἐφαρμογή τοῦ εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ.
Διότι δέν μπορεῖ κανείς νά λέει ὅτι πιστεύει στόν Χριστό καί συγχρόνως νά
ἀγνοεῖ ἤ νά ἀδιαφορεῖ γιά ὅσα ἐκεῖνος μᾶς δίδαξε προκειμένου νά ὁδηγήσει στή
σωτηρία. Ἡ πίστη αὐτή εἶναι ἡ ἴδια μέ αὐτή πού ζητοῦσε καί ὁ Χριστός ἀπό
ὅσους πού τόν πλησίαζαν καί ζητοῦσαν ἕνα θαῦμα. Καί δέν ὑπάρχει μεγαλύτερο
θαῦμα, ἀδελφοί μου, ἀπό τό θαῦμα τῆς σωτηρίας μας, τό ὁποῖο ἐνεργεῖ ὁ Θεός γιά
τόν καθένα μας προσωπικά, γι᾽ αὐτό καί προϋποθέτει τήν πίστη.
Ἡ δεύτερη
προϋπόθεση εἶναι ἡ ὁμολογία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὅποιος πιστεύει στόν Χριστό
ὡς σωτήρα καί λυτρωτή, αὐτός δέν διστάζει νά ὁμολογήσει τήν πίστη του, δέν
διστάζει νά διακηρύξει τήν ἀγάπη του γιά τόν Χριστό πού γεμίζει τή ψυχή του
καί τή ζωή του μέ τήν παρουσία του καί τίς δωρεές του. Ἡ ὁμολογία τοῦ ὀνόματος
τοῦ Χριστοῦ εἶναι αὐτή πού θά κάνει καί τόν ἴδιο τόν Χριστό, ὅπως ὑπόσχεται,
νά μᾶς ὁμολογήσει ἐνώπιον τοῦ Πατρός του τοῦ ἐν οὐρανοῖς. Θά τόν κάνει,
δηλαδή, νά ὁμολογήσει ὅτι μᾶς γνωρίζει καί μᾶς θεωρεῖ δικούς του μαθητές,
μᾶς θεωρεῖ ἐκλεκτούς δούλους, ἐξασφαλίζοντάς μας μέ τόν τρόπο αὐτό τήν εἴσοδό
μας στήν οὐράνια βασιλεία του καί τή σωτηρία μας.
Αὐτές τίς δύο
προϋποθέσεις, τήν πίστη στόν Χριστό καί τήν ὁμολογία τοῦ ὀνόματός του, ἐξεπλήρωσε
μέ τήν ἄσκηση καί τή διακονία του στούς ἀνθρώπους καί ὁ ἑορταζόμενος ὅσιος
Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης, καί αὐτές εὔχομαι νά ἐκπληρώνουμε καί ἐμεῖς καθημερινά
στή ζωή μας, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε νά ἐπιτύχουμε τή σωτηρία μας.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.