«Ἐν σοί, Μῆτερ, ἀκριβῶς διεσώθη τό κατ᾽ εἰκόνα», ψάλλει, ἀδελφοί μου, ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία πρός τιμήν μιᾶς ὁσιακῆς μορφῆς στήν ὁποία εἶναι ἀφιερωμένη ἡ σημερινή πέμπτη Κυριακή τῶν Νηστειῶν.
Στό δικό σου πρόσωπο, ψάλλει ὁ ἱερός ὑμνογράφος, ἀπευθυνόμενος πρός τήν ὁσία Μαρία τήν Αἰγυπτία, διεσώθη «τό κατ᾽ εἰκόνα», μεταφέροντάς μας στό παρελθόν, στήν ἡμέρα τῆς δημιουργίας τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν Θεό, τότε πού ὁ ἴδιος εἶχε πεῖ «ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾽ εἰκόνα ἡμετέραν καί καθ᾽ ὁμοίωσιν».
Δημιούργησε ὁ Θεός τόν ἄνθρωπο σύμφωνα μέ τή δική του εἰκόνα, ὄχι τήν ἐξωτερική, γιατί ὁ Θεός εἶναι πνεῦμα καί δέν ἔχει σῶμα καί ὑλική μορφή, ἀλλά σύμφωνα μέ τίς ἰδιότητές του. Τοῦ ἔδωσε τόν νοῦ καί τή θέληση, τοῦ ἔδωσε τήν ἀθάνατη ψυχή καί τή δυνατότητα νά φθάσει ἀπό τό κατ᾽ εἰκόνα στό καθ᾽ ὁμοίωσιν. Δέν περιόρισε, δηλαδή, ὁ Θεός τίς δυνατότητες τοῦ ἀνθρώπου σέ μία ἐξωτερική ὁμοιότητα μαζί του, σέ μία σχέση εἰκόνας μόνο, ἀλλά τίς ἐπέκτεινε καί μέχρι τήν ὁμοίωση μέ αὐτόν, δηλαδή μέχρι τή θέωση.
Προϋπόθεση ὅμως γιά νά φθάσει ὁ ἄνθρωπος στό καθ᾽ ὁμοίωση πού εἶναι καί ὁ τελικός στόχος καί προορισμός τῆς ὑπάρξεώς του, εἶναι νά μήν καταστρέψει τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, νά μήν καταστρέψει δηλαδή τά θεόσδοτα ἐκεῖνα στοιχεῖα πού τοῦ ἐπιτρέπουν νά φθάσει στήν ὁμοίωση· νά μήν καταστρέψει καί νά μήν ἀλλοιώσει τό θεόσδοτο πρόσωπό του, παραδίδοντάς το ὁριστικά καί ἀμετάκλητα στόν ἐχθρό τῆς σωτηρίας καί τῆς θεώσεώς του, στόν ἀντίδικο τῆς ψυχῆς του, τόν διάβολο.
Ὁ Θεός ὅμως γνωρίζοντας τήν ἀνθρώπινη ἀδυναμία καί γνωρίζοντας ὅτι τό πλάσμα του ρέπει πρός τά πονηρά, ἔδωσε μία ἐπιπλέον δυνατότητα στόν ἄνθρωπο, μία δυνατότητα πού ἐκπηγάζει ἀπό τήν πολλή ἀγάπη καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Καί ἡ δυνατότητα αὐτή εἶναι ἡ μετάνοια καί ἡ συγχώρηση. Εἶναι ἡ δυνατότητα νά ἀποκαταστήσει ὁ ἄνθρωπος τήν ἀμαυρωμένη καί λερωμένη ἀπό τήν ἁμαρτία θεία εἰκόνα πού φέρει. Νά καθαρίσει καί νά ἀνακαινίσει αὐτήν τήν εἰκόνα μέ τά δάκρυα τῆς μετανοίας καί τή χάρη τοῦ διά τήν ἡμετέραν σωτηρίαν σταυρωθέντος καί ἀναστάντος Χριστοῦ.
Καί εἶναι τόση ἡ δύναμη τῆς μετανοίας καί τόση ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ γιά ἐκείνους πού μετανοοῦν ἔμπρακτα καί εἰλικρινά, ὥστε ἡ θεία εἰκόνα ἀποκαθίσταται πλήρως καί ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νά φθάσει χωρίς κανένα ἐμπόδιο στήν ἁγιότητα καί τή θέωση.
Αὐτό μᾶς διδάσκει μέ τό παράδειγμα τῆς ζωῆς της ἀλλά κυρίως μέ τό παράδειγμα τῆς μετανοίας της ἡ ὁσία Μαρία ἡ Αἰγυπτία. Ἡ ἁμαρτία, ἡ φιληδονία καί ἡ ἀσωτία μέσα στίς ὁποῖες ἔζησε τά νεανικά της χρόνια εἶχαν ὡς ἀποτέλεσμα νά τσαλακώσει, νά φθείρει καί νά μιάνει τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ πού ἔφερε μέσα της. Ὅμως ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ δέν τήν ἐγκατέλειψε, ἀλλά τήν βοήθησε μέ θαυμαστό τρόπο νά κατονοήσει τό βάθος τῆς ἀθλιότητος στό ὁποῖο εἶχε περιπέσει.
Ἡ συνειδητοποίηση αὐτή ἦταν ἀρκετή γιά νά ἀλλάξει ἡ ὁσία Μαρία ζωή, καί ἐγκαταλείποντας τά πάντα νά περάσει ὁλόκληρη τήν ὑπόλοιπη ζωή της μέ ἀπόλυτη ἐγκράτεια, νηστεία, ἄσκηση καί προσευχή στήν ἔρημο τοῦ Ἰορδάνου. Τά δάκρυα τῆς μετανοίας της, ἡ ἐμμονή της στήν ἀσκητική ζωή καί ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ καθάρισαν τήν ψυχή της καί τήν ἀπάλλαξαν ἀπό τό βάρος τῶν παθῶν καί τῆς ἁμαρτίας πού δέν τῆς ἐπέτρεπε νά πλησιάσει τόν Θεό, σέ τέτοιο βαθμό, ὥστε νά μπορεῖ νά ψάλλει σήμερα πρός τιμήν της ὁ ἱερός ὑμνογράφος. «Ἐν σοί, Μῆτερ, ἀκριβῶς διεσώθη τό κατ᾽ εἰκόνα».
Ἀδελφοί μου, τό παράδειγμα τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας, τό ὁποῖο προβάλλει ἡ Ἐκκλησία μας σήμερα, μᾶς ὑπενθυμίζει καί πάλι τήν ἀναγκαιότητα καί τή σημασία τῆς μετανοίας.
Διερχόμενοι καί ἐμεῖς τήν περίοδο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἄς μήν παραλείψουμε νά κάνουμε τή μετάνοια συστατικό στοιχεῖο τῆς ζωῆς. Ἄς μή φθάσουμε ἐνώπιον τοῦ Σταυροῦ ὅπως ὁ ληστής, ὁ ὁποῖος καί ἐπί τοῦ σταυροῦ ἀκόμη ἀρνήθηκε νά μετανοήσει. Ἄς προσπασθήσουμε μέσω τῆς εἰλικρινοῦς μετανοίας νά ἀποκαταστήσουμε τή φθαρμένη ἀπό τά λάθη καί τά πάθη μας εἰκόνα τοῦ Θεοῦ πού φέρουμε μέσα μας. Ἄς προσπαθήσουμε διά τῆς μετανοίας νά ἀπομακρύνουμε ἀπό τήν ψυχή μας τό παραπέτασμα τῆς ἁμαρτίας πού τήν σκιάζει καί τήν ἐμποδίζει νά δεῖ τό πρόσωπο τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου, ὥστε νά μπορέσουμε καί ἐμεῖς νά προσκυνήσουμε τή λαμπροφόρο ἀνάσταση συνανιστώμενοι μαζί μέ τόν Χριστό στήν καινή ζωή τῶν τέκνων τοῦ Θεοῦ.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.