Κυριακή πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως σήμερα, καί καθώς προετοιμαζόμεθα νά ἑορτάσουμε τό μέγα γεγονός τῆς γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς παρουσίασε στό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τήν κατ᾽ ἄνθρωπο γενεαλογία τοῦ Χριστοῦ.
Ἀκούσαμε τόν ἱερό εὐαγγελιστή Ματθαῖο νά ἀναφέρει ὅλα τά ὀνόματα τῶν προπατόρων τοῦ Ἰησοῦ, ἀπό Ἀβραάμ μέχρι Ἰωσήφ τοῦ μνήστορος, τοῦ προστάτου τῆς Παναγίας Παρθένου, γιά νά ἀποδείξει ὅτι ὁ Χριστός, πού γεννήθηκε ἀπό τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο στό ταπεινό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, ἦταν ὁ Μεσσίας καί λυτρωτής τοῦ κόσμου, ὁ ὁποῖος κατά τούς προφῆτες ἐπρόκειτο νά γεννηθεῖ «ἐξ οἴκου καί πατριᾶς Δαβίδ».
Παράλληλα ὅμως μέ αὐτή τήν κατά σάρκα, θά λέγαμε, γενεαλογία τοῦ Χριστοῦ, ἀκούσαμε καί μία ἄλλη γενεαλογία, αὐτήν πού παρουσιάζει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος στήν πρός Ἑβραίους ἐπιστολή του, ἀρχίζοντας καί αὐτός ἀπό τόν Ἀβραάμ, ὅπως καί ὁ εὐαγγελιστής Ματθαῖος, καί φθάνοντας μέχρι τήν ἐποχή του.
Στήν περίπτωση ὅμως αὐτή οἱ δεσμοί πού συνδέουν τά ἀναφερόμενα πρόσωπα δέν εἶναι δεσμοί αἵματος καί σαρκικῆς συγγενείας ἀλλά δεσμοί πίστεως. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος παρουσιάζει ὅλους ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι, ἄν καί ἔζησαν σέ διαφορετικές ἐποχές, ἄν καί ἀπέχουν αἰῶνες μεταξύ τους, συνδέονται μέ τήν κοινή πίστη στόν ἀληθινό Θεό, συνδέονται μέ τούς κοινούς ἀγῶνες ὑπέρ τῆς πίστεως καί τῆς εὐσεβείας, συνδέονται μέ τό βραβεῖο τό ὁποῖο ὅλοι ἀναμένουν νά λάβουν κατά τή μέλλουσα κρίση. Ὅλοι αὐτοί, οἱ πατριάρχες, οἱ δίκαιοι, οἱ ὅσιοι, οἱ μάρτυρες, ἀπαρτίζουν μία ἱερή γενεαλογία, τή γενεαλογία τῆς πίστεως στόν Θεό, μέ τή δύναμη τῆς ὁποίας κατόρθωσαν νά νικήσουν καί νά θριαμβεύσουν ἐναντίον ὅσων τήν ἀμφισβητοῦσαν καί τήν ἐδίωκαν.
Γιατί ὅμως μᾶς παρουσιάζει αὐτές τίς δύο γενεαλογίες σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας;
Μᾶς τίς παρουσιάζει γιά νά μᾶς ὑπενθυμίσει ὅτι, ἐάν ἐμεῖς δέν ἐντασσόμεθα στήν πρώτη, δέν ἔχουμε δηλαδή κατ᾽ ἄνθρωπο συγγένεια μέ τόν Χριστό, ἐπειδή δέν εἴμεθα ἀπόγονοι τοῦ Ἀβραάμ καί τοῦ Δαβίδ, ὅπως οἱ Ἰουδαῖοι, εἴμεθα μέλη τῆς δεύτερης, τῆς ἱερῆς γενεαλογίας τῆς πίστεως, καθώς πιστεύουμε στόν Χριστό, ὡς σωτήρα καί λυτρωτή μας, καθώς μέ τή βάπτισή μας γίναμε μέλη τοῦ Σώματός του, γίναμε μέλη τῆς Ἐκκλησίας του.
Καί ἐάν οἱ Ἰουδαῖοι, οἱ ὁποῖοι καυχῶντο ὅτι ἦταν τέκνα τοῦ Ἀβραάμ, δέν ἀξιοποίησαν τήν τιμή πού τούς ἔκανε ὁ Χριστός νά γεννηθεῖ «ἐξ οἴκου Δαβίδ», καί ὄχι μόνο δέν τόν ἐπίστευσαν ἀλλά καί τόν κατεδίωξαν καί τόν συκοφάντησαν καί τόν σταύρωσαν, ἐμεῖς δέν θά πρέπει νά τούς μιμηθοῦμε.
Ὁ Χριστός, πού θά γεννηθεῖ σέ λίγες ἡμέρες, μᾶς ἔκανε τήν τιμή νά μᾶς καταστήσει τέκνα τοῦ Θεοῦ, νά γίνουμε οἰκεῖοι του διά τῆς πίστεως, νά γίνουμε κληρονόμοι τῆς βασιλείας του, νά μποροῦμε νά ἀντιμετωπίζουμε καί ἐμεῖς διά τῆς πίστεως ὅλες τίς δυσκολίες καί τίς ἀντιξοότητες πού συναντοῦμε στή ζωή μας, ὅπως ὅλα ἐκεῖνα τά ἱερά πρόσωπα τά ὁποῖα ἀναφέρει ὁ ἀπόστολος Παῦλος στό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα πού ἀκούσαμε σήμερα.
Τιμώντας ὅλα αὐτά τά ἱερά πρόσωπα ὡς πρότυπα καί παραδείγματα πίστεως ἀλλά καί ὡς ἀγωνιστές γιά τήν πίστη τοῦ Χριστοῦ, ἄς προσπαθήσουμε νά ἀκολουθήσουμε τά βήματά τους, νά ἀκολουθήσουμε τό παράδειγμα τῆς πίστεώς τους. Διότι δέν ἀρκεῖ νά καυχώμεθα μόνο ὅτι εἴμεθα χριστιανοί, δέν ἀρκεῖ μόνο νά ἑορτάζουμε τά Χριστούγεννα, πρέπει νά ζοῦμε καί μέ πίστη στόν Χριστό, πρέπει νά προσεγγίζουμε μέ πίστη τή μεγάλη ἑορτή τῆς Γεννήσεώς του, γιατί μόνο μέ τήν πίστη μποροῦμε νά τήν ζήσουμε μέσα στήν ψυχή μας, γιά νά ὁδηγηθοῦμε καί ἐμεῖς μέ τή χάρη τοῦ δι᾽ ἡμᾶς σαρκωθέντος Κυρίου μας στή σωτηρία.
Εὔχομαι ἀξιοποιώντας ὅλες αὐτές τίς ἡμέρες τίς εὐκαιρίες πού μᾶς δίνει ἡ Ἐκκλησία μας, μέ τή νηστεία, μέ τήν ἐξομολόγηση, μέ τίς Ἀκολουθίες, νά ἀξιωθοῦμε πράγματι νά ζήσουμε Χριστούγεννα, ὄχι μόνο μέ ὅλα τά ὡραῖα, πού καί αὐτά ὀμορφαίνουν τίς ἡμέρες αὐτές, ἀλλά πάνω ἀπό ὅλα ἔχοντας στήν ψυχή μας Αὐτόν πού ἔγινε γιά μᾶς ἄνθρωπος, γιά νά μᾶς σώσει, γιά νά γίνουμε ἐμεῖς θεοί κατά χάριν, πού γεννήθηκε στή γῆ γιά νά μᾶς ἀνεβάσει στόν οὐρανό.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.