Κυριακή μετά τή γέννηση τοῦ Χριστοῦ σήμερα, ἀδελφοί μου, καί ἡ Ἐκκλησία μας μνημονεύει πρόσωπα ἱερά πού συνδέονται μέ τό θεανδρικό πρόσωπο τοῦ δι᾽ ἡμᾶς νηπιάσαντος Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ καί μέ τό μέγα θαῦμα τῆς θείας ἀγάπης καί τῆς θείας οἰκονομίας τό ὁποῖο ἑορτάσαμε πρό ὀλίγων ἡμερῶν. Καί ἔχοντας ἤδη μνημονεύσει κατά τή δευτέρα ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων τό κατ᾽ ἐξοχήν πρόσωπο πού συνδέεται μέ τή γέννηση τοῦ Θεανθρώπου, τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, ἡ Ἐκκλησία μας μνημονεύει σήμερα μεταξύ ἄλλων καί τοῦ τοῦ μνήστορος Ἰωσήφ, γιά νά μᾶς ὑπενθυμίσει τή σημασία καί τή συμμετοχή του στή σχέδιο τοῦ Θεοῦ γιά τή σωτηρία μας καί γιά νά μᾶς δείξει πόσο μεγάλη εἶναι ἡ ἀγάπη καί ἡ μακροθυμία τοῦ Θεοῦ, ὥστε καί σέ αὐτό ἀκόμη τό σχέδιο πού ἑτοίμασε ὁ ἴδιος ἀπό αἰώνων, γιά νά μᾶς ἀποκαταστήσει στή θέση πού εἴχαμε κοντά του καί ἀπό τήν ὁποία ἐκπέσαμε λόγω τῆς παρακοῆς μας, μᾶς θέλει συνεργούς καί συμμετόχους του.
Ποιό εἶναι ὅμως αὐτό τό σχέδιο τῆς σωτηρίας μας στό ὁποῖο μᾶς κάνει ὁ Θεός μετόχους καί γιατί δέν θά μποροῦσε μέ μία καί μόνη ἐντολή νά διαγράψει ὁ Θεός τίς ἁμαρτίες μας καί νά μᾶς ἐπαναφέρει στόν παράδεισο;
Ἡ ἀπομάκρυνσή μας ἀπό τόν παράδεισο δέν ἦταν, ἀδελφοί μου, ἐπιλογή τοῦ Θεοῦ, ἦταν ἐπιλογή τῶν πρωτοπλάστων πού ἀγνόησαν τήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ, ὄχι ἐπειδή ἦταν δύσκολο νά τήν τηρήσουν, ἀλλά ἐπειδή δελεάσθηκαν ἀπό τήν πρόταση τοῦ διαβόλου νά ὑπερκεράσουν τόν Θεό.
Ὁ Θεός εἶχε δώσει τήν ἐντολή ὄχι ἐπειδή φοβόταν τή γνώση πού θά ἀποκτοῦσαν οἱ πρωτόπλαστοι τρώγοντας ἀπό τόν καρπό τοῦ δένδρου τῆς γνώσεως, ἀλλά ἐπειδή ἤθελε νά τούς ἀσκήσει στήν ὑπακοή, ἡ ὁποία εἶναι ὁ ἀσφαλής δρόμος γιά νά προσεγγίσει ὁ ἄνθρωπος τόν Θεό.
Γι᾽ αὐτό καί δέν ἐπέλεξε ὁ Θεός κάποιον ἄλλο τρόπο ἤ κάποιον ἄλλο δρόμο γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, ὅπως θά μποροῦσε νά εἶχε κάνει, ἀλλά τόν δρόμο τῆς ὑπακοῆς, τῆς ὑπακοῆς πού κάνει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός «γενόμενος», μέ τήν ἐνανθρώπησή του, «ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ σταυροῦ», ἀλλά καί τῆς ὑπακοῆς πού κάνουν τά πρόσωπα ἐκεῖνα πού ἐπιλέγει ὁ Θεός νά διακονήσουν στό σχέδιο τῆς θείας οἰκονομίας.
Κύριος συνεργός τοῦ Θεοῦ στήν ἐκπλήρωση τοῦ σχεδίου του εἶναι, βεβαίως, ἡ Παναγία μας, ἡ ὁποία κάνει ἀπόλυτη καί πλήρη ὑπακοή σέ ὅλη τή διαδικασία καί ἐξέλιξη τοῦ σχεδίου τῆς θείας οἰκονομίας.
Ἀνάλογη ὅμως ὑπακοή κάνει καί ὁ μνήστωρ Ἰωσήφ, ὁ ὁποῖος ταπεινά καί διακριτικά ἀποδέχεται τήν ἐπιλογή τοῦ Θεοῦ νά διακονήσει ὡς προστάτης τῆς Παναγίας τό μυστήριο τῆς σαρκώσεως τοῦ Θεοῦ. Ὑπακούει ἀπό τήν πρώτη στιγμή, χωρίς νά ζητεῖ διευκρινίσεις, χωρίς νά διατυπώνει ἀντιρρήσεις, χωρίς νά ζητᾶ ἀνταλλάγματα, καί ἀξιώνεται δι᾽ αὐτῆς τῆς ὑπακοῆς νά ζήσει ἀπό κοντά τό θαῦμα τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, νά ζήσει δίπλα στόν Υἱό τοῦ Θεοῦ καί νά δεῖ τό ζωντανό παράδειγμα τῆς ὑπακοῆς τοῦ Θεανθρώπου στό δημιούργημά του, ὅταν ὁ Χριστός ὡς παιδί θά μεγαλώνει στήν οἰκία τοῦ δικαίου Ἰωσήφ καί τῆς Παναγίας Μητέρας του «ὑποτασσόμενος αὐτοῖς», ὅπως γράφει ὁ ἱερός εὐαγγελιστής.
Μνημονεύοντας καί τιμώντας σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας τόν Ἰωσήφ τόν μνήστορα, μνημονεύει καί τῆς ὑπακοῆς του στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί καλεῖ καί ὅλους ἐμᾶς, πού τόν τιμοῦμε, νά ἀκολουθήσουμε τό παράδειγμά του, τό παράδειγμα τῆς ὑπακοῆς στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, μέσω τῆς ὁποίας θά μπορέσουμε καί ἐμεῖς μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ νά ἐπιτύχουμε τή σωτηρία μας.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.