«Ὁ λόγος ὁ τοῦ σταυροῦ τοῖς μέν ἀπολλυμένοις
μωρία ἐστίν, τοῖς δέ σωζομένοις δύναμις Θεοῦ ἐστιν».
Ἑορτή τῆς παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ τιμίου καί
ζωοποιοῦ Σταυροῦ· καί ἡ ἡμέρα «φέρει τά ἴσα τῇ ἁγίᾳ καί μεγάλῃ Παρασκευῇ». Γι᾽
αὐτό καί ἡ Ἐκκλησία μας ὅρισε νά διαβάζεται σήμερα τό ἴδιο ἀκριβῶς ἀποστολικό
ἀνάγνωσμα τό ὁποῖο διαβάζεται τήν Ἁγία καί Μεγάλη Παρασκευή.
Καί τό ἀνάγνωσμα αὐτό μᾶς ἐξηγεῖ τό νόημα
τοῦ Σταυροῦ, μᾶς ἐξηγεῖ τό κήρυγμα τοῦ Σταυροῦ, ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖ τό βασικό
μέσο τῆς σωτηρίας μας.
Θά μποροῦσε, ἀσφαλῶς, ἀδελφοί μου, ὁ Χριστός
νά εἶχε σώσει τόν ἄνθρωπο μέ πολλούς καί διαφορετικούς τρόπους, ὅμως ἐπιλέγει
τή θυσία ἐπί τοῦ Σταυροῦ, γιατί θέλει νά ἐπιβεβαιώσει μέ αὐτήν ὅσα μᾶς
δίδαξε κατά τήν τριετῆ δημόσια ζωή του. Καί μπορεῖ τά λόγια τοῦ Χριστοῦ
ἐπάνω στό Σταυρό νά εἶναι ἐλάχιστα, ἡ παρουσία του ὅμως ἐπ᾽ αὐτοῦ εἶναι
ἐξαιρετικά εὔγλωττη καί διδακτική.
Ὁ λόγος, λοιπόν, τοῦ Σταυροῦ, στόν ὁποῖο
ἀναφέρεται ὁ ἀπόστολος Παῦλος, εἶναι λόγος πρωτίστως ἀγάπης πρός τόν Θεό καί
τόν ἄνθρωπο.
Ὡς ἄνθρωπος ὁ Χριστός ὑποφέρει, ὑποφέρει
ψυχικά καί σωματικά, ὑποφέρει ἀπό τό βάρος τῆς ἀνθρωπίνης ἁμαρτίας, ὅμως
ἐμμένει στό σχέδιο τοῦ Θεοῦ πού προέβλεπε τή θυσία τοῦ μονογενοῦς του
Υἱοῦ ὡς ἔκφραση τῆς ἀπεράντου ἀγάπης του πρός τόν ἄνθρωπο, ὁ ὁποῖος διά τήν
παρακοή στερήθηκε τήν τρυφή καί τήν ἀπόλαυση τοῦ παραδείσου γιά τόν
ὁποῖο τόν εἶχε πλάσει ὁ Θεός.
Ὁ λόγος τοῦ Σταυροῦ εἶναι λόγος ταπεινώσεως,
γιατί ὁ Θεάνθρωπος δέν ἀρκέσθηκε στήν κένωση τῆς θείας φύσεως, πού ἐνδύθηκε
τήν ἀνθρώπινη σάρκα καί ἔγινε «ὁμοιοπαθής ἡμῖν» γιά νά ἀποκαταστήσει τή
σχέση μας μαζί του, ἀλλά ἔγινε καί «ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ
Σταυροῦ». Ἐπέλεξε, δηλαδή, τόν πιό φρικτό καί ἐπονείδιστο τρόπο τιμωρίας γιά
τόν ἑαυτό του, προκειμένου νά ἀπαλλάξει ἐμᾶς ἀπό τήν ἁμαρτία καί νά σχίσει ἐπ᾽
αὐτοῦ τό χρεώγραφο τῶν ἁμαρτιῶν μας.
Ὁ λόγος τοῦ Σταυροῦ εἶναι ἀκόμη, ἀδελφοί μου,
λόγος συγχωρήσεως· ὄχι μόνο διότι μέ τή σταυρική του θυσία ὁ Χριστός
συγχώρησε τίς ἁμαρτίες ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά καί γιατί ἐπί τοῦ Σταυροῦ σπεύδει
νά παράσχει τή συγχώρηση καί στόν ληστή πού τή ζητᾶ. Καί δέν σπεύδει μόνο νά
τόν συγχωρήσει ἀλλά τοῦ ὑπόσχεται ἐπιπλέον ὅτι θά εἶναι αὐθημερόν μαζί του
στόν παράδεισο: «σήμερον μετ᾽ ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ».
Ὁ λόγος τοῦ Σταυροῦ εἶναι ἀκόμη λόγος ἀλληλεγγύης
καί συμπαραστάσεως. Ὁ Χριστός ζεῖ ἐπάνω στόν Σταυρό τήν ἀπερίγραπτη ὀδύνη
τοῦ σωματικοῦ πόνου ἀλλά καί τήν ἀκόμη μεγαλύτερη τῆς ἐγκαταλείψεως ἀπό
τόν Θεό-Πατέρα. Καί ὅμως δέν παραλείπει νά ἐνδιαφερθεῖ γιά δύο ἀνθρώπους
πού τόν συνοδεύουν αὐτή τή δύσκολη ὥρα: τή Μητέρα του καί τόν ἀγαπημένο
μαθητή του, πού περνοῦν τή δική τους δοκιμασία καί τόν δικό τους πόνο.
Θά μποροῦσα νά συνεχίσω, ἀδελφοί μου, γιά
πολλή ὥρα, γιατί τό μήνυμα τοῦ Σταυροῦ εἶναι πολλαπλό καί ὁ λόγος του
περικλείει ὅλο τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου ἐκπεφρασμένο μέ τέτοιο τρόπο ὥστε
νά εἶναι κατανοητό ἀπό ὅλους. Γι᾽ αὐτό καί ἡ Ἐκκλησία μας ὑψώνει σήμερα καί
πάλι τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ· γιά νά τόν δοῦμε καί νά θυμηθοῦμε τόν λόγο του, νά
θυμηθοῦμε τό μήνυμά του. Νά θυμηθοῦμε πώς, ἐάν θέλουμε πράγματι νά εἴμαστε
τέκνα τῆς Ἐκκλησίας, ἄν θέλουμε νά ὀνομαζόμαστε ὄντως χριστιανοί, θά πρέπει
νά ἀκούσουμε αὐτό τό μήνυμα καί νά τό κάνουμε ὁδηγό τῆς ζωῆς μας. Θά πρέπει
νά μάθουμε νά ζοῦμε καί νά ἐκφράζουμε ἔμπρακτα τήν ἀγάπη μας στόν Θεό μέσω
τῆς ἀγάπης στόν ἄνθρωπο. Θά πρέπει νά διδαχθοῦμε τήν ταπείνωση, πού ἀποτελεῖ
θεμέλιο καί βάση ὅλων τῶν ἀρετῶν, γιά νά μποροῦμε νά θυσιαζόμαστε γιά τόν
ἀδελφό μας, γιά νά μποροῦμε νά στερούμεθα ἐμεῖς προκειμένου νά προσφέρουμε
στόν πλησίον μας πού ἔχει ἀνάγκη, γιά νά μποροῦμε νά ἀνοίγουμε τήν καρδιά
μας καί νά δεχόμαστε τόν ἄλλο ὄχι ὡς ξένο ἀλλά ὡς ἑαυτόν.
Καί καθώς σήμερα στρέφουμε καί πάλι τό
βλέμμα μας στόν Σταυρό τοῦ Κυρίου πού ὑψώνεται στό μέσον τοῦ ἱεροῦ μας
ναοῦ καί τόν προσκυνοῦμε, ἄς συνειδητοποιήσουμε, ἀδελφοί μου, ὅτι εἶναι ἀνάγκη
νά μάθουμε καί νά συγχωροῦμε, γιά νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς τῆς ἀφέσεως καί τῆς
αἰωνίου ζωῆς πού μᾶς χάρισε διά τῆς σταυρικῆς του θυσίας ὁ Χριστός.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.