(Λουκ. 12.16-21)
«Ἄφρων, ταύτῃ τῇ νυκτί τήν ψυχήν σου ἀπαιτοῦσιν
ἀπό σοῦ».
Καθώς ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς προετοιμάζει γιά νά ἑορτάσουμε
τό κοσμοσωτήριο γεγονός τῆς γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, πού ἦλθε στόν κόσμο προκειμένου
νά μᾶς λυτρώσει ἀπό τήν ἁμαρτία, ἡ σημερινή εὐαγγελική παραβολή μᾶς ὑπενθυμίζει
τήν ὑποχρέωση πού ἔχουμε νά μεριμνοῦμε καί ἐμεῖς γιά τή σωτηρία μας καί νά μήν ἀδιαφοροῦμε.
Διότι συχνά, παρότι γνωρίζουμε ὅτι ἡ ψυχή μας εἶναι ὁ πολυτιμότερος θησαυρός τοῦ
κόσμου, ἐμεῖς ἀσχολούμεθα μόνο μέ τήν ἀπόκτηση καί διατήρηση τῶν φθειρομένων
καί φθειρόντων τήν ψυχή μας ὑλικῶν ἀγαθῶν.
Δέν θά πρέπει ὅμως νά βιαστοῦμε καί νά ποῦμε ὅτι
ἐμᾶς δέν μᾶς ἀφορᾶ ἡ σημερινή παραβολή, γιατί δέν εἴμαστε πλούσιοι, γιατί δέν
ἔχουμε ἀποθῆκες πού δέν μποροῦν νά χωρέσουν τήν πλούσια ἐσοδεία μας, καί ὅτι
κατά συνέπεια δέν μποροῦμε νά χαρακτηρισθοῦμε ἄφρονες.
Ὁ Χριστός χρησιμοποιεῖ τό παράδειγμα ἑνός ὑπερβολικά
πλουσίου ἀνθρώπου γιά νά δώσει μεγαλύτερη ἔμφαση καί γιά νά μᾶς ἐνεργοποιήσει
ὅλους· ὄχι γιά νά καθησυχάσει κάποιους ἀπό μᾶς μέ τή δικαιολογία ὅτι δέν
βρισκόμαστε στή θέση τοῦ πλουσίου.
Ἄλλωστε, ἄν γιά κάποιο λόγο ὁ πλούσιος τῆς
σημερινῆς παραβολῆς κατακρίνεται καί χαρακτηρίζεται ἀπό τόν Χριστό ὡς ἄφρων,
αὐτός δέν εἶναι ὁ πλοῦτος, δέν εἶναι ἡ κτήση τοῦ πλούτου ἀλλά ἡ χρήση του. Δέν
ὀνομάζεται, ἀδελφοί μου, ἄφρων ὁ πλούσιος, γιατί τόν ἀπέκτησε μέ ἄδικες
πράξεις ἤ γιατί ἔφταιγε ἐκεῖνος, ἐπειδή ἡ χώρα του εὐφόρησε καί τά κτήματά του
ἔδωσαν πολλούς καρπούς. Χαρακτηρίζεται ἄφρων, γιατί δέν ἔκανε καλή διαχείριση
τοῦ πλούτου του. Χαρακτηρίζεται ἄφρων, γιατί φρόντισε νά διασφαλίσει τόν
ἐπίγειο πλοῦτο του, ἀλλά δέν ἐνδιαφέρθηκε νά συγκεντρώσει τόν πνευματικό
καί οὐράνιο πλοῦτο πού χρειαζόταν γιά τή σωτηρία τῆς ψυχῆς του. Θησαύρισε «ἐν
ἑαυτῷ», θησαύρισε γι᾽ αὐτή τή ζωή, δέν πλούτισε ὅμως «εἰς Θεόν», δέν ἀπέκτησε,
δηλαδή ὅσα θά χρειαζόταν γιά νά μπορέσει νά σταθεῖ ἐνώπιον τοῦ θρόνου τῆς κρίσεως
τοῦ Θεοῦ πλούσιος καί ὄχι γυμνός καί ταλαίπωρος.
Διότι τά ὑλικά ἀγαθά δέν μᾶς συνοδεύουν, ἀδελφοί
μου, στήν αἰώνια ζωή. Μένουν ἐδῶ, στή γῆ, ἀπό τήν ὁποία προέρχονται καί
στήν ὁποία ἀνήκουν. Μένουν μαζί μέ τό σῶμα μας πού διαλύεται καί ἀποσυντίθεται,
πού μετατρέπεται σέ γῆ καί σποδό. Γιατί ὅλα τά ὑλικά καί ἐγκόσμια ἀγαθά μας, ὅσο
πολύτιμα καί νά εἶναι, εἶναι «γῆ καί σποδός», εἶναι μάταια καί ἄχρηστα, ἐφόσον
δέν μποροῦν νά μᾶς βοηθήσουν τήν ἡμέρα καί τήν ὥρα πού θά ἔχουμε τή μεγαλύτερη
ἀνάγκη, κατά τήν ἡμέρα, δηλαδή, καί τήν ὥρα τοῦ θανάτου καί τῆς κρίσεως. Γι᾽
αὐτό καί «ὁ θησαυρίζων ἐν ἑαυτῷ» πλούσιος κατακρίνεται ἀπό τόν Χριστό
καί χαρακτηρίζεται ἄφρων. Ὄχι γιατί συγκέντρωσε ἐπίγεια πλούτη, ἀλλά
γιατί δέν ἐνδιαφέρθηκε νά συγκεντρώσει καί πλούτη πνευματικά. Καί αὐτό ἀφορᾶ,
ἀδελφοί μου, ὅλους μας· εἴτε εἴμαστε πλούσιοι σέ ὑλικά ἀγαθά εἴτε ὄχι. Τά
πνευματικά ἀγαθά εἶναι τά ἀναγκαῖα καί αὐτά θά πρέπει νά φροντίζουμε νά ἀποκτήσουμε.
Ποιά εἶναι ὅμως τά πνευματικά πλούτη καί
ποιός εἶναι «ὁ εἰς Θεόν πλουτῶν»;
«Ὁ εἰς Θεόν πλουτῶν» εἶναι ἐκεῖνος πού ἔχει
πλοῦτο ὅμοιο μέ τοῦ Θεοῦ. Καί τί εἴδους εἶναι ὁ πλοῦτος πού ἔχει ὁ Θεός; Μᾶς
τό ἀποκαλύπτει ἡ ἁγία Γραφή. «Ὁ Θεός», γράφει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, «πλούσιος
ὤν ἐν ἐλέει διά τήν πολλήν ἀγάπην αὐτοῦ, ἥν ἠγάπησεν ἡμᾶς …».
Πλούσιος, λοιπόν, σέ ἔλεος καί ἀγάπη εἶναι
ὁ Θεός καί αὐτά ζητᾶ καί ἀπό μᾶς νά ἀποκτήσουμε.
Ἔλεος καί ἀγάπη ὄχι πρός τόν ἑαυτό μας, γιά νά
τόν συγχωροῦμε καί νά τόν δικαιολογοῦμε γιά ὅσα κάνει, ἀλλά πρός τούς ἀδελφούς
μας, διότι οἱ δύο αὐτές ἰδιότητες, οἱ δύο αὐτές ἀρετές, εἶναι περιεκτικές πολλοῦ
πλούτου πνευματικοῦ πού μᾶς συνοδεύει κατά τήν ἡμέρα τοῦ θανάτου μας μέχρι
τόν θρόνο τοῦ Θεοῦ.
Ἔλεος καί ἀγάπη εἶναι τά συστατικά στοιχεῖα
τοῦ πλούτου πού πρέπει νά ἀποκτήσουμε. Δέν κοστίζουν χρήματα, ἀλλά
χρειάζονται ἀγώνα καί προσπάθεια. Δέν φθείρονται καί δέν κλέπτονται, διότι ἀνήκουν
στήν κατηγορία τῶν οὐρανίων θησαυρῶν, τούς ὁποίους «οὔτε σῄς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει,
οὔτε κλέπται διορύσσουσι οὐδέ κλέπτουσι». Δέν δαπανῶνται ἀλλά αὐξάνονται ὅσο
προσφέρονται στούς ἀνθρώπους, γιατί τά πολλαπλασιάζει ὁ Θεός. Δέν ἔχουν ἀξία
ἐπίγεια, εἶναι ὅμως πολύτιμοι γιά τόν Θεό καί κάνουν τόν ἄνθρωπο αἰώνια
πλούσιο, γιατί τοῦ ἀνοίγουν τούς θησαυρούς τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν.
Αὐτοί εἶναι, ἀδελφοί μου, οἱ πραγματικοί θησαυροί
καί ὁ ἀληθινός πλοῦτος, πού μᾶς ἐξασφαλίζει τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ, ἔτσι ὥστε νά
μή βρεθοῦμε στή θλιβερή κατάσταση τοῦ ἄφρονος πλουσίου καί πολύ περισσότερο
νά μή βρεθοῦμε ἀναπολόγητοι ἐνώπιον τοῦ βήματος τοῦ Κυρίου, ἀλλά νά ἀξιωθοῦμε
νά ἀπολαύσουμε τά οὐράνια ἀγαθά αἰωνίως. Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.