Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2025

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ


«Κατέβη οὗτος δε­δι­και­­ω­μέ­­νος εἰς τόν οἶ­κον αὐτοῦ ἤ γάρ ἐκεῖ­νος» (Λουκ. 18.14).

Κυριακή τοῦ Τελώνου καί Φαρισαίου ἡ σημε­ρι­νή Κυ­ρι­ακή καί ἡ Ἐκ­κλησία μας μᾶς παρου­σιάζει μέ τό ση­με­ρινό εὐ­αγγελικό ἀνά­­γνω­σμα δύο πρό­σω­πα ἐξαι­ρετικά οἰκεῖα σέ ὅλους μας.

Ἡ οἰκειότητα αὐτή δέν ὀφείλεται στό γεγονός ὅτι ἡ εὐαγ­γε­λι­­κή πε­ρι­κο­πή εἶναι πο­λύ γνω­στή σέ ὅλους μας. Ὀφείλεται κυρίως στό γε­γο­νός ὅτι ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς μπορεῖ νά ἀναγνω­ρί­σει στή συμ­πε­ρι­φορά τῶν δύο πρω­ταγωνιστικῶν προ­­­­σώ­­­πων τοῦ εὐαγ­γελι­κοῦ ἀνα­γνώ­σμα­τος στοιχεῖα τῆς δικῆς του συμπερι­φο­ρᾶς καί τοῦ δικοῦ του χαρακτήρα.

Μέ μεγάλη αὐτοπεποί­θη­ση ὁ ἕνας προβάλλει τήν εὐ­σέβεια καί τίς ἀρετές του μεγαλό­φω­να. Μέ συντριβή ὁ δεύ­τερος ἀναγνωρίζει τήν ἁμαρτωλότητά του καί ζητᾶ τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ.

Κοινός ὁ τόπος καί γιά τούς δύο διαφορετικούς ἀν­­­­θρώπους, τόν τελώ­νη καί τόν Φαρισαῖο, ὁ ναός  τοῦ Θεοῦ. Κοινός καί ὁ βα­σικός στόχος, ἡ δικαίω­ση. Διαφορετικά ὅμως ὅλα τά ἄλλα.

Ὁ ὑπερήφανος φαρισαῖος ἀναζητᾶ τή δικαίωση, προφανῶς, στούς ἀν­θρώ­πους, γι᾽ αὐτό καί στέ­­κεται στό κέντρο τοῦ να­­­οῦ καί προσεύχε­ται με­γα­­λόφωνα. Πι­στεύ­ει ὅτι συνομιλεῖ μέ τόν Θεό, ἀλλά στήν πραγ­ματικότητα ἀ­πευ­­­­θύνεται στούς ἀνθρώ­πους. Ὁ φαρισαῖος δέν ζητᾶ τε­­λικά τή δικαίωση ἀπό τόν Θεό, ἀλλά τήν ἀπο­νέμει στόν ἑαυτό του μόνος του.

Ἀκριβῶς στήν ἀντίθε­τη κα­­τεύθυνση κινεῖται ὁ τε­λώ­­­­νης. Μέ συνεί­δη­ση τῆς ἀνθρώπινης ἀ­δυ­­­να­μίας καί ἁμαρ­τω­λό­τητος ζητᾶ τό ἔ­λε­ος τοῦ Θεοῦ καί λαμ­βά­νει καί τή δικαίωση. «Κα­τέβη οὗτος δεδικαι­ω­­­μέ­­νος εἰς τόν οἶκον αὐ­τοῦ ἤ γάρ ἐκεῖνος», βεβαιώνει ὁ ἴδιος ὁ Χρι­στός.

Ἀδελφοί μου, ὅλοι οἱ ἄν­θρωποι ἀπό τή φύση μας ἀναζητοῦμε τήν ἐπι­βε­βαί­ω­ση, τήν ἐπι­βρά­βευ­ση καί τή δι­καί­ω­ση. Οἱ περισσό­τε­ροι ὅμως ἀναζητοῦμε τήν πρόσ­καιρη καί προ­σω­ρινή ἐπιβεβαίωση πού προσφέ­ρουν οἱ ἄνθρω­ποι. Γι᾽ αὐτό συμπεριφε­ρό­­μαστε σάν τόν φαρι­σαῖο τῆς ση­μερινῆς εὐ­αγ­γελικῆς πε­ρι­κοπῆς. Πολλές φο­ρές προσπαθοῦμε νά προσαρ­μό­­­ζουμε τή ζωή μας στίς ἐπιταγές καί τίς προτι­μή­σεις τῶν ἀν­θρώπων, προ­κει­μέ­νου νά κερδίσουμε τήν εὔ­νοια καί τήν ἀνα­γνώ­ρισή τους, ἀγνοώντας ὅτι ἡ δι­καί­­ωση δέν εἶ­ναι κάτι ἐφή­μερο οὔτε κάτι πού ἐξαρ­τᾶ­ται ἀπό τόν τρόπο μέ τόν ὁ­ποῖο θά παρου­σιάσουμε ἐ­μεῖς τόν ἑαυτό μας στούς ἄλ­λους, ἀλλά εἶ­ναι κάτι τό ὁποῖο ὁ μό­νος κατάλληλος γιά νά τό κρί­νει εἶναι ὁ δικαιο­κρί­­της Χριστός, πού δέν κρίνει μέ βάση τή δική μας αὐτο­παρουσίαση, ἀλ­λά μέ βάση ὅσα ἐκεῖνος ὡς καρδιο­γνώ­στης γνωρίζει.

Ὁ φαρισαῖος δέν δι­και­ώνεται, γιατί πίσω ἀπό τίς ἀρετές πού προ­βάλλει ὑποκρύπτεται ἕνας ὑπέρμετρος ἐγωι­σμός, πού δέν περιο­ρί­ζεται οὔτε ὅταν βρίσκε­ται ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Καί ὁ ἐγωισμός ἀκυρώνει κά­θε ἀρετή.

Ἀντίθετα ὁ τελώνης δι­­­και­ώνεται, γιατί πα­ρα­με­­ρί­ζοντας τίς ὁποῖες ἀρετές μπορεῖ νά εἶχε, ζητᾶ τα­πει­νά τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ, ἀνα­γνω­ρί­ζοντας ὅτι σημα­σία γι᾽ αὐ­τόν δέν ἔχουν οἱ ἔπαι­νοι τῶν ἀνθρώ­πων, τούς ὁποίους καί δέν ἐπι­διώκει, ἀλλά ἡ κρίση τοῦ Θεοῦ, ἐνώ­πιον τοῦ ὁποίου καί ὁ πιό ἐνάρετος ἄνθρω­πος εἶ­ναι καί πρέπει νά αἰ­σθά­νεται ἁμαρτωλός.

Ἀδελφοί μου, καθώς ἀπό σήμερα εἰσερχό­με­θα μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ στήν περίο­δο τοῦ Τριω­δίου, σέ μία πε­ρίοδο δηλαδή πνευ­μα­τι­κῆς προ­­ετοι­­μασίας γιά τήν ἁγία καί Μεγάλη Τεσ­σα­­­ρα­­κοστή, ἄς ἐπα­ναξι­ο­λο­γή­σου­με τή συμ­πε­ρι­φορά μας. Ἄς ἐξε­τά­σουμε τόν ἑαυτό μας καί τά κίνητρά μας. Ἄς ἐλέγ­ξουμε ποιοῦ εἴδους δι­καίω­ση ζητοῦμε καί ἄς προ­βλη­ματισθοῦμε κα­τά πό­σο ἀνα­­γνωρί­ζου­με τήν ἁμαρ­τω­­λότητά μας καί ζη­τ­οῦμε τό ἔλεός τοῦ Θεοῦ, μι­μού­μενοι τόν τελώνη. Διότι ἐάν ἀναζητοῦμε τή δικαίωση ἀπό τούς ἀν­θρώ­πους, ὅπως ὁ φα­ρι­σαῖος, τό­­τε θά χά­σου­με τή δικαίω­ση τοῦ Θε­οῦ καί θά βρε­θοῦ­με ἀν­τί­θε­τα ἀπό τίς προσ­δο­­κίες καί τίς ἐλπίδες μας μα­κριά του.

 Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...