Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2011

Οι Άγιοι Μάρτυρες: Ευστράτιος, Αυξέντιος, Ευγένιος, Μαρδάριος και Ορέστης


Ατο ο γιοι Μάρτυρες ζησαν κατ τος χρόνους το Διοκλητιανο κα Μαξιμιανο, τν σεβν βασιλέων, κα Λυσίου Δουκός, πιτροπεύοντος τς παρχίας Λιμιτανέων, κα γρικολάλου διοικοντος λην τν παρχία τς νατολς, κατ τ τος 296. 

Περισσότερο δ κα π τος προγόνους τους σέβοντο τν Χριστό, κρύπτοντο δ τι εναι χριστιανο γι τ φόβο τν τυράννων κα διωκτν. π ατος λοιπόν, μν γιος Εστράτιος καταγόταν π τν πόλη τν ραβράκων, κατ τ τάξη δ ταν Σαρινιάριος τς Δούκικης τάξεως κα σ ατ εχε τ πρωτεα. πειδ δ ατς επεθύμει ν ομολογήσει παρρησία τν ες Χριστόν πίστη, φοβετο δ τ δηλον τς κβάσεως, τ κάνει; δίνει τν ζώνη του σ να πηρέτη, κα τν προστάζει ν πάει στν κκλησία τν ραβράκων κα ν τν φήσει κε, μ τν ξς συλλογισμό, τι ν μν Πρεσβύτερος Αξέντιος μπαίνοντας στν κκλησία, πάρει στ χέρια του τν ζώνη, εναι βέβαιο σημεο, τι κατ τ θέλημα το Θεο θέλει ν γίνει μολογία του, ρα κα ν μν φοβηθε ποιοδήποτε βάσανο, λλ μ θάρρος ν παρασταθε στν ρχοντα κα μ παρρησία ν μολογήσει τι εναι χριστιανός. ν δ κάποιος λλος ερες κκλησιαστικς παραλάβει τν ζώνη, τότε ατ εναι σημεο τι πρέπει ν κρατήσει κόμα τν πίστη του ες τν Χριστ κρυφή. πειδ μως Αξέντιος παρέλαβε τν ζώνη, πέλαβε γιος τι καλς θ ποβε ες ατν μολογία τς πίστεως.
πειδ λοιπόν μάρτυς εχε ξίωμα πρτος ατς ν παριστ ες τ κριτήριον τος γιους μάρτυρες, γι ατ μαζ μ κείνους παρέστει κα ατς μπροστ στν Λυσία κα νομάζει πρτον τν αυτό του χριστιανόν, στερεται δ μέσως τς ζώνης του, ποία ταν γνώρισμα το ξιώματός του, κα γυμνωθείς, ξαπλώνεται κατ γς κα δέρνεται.
πειτα δεθες μ σχοινιά κρεμται ψηλ κα κατακαίεται π τν φωτιά πο ταν στρωμένη π κάτω, πειτα ρίχνουν πάνω στ καιόμενα μέλη του ξύδι μ λάτι κα μ τοβλα κατατρίβουν τ πλευρά του. πειδ δ δι θαυματουργίας γινεν πάλι γιής, χάρις του ελκυσε στν πίστιν το Χριστο τν γιο Εγένιο, ποος μ τ σειρά του μολογε μ παρρησία τν Χριστόν, λέγοντας τι εναι σύμφωνος μ τν γιο Εστράτιο κα προσφέρει λατρεία κα σεβασμό ες τν παρά το Εστρατίου σεβόμενο Θεό. Βλέποντας ατ Λυσίας, προστάζει ν καρφώσουν στ πόδια το γίου Εστρατίου σιδερένια ποδήματα κα ν τν βάλουν ν τρέχει π τ πόλη τς Σεβαστείας, ως τν Νικόπολη (σως τς ρμενίας).
ν τ μεταξ βλέποντας Μαρδάριος τ τιμο τρόπο πο βασανίζεται γιος Εστράτιος, τν πρώην περιφαν κα νδοξο, μακάρισε ατν γι τν πομον κα μεγαλοψυχία του, τι, γι τν ες Χριστόν πίστη κα γάπη, π τν πρότερη περίβλεπτη ξία, τν ποία εχε, λθε σ τέτοια λλεειν κατάσταση, κα τι ν ταν νδοξος κα λαμπρς κατ τ γένος προτίμησε ν πάσχει γι τν Χριστόν τ τν κακούργων βάσανα. μέσως οίδιμος μ τν συμβουλ τς γυναικός του, ποία τν παρεκίνει ες τ μαρτύριον, φιερώνει πρτον ατν κα τ τέκνα του ες τν Θεόν, πειτα τρέχει κα φθάνει στ δρόμο τν γιο Εστράτιο κα μαζί μ ατ δένεται ς κατάδικος. ταν δ Λυσίας κάθισε γι ν κρίνει τος γιους, πρτος πεκεφαλίσθει γιος Αξέντιος, πειδ δ νόμασε τν αυτό του χριστιανό, γεμόνας τν πίεσε ν λλαξοπιστήσει μ πολλές δελεαστικές ποσχέσεις. λλ ξιος λειτουργς το Χριστο πάντησε: "Δν εναι ανάγκη ν λέω πολλ λόγια Λυσία. Στ ζω ατ εμαι το Χριστο κα θ εμαι δικός Του μέχρι θανάτου. Κα ν αναρίθμητους δαρμος κα πληγς μο δώσεις, κα ν μ φωτιά κα σίδερο μ λιώσεις, Χριστός μου εναι παντοδύναμος κα Σταυρός Του καταμάχητος. Ατς καθ' αυτν Αξέντιος εναι δύνατος. λλ το χριστιανο Αξεντίου τ φρόνημα δ θ κάμψεις ποτέ", δεύτερος γιος Μαρδάριος, τρυπηθες στος στράγαλους, κρεμάσθει κατακέφαλα κα μ σούβλας ξεες κα πυρωμένες κατακαίεται στ πίσω μέρος τς κεφαλς του, κα ν μέσω ατο το βασάνου παραδίδει τν ψυχή του στ χέρια το Θεο, τρίτος γιος Εγένιος ποκόπτεται τν γλσσα, κα συντρίβεται στ σκέλη μ χονδρά ραβδιά, κα ν μέσω τν βασάνων ατν παραδίδει κα ατς τν ψυχή του ες τν Θεόν.
δ γιος ρέστης, πειδ ν ριχνε βέλος ες τ σκόπευμα, φάνη χρυσς σταυρός, τν ποίον εχε κρεμασμένο στ λαιμό του κάτω π τ νδύματά του, κα κ τούτου γινε γνωστ τι εναι χριστιανός, γι ατ ρωτήθηκε π τν Λυσία τ εναι. δ μάρτυς πεκρίθη, τι εναι δούλος Χριστο, πότε δέθηκε μαζ μ τν γιο Εστράτιο κα στάλησαν κα ο δύο ες τν γρικόλαον, γιατ νόμισε Λυσίας τι εναι συμφέρον του ν σταλε κε γιος Εστράτιος, κα γιατ φοβετο τν ν λόγοις σοφίαν το γίου κα δύναμιν, μ τν ποία στηλίτευσε κα ατν τν Λυσίαν κα τν θρησκεία τν ρχαίων, κα δειξεν ες λους φανερά τν αλήθειαν, κα γι ν μ θαυματουργήσει πάλι κα λκύσει περισσότερους στν το Χριστο πίστη.
ταν λοιπόν παρεστάθει στν γρικόλαο γιος Εστράτιος, χι μόνο στηλίτευσε κα κπόμπευσε λη τν ρχαιοελληνικ πλάνη π τος δίους σοφούς τν ρχαίων λλήνων, γιατ ταν ξαίρετος στν γνώση ατν, λλ κα διηγήθει λη τν οκονομία τς νανθρωπήσεως το Θεο Λόγου, κα δι τούτων ξέπληξε τ τύραννο. μέσως ρίχθηκε στν φυλακή, κε δ ερισκόμενος κοινώνησε τ θεα μυστήρια π τν πίσκοπο τς Σεβαστείας γιον Βλάσιο, στν ποο κα νεχείρησεν μάρτυς τν διαθήκη πο κανε, διατάσσοντας πς ν οκομηθον τ πράγματά του μετ τ ατο μαρτύριον. Τέταρτος δ γιος ρέστης πλωθες πάνω σ σιδερένιο κρεββάτι πυρακτωμένο, παρέδωσε τ πνεμα του στν Κύριο. Πέμπτος κα τελευταος γιος Εστράτιος, βληθες σ ναμμένη κάμινο, παρέδωσε κα ατς τν μακαρία ψυχή του στ χέρια το Θεο. Κα τσι λάβανε κα ο πέντε τους, το μαρτυρίου μαραντίνους στεφάνους.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...