«Ἐν ταύταις ταῖς δυσίν ἐντολαῖς ὅλος ὁ νόμος καί οἱ προφῆται κρέμανται» (Ματθ. 22.40).
Στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ἕνας νομικός, θέλοντας νά παγιδεύσει τόν Ἰησοῦ, τόν ρωτᾶ ποιά εἶναι ἡ μεγαλύτερη ἐντολή τοῦ νόμου. Περιμένει ἴσως νά ἀκούσει κάποια ἀπό τίς αὐστηρές ἐκεῖνες ἐντολές τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου πού τηροῦσαν μέ σχιλαστικότητα οἱ Φαρισαῖοι, ὅπως ἡ ἀργία τοῦ Σαββάτου καί προσφορά τοῦ ἑνός δεκάτου τῶν εἰσοδημάτων τους, γιά νά τόν φέρει στή συνέχεια σέ δύσκολη, ὅπως νόμιζε, θέση μέ τίς παρατηρήσεις του.
Ἡ ἀπάντηση ὅμως τοῦ Ἰησοῦ καθηλώνει τόν συνομιλητή του καί δείχνει ποιά εἶναι ὄντως ἡ ἀξία καί ἡ σημασία τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, τίς ὁποῖες ἦρθε καί ὁ ἴδιος στή γῆ νά ἐπιβεβαιώσει καί νά ἐνισχύσει.
Γιά τόν Ἰησοῦ καί γιά τόν Θεό δέν ὑπάρχει μία μεγάλη ἐντολή ἀλλά δύο ἰσότιμες καί ἰσόκυρες. Καί αὐτές δέν σχετίζονται μέ τύπους ἀλλά εἰσχωροῦν στό βάθος τῆς ἀνθρωπίνης ὑπάρξεως, στό βάθος τῆς ἀνθρωπίνης ψυχῆς, διότι ἀπό ἐκεῖ ἐκπορεύονται καί ἐκεῖ ἑδρεύουν καί τά ἀγαθά καί τά πονηρά. Οἱ ἐντολές, λοιπόν, πού ἔχουν βαρύνουσα σημασία γιά τόν Χριστό εἶναι οἱ δύο ἐντολές τῆς ἀγάπης: ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό καί ἡ ἀγάπη πρός τόν πλησίον. Δύο ἐντολές πού δέν μποροῦν νά διαχωρισθοῦν ἡ μία ἀπό τήν ἄλλη, γιατί δέν ὑφίσταται ἡ μία χωρίς τήν ἄλλη, γιατί εἶναι ἀλληλένδετες.
Ἡ ἀγάπη πρός τόν πλησίον πηγάζει καί προέρχεται ἀπό τήν ἀγάπη στόν Θεό, διότι ἐάν δέν ἀγαπᾶς τόν Θεό, τότε ὁ πλησίον σοῦ εἶναι ἕνας ἄγνωστος, σοῦ εἶναι ἕνας ἐχθρός, ἕνας ἀνταγωνιστής, σοῦ εἶναι κάποιος τοῦ ὁποίου τό συμφέρον βλάπτει τό δικό σου. Ὁ πλησίον ἀποκτᾶ σημασία καί ἀξία γιά τόν ἄνθρωπο μόνο μέσα στό πλαίσιο τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, γιατί μέσα σ᾽ αὐτήν μετασχηματίζεται ἀπό ἐχθρό σέ οἰκεῖο, ἀπό ἄγνωστο σέ ἀδελφό, ἀπό ἀνταγωνιστή σέ συνοδοιπόρο πρός τή βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Ἀλλά καί ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ δέν μπορεῖ νά ὑπάρξει χωρίς τήν ἀγάπη πρός τόν πλησίον, γιατί ὅπως λέγει καί ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος, «ἐάν τις εἴπῃ ὅτι ἀγαπῶ τόν θεόν, καί τόν ἀδελφόν αὐτοῦ μισῇ, ψεύτης ἐστιν», γιατί δέν μπορεῖς νά μήν ἀγαπᾶς τόν ἀδελφό σου πού τόν βλέπεις καθημερινά, καί νά ἀγαπᾶς τόν Θεό πού δέν τόν βλέπεις.
Νά, λοιπόν, πῶς συνδέονται αὐτές οἱ δύο ἐντολές τίς ὁποῖες ὀνομάζει ὁ Χριστός μεγάλες ἐντολές.
Τί τίς κάνει ὅμως τόσο μεγάλες καί σημαντικές αὐτές τίς ἐντολές, ὥστε ἀπό αὐτές νά ἐξαρτῶνται ὅλες οἱ ἄλλες ἤ ὅπως λέγει ὁ Χριστός «ἐν ταύταις ὅλος ὁ νόμος καί οἱ προφῆται κρέμανται»;
Τό ἐξηγεῖ ὁ ἴδιος, ὅταν περιγράφει καί προσδιορίζει τό περιεχόμενο τῆς ἀγάπης πρός τόν Θεό. Τί εἶναι, λοιπόν, ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό; Ἡ τήρηση τῶν ἐντολῶν του. «Ὁ ἔχων τάς ἐντολάς μου καί τηρῶν αὐτάς ἐκεῖνος ἐστιν ὁ ἀγαπῶν με». Αὐτός πού τηρεῖ τίς ἐντολές μου εἶναι αὐτός πού μέ ἀγαπᾶ. Ἑπομένως προϋπόθεση ἀλλά καί συνέπεια τῆς ἀγάπης πρός τόν Θεό εἶναι ἡ ἐφαρμογή τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, καί χωρίς αὐτή τήν ἀγάπη καμία ἐντολή τοῦ Θεοῦ δέν μπορεῖ νά τηρηθεῖ.
Γι᾽ αὐτό ἄς ἀκολουθήσουμε καί ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, τήν προτροπή τοῦ Χριστοῦ πρός τόν νομικό καί ἄς θέσουμε ὡς πρώτιστη προτεραιότητα τῆς ζωῆς τήν τήρηση τῆς διπλῆς ἐντολῆς τῆς ἀγάπης, σύμφωνα μέ τό παράδειγμα πού μᾶς ἔδωσε Ἐκεῖνος, ὁ ὁποῖος ἀπό τήν ἀγάπη του πρός ἐμᾶς, ἦρθε στόν κόσμο καί τήρησε τόν νόμο καί τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ μέ ἀπόλυτη συνέπεια, ὥστε νά γίνουμε ἄξιοι τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος τήν ὑπόσχεται σέ ἐκείνους πού τόν ἀγαποῦν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.