(Λουκ. 10.25-37)
«Ἐπιμελήθητι αὐτοῦ, καί ὅ,τι ἄν προσδαπανήσῃς
ἐγώ ἐν τῷ ἐπανέρχεσθαί με ἀποδώσω σοι».
Μία πολύ γνωστή παραβολή μᾶς ὑπενθύμισε
σήμερα τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, τήν παραβολή τοῦ καλοῦ Σαμαρείτου. Ἡ
παραβολή αὐτή ἀποτελεῖ τήν ἀπάντηση τοῦ Ἰησοῦ στήν ἐρώτηση ἑνός νομικοῦ, ὁ
ὁποῖος θέλοντας νά τόν φέρει σέ δύσκολη, ὅπως νόμιζε, θέση, τόν ρώτησε γιά
τίς προϋποθέσεις πού ἀπαιτοῦνται προκειμένου νά κληρονομήσει τήν αἰώνια
ζωή.
Ἀσφαλῶς ὁ νομικός θά περίμενε νά τοῦ ἀπαριθμήσει
ὁ Χριστός τίς αὐστηρές ἐπιταγές τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου καί τίς ἑρμηνεῖες πού εἶχαν
δώσει οἱ Φαρισαῖοι γιά νά δυσκολεύουν τή ζωή τῶν ἀνθρώπων, ὅλα ἐκεῖνα δηλαδή,
τά ὁποῖα ὁ ἴδιος ὁ Χριστός χαρακτήρισε «φορτία βαρέα καί δυσβάστακτα». Ὅμως
ὁ Χριστός τοῦ ἀνέφερε μία καί μόνη ἐντολή, τήν ἐντολή τῆς ἀγάπης πρός τόν
Θεό καί τόν πλησίον ὡς τήν ἐντολή ἀπό τήν ὁποία κρίνεται τό αἰώνιο μέλλον τοῦ
ἀνθρώπου.
Ἀντιλαμβανόμενος, λοιπόν, ὁ νομικός ὅτι ἡ
ἀπάντηση τοῦ Χριστοῦ ἔφερε τόν ἴδιο σέ δύσκολη θέση, ἔθεσε ἕνα νέο ἐρώτημα:
«τίς ἐστιν μου πλησίον;». Αὐτό ἔδωσε ἀφορμή στόν Χριστό νά ἀπαντήσει μέ τήν
ἐξαιρετική παραβολή τοῦ καλοῦ Σαμαρείτου.
Δέν θά σταθῶ σήμερα σέ ἄλλα στοιχεῖα τῆς
γνωστῆς σέ ὅλους μας παραβολῆς· θά σταθῶ σέ μία μόνο κρίσιμη λεπτομέρεια
στήν κατάληξη τῆς παραβολῆς, θά σταθῶ στόν ρόλο τοῦ πανδοχέως.
Ὁ Χριστός ὡς καλός Σαμαρείτης εἶναι ὁ μόνος
πού περιποιεῖται καί φροντίζει τόν ἐμπεσόντα εἰς τούς ληστές ἄνθρωπο, δηλαδή
τόν ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος μετά τήν πτώση καί τήν ἔξωση ἀπό τόν παράδεισο βρέθηκε
δέσμιος τοῦ κακοῦ καί τῆς ἁμαρτίας. Τόν περιποιεῖται καί τόν μεταφέρει σέ ἕνα
πανδοχεῖο γιά νά παραμείνει μέχρι νά ἀναρρώσει καί νά ἀναλάβει δυνάμεις. Καί
ἐκεῖ τόν ἐμπιστεύεται στή φροντίδα τοῦ πανδοχέα καί τοῦ ὑπόσχεται νά τοῦ
πληρώσει τά ἔξοδα πού θά κάνει γιά τήν περιποίησή του, ὅταν θά ἐπιστρέψει.
Ἄς προσέξουμε, ἀδελφοί μου, αὐτό τό σημεῖο:
ὁ Χριστός δέν προκαταβάλει ἕνα ποσό γιά τή ἀποθεραπεία τοῦ τραυματία, ἀλλά
ζητᾶ κατά κάποιον τρόπο καί ἀπό τόν πανδοχέα νά τό συμμετάσχει ὁ ἴδιος στό κόστος.
«Ἐπιμελήθητι αὐτοῦ, καί ὅ,τι ἄν προσδαπανήσῃς
ἐγώ ἐν τῷ ἐπανέρχεσθαί με ἀποδώσω σοι».
Θά μποροῦσε, ἀσφαλῶς, νά τοῦ δώσει τά χρήματα
ἐκ τῶν προτέρων, ἐπιλέγει ὅμως αὐτό τόν τρόπο γιά νά δεῖ τή διάθεση τῆς δικῆς
του συμμετοχῆς καί νά τοῦ δώσει τή δυνατότητα νά ἐκφράσει καί αὐτός τήν
ἀγάπη του στόν τραυματισμένο ἄνθρωπο, στόν ἔχοντα δηλαδή τήν ἀνάγκη του
πλησίον.
Καί ἐάν, ἀδελφοί μου, τό πανδοχεῖο εἶναι ἡ Ἐκκλησία,
σύμφωνα μέ τήν ἑρμηνεία τῆς παραβολῆς, πανδοχεῖς εἴμαστε ὅλοι ἐμεῖς, τά μέλη
τῆς Ἐκκλησίας μέ πρώτους τούς κληρικούς καί τούς Ἐπισκόπους. Ὅλοι καλούμεθα
νά συνεισφέρουμε, προσφέροντας ἔμπρακτα τήν ἀγάπη μας στόν ἀδελφό μας,
καλούμεθα νά δαπανήσουμε κάτι ἀπό τόν ἑαυτό μας, ὁ καθένας μας ἀνάλογα μέ τή
θέση καί τίς δυνατότητές του, τό ὁποῖο ὁ Θεός θά μᾶς ἐπιστρέψει κατά τήν
ἡμέρα τῆς δευτέρας του παρουσίας.
Ὁ Θεός δέν καθορίζει τί θά προσφέρει ὁ καθένας
ἀπό ἐμᾶς στούς ἀδελφούς μας πού ἔχουν ἀνάγκη τῆς βοηθείας μας. Ἀφήνει σέ μᾶς
τήν ἐπιμέλειά τους, ὄχι μόνο γιά νά προσφέρουμε ὅ,τι μποροῦμε, ἀλλά κυρίως
γιατί θέλει νά δεῖ πόσο εἴμαστε διατεθειμένοι νά τούς προσφέρουμε. Θέλει νά δεῖ
τή διάθεση τῆς ἀγάπης μας καί τῆς μερίμνης μας γιά τούς ἀδελφούς μας πού
περιμένουν τή φροντίδα μας πού θά περιποιηθεῖ τίς πληγές καί τά τραύματά τους
τά ψυχικά καί τά σωματικά. Θέλει νά δεῖ τό ἐνδιαφέρον μας γι᾽αὐτούς καί ἐάν
αὐτό προέρχεται ἀπό τήν εἰλικρινῆ μας ἀγάπη ἤ ἀπό μία τυπική ἀνταπόκρισή μας
στίς ἐντολές του, γιά νά μᾶς ἀνταμείψει ἀναλόγως.
Γι᾽ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἄς μή φειδόμεθα τῆς
ἀγάπης καί τῆς μερίμνης πρός τούς ποικιλοτρόπως πάσχοντες ἀδελφούς. Ἄς τήν
προσφέρουμε πλουσιοπάροχα γιά νά ἀξιωθοῦμε καί τοῦ ἀπείρου ἐλέους τοῦ Θεοῦ κατά
τήν ὥρα τῆς μελλούσης κρίσεως.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.