(Λουκ. 14.16-24, Ματθ. 22.14)
«Λέγω γάρ ὑμῖν ὅτι οὐδείς τῶν ἀνδρῶν ἐκείνων
τῶν κεκλημένων γεύσεταί μου τοῦ δείπνου».
Λίγες ἡμέρες μᾶς χωρίζουν, ἀδελφοί μου, ἀπό
τή μεγάλη καί κοσμοσωτήριο ἑορτή τῶν Χριστουγέννων, ἀπό τήν ἡμέρα κατά τήν
ὁποία θά ἑορτάσει καί πάλι ἡ Ἐκκλησία μας τήν ἔλευση Ἐκείνου πού ὑπῆρξε καί
χαρακτηρίσθηκε ὡς «ὁ μεγάλος Ἀναμενόμενος» τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, αὐτός πού
ὅλοι περίμεναν γιά νά λυτρώσει τόν ἄνθρωπο ἀπό τά δεσμά τῆς ἁμαρτίας καί τήν
κατάρα τοῦ νόμου.
Αὐτόν τόν μεγάλο Ἀναμενόμενο, τόν Ἰησοῦ
Χριστό, παρουσιάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας νά προσκαλεῖ καί νά περιμένει
ἐμᾶς, τούς ταπεινούς καί χοϊκούς καί ἁμαρτωλούς ἀνθρώπους στό μεγάλο του
δεῖπνο. Μᾶς προσκαλεῖ ὅλους χωρίς διακρίσεις καί χωρίς ἐξαιρέσεις. Καί δέν
μᾶς καλεῖ μία μόνο φορά, ὅπως συμβαίνει συνήθως στά ἀνθρώπινα δεῖπνα, ἀλλά
μᾶς καλεῖ ἐπανειλημμένα στέλνοντας τόν δοῦλο του γιά νά μᾶς ὁδηγήσει στό
δεῖπνο του.
Ποιό εἶναι ὅμως αὐτό τό μέγα δεῖπνο τοῦ Χριστοῦ
στό ὁποῖο, ἄν καί εἴμαστε ὅλοι καλεσμένοι, πολλοί ἀπό ἐμᾶς προφασίζονται
διάφορες δικαιολογίες ὥστε νά μήν παραβρεθοῦν; Πολλοί ἑρμηνευτές θεωροῦν
ὅτι ὁ Χριστός ἀναφερόμενος στό μέγα δεῖπνο ἀναφέρεται στήν οὐράνια βασιλεία
του, στήν ὁποία πράγματι μᾶς καλεῖ ὅλους νά ἀπολαύσουμε τά ἀγαθά πού ἔχει
ἑτοιμάσει γιά μᾶς καί τά ὁποῖα, ὅπως μᾶς βεβαιώνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος,
«ὀφθαλμός οὐκ εἶδε καί οὖς οὐκ ἤκουσεν καί ἐπί καρδίαν ἀνθρώπου οὐκ ἀνέβη».
Ἀλλά καθώς ἡ μέλλουσα ζωή καί ἡ οὐράνια βασιλεία φαίνονται στούς περισσότερους
ἀνθρώπους ὡς κάτι πολύ μακρινό, ὡς κάτι γιά τό ὁποῖο ἔχουμε πολύ χρόνο καί δέν
χρειάζεται νά δεσμευθοῦμε ἀπό τώρα, ἀκολουθοῦμε, ἀδελφοί μου, οἱ περισσότεροι
ἀπό ἐμᾶς τό παράδειγμα τῶν ἀνθρώπων τῆς σημερινῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς καί
ἀρνούμεθα τήν πρόσκληση τοῦ Χριστοῦ ἐπικαλούμενοι τρέχουσες ἐργασίες πού
πρέπει νά διεκπεραιώσουμε καί ἐπείγουσες ὑποχρεώσεις στίς ὁποῖες ἔχουμε χρέος
νά ἀνταποκριθοῦμε.
Ἄν ὅμως ὁ Χριστός ὑπονοεῖ μέ τήν πρόσκληση
στό μεγάλο δεῖπνο τήν πρόσκληση στή βασιλεία του, ἐμεῖς δέν θά πρέπει νά
ξεχνοῦμε ὅτι ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι κάτι μακρινό καί ἀβέβαιο, δέν εἶναι
κάτι τόσο μελλοντικό ὥστε δέν χρειάζεται νά ἐνδιαφερόμαστε ἀπό τώρα γι’ αὐτό.
Ἀντίθετα μάλιστα εἶναι ἀνάγκη νά ἔχουμε διαρκῶς ὑπόψη μας τόν λόγο τοῦ
Χριστοῦ ὅτι «ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντός ὑμῶν ἐστι», ὅτι δηλαδή ἡ βασιλεία τοῦ
Θεοῦ εἶναι κοντά μας, εἶναι δίπλα μας, εἶναι καί μπορεῖ νά εἶναι μέσα στήν
ψυχή μας, καί πάντως ξεκινᾶ ἀπό ἐδῶ, ἀπό αὐτή τή ζωή, γιά νά συνεχισθεῖ αἰωνίως
στόν οὐρανό.
Κατά συνέπεια, ἀδελφοί μου, ἡ πρόσκληση πού
μᾶς ἀπευθύνει ὁ Χριστός γιά τό μεγάλο του δεῖπνο δέν εἶναι μόνο μιά πρόσκληση
μελλοντική, ἀλλά εἶναι μιά πρόσκληση γιά τά καθημερινά γεγονότα τῆς βασιλείας
του πού συμβαίνουν σέ αὐτή τή ζωή, ἀλλά ἔχουν αἰώνια διάρκεια καί μελλοντικές
συνέπειες. Μέ ἄλλα λόγια, ὁ Χριστός μᾶς προσκαλεῖ στό δεῖπνο τῆς βασιλείας του
μέσα ἀπό τίς καθημερινές προσκλήσεις στίς εὐκαιρίες τῆς σωτηρίας πού μᾶς
προσφέρει σ’ αὐτή τή ζωή καί οἱ ὁποῖες θά μᾶς ἐξασφαλίσουν καί τήν αἰώνια ζωή
καί τή σωτηρία μας. Καί αὐτές οἱ προσκλήσεις εἶναι οἱ προσκλήσεις τοῦ
Χριστοῦ γιά τίς εὐκαιρίες πού μᾶς προσφέρει ἡ Ἐκκλησία μας. Εἶναι ἡ διαρκής
πρόσκληση τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας στήν προσφορά ἀγάπης πρός τόν
πάσχοντα, τόν ἀσθενῆ, τόν ἐνδεῆ, τόν ἐν φυλακαῖς καί ταλαιπωρίαις εὑρισκόμενο
συνάνθρωπό μας, ἡ ὁποία μᾶς ἐντάσσει στούς εὐλογημένους τοῦ Θεοῦ Πατρός, ἐφόσον
ἐκλαμβάνεται ἀπό τόν Θεό ὡς προσφορά ἀγάπης στόν ἴδιο τόν Χριστό. Εἶναι ἡ
διαρκής πρόσκληση τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας στή θεία Λειτουργία, ἡ ὁποία
ἀποτελεῖ ἀπεικόνιση καί πρόγευση τῆς ἀτελεύτητης Λειτουργίας πού τελεῖται
στόν οὐρανό, καί στήν ὁποία εἶναι παρών ἀνάμεσά μας ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Εἶναι ἡ
πρόσκληση στά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, καί ἰδίως στό μυστήριο τῆς ἱερᾶς
Ἐξομολογήσεως, τό ὁποῖο μᾶς συμφιλιώνει μέ τόν Θεό καί μᾶς ἀποκαθιστᾶ στή
θέση τῶν υἱῶν καί κληρονόμων τῆς βασιλείας του, ἀλλά καί στό μυστήριο τῆς
θείας Εὐχαριστίας, στό ὁποῖο ὁ Χριστός εἶναι «ὁ μελιζόμενος καί μή
διαιρούμενος, ὁ πάντοτε ἐσθιόμενος καί μηδέποτε δαπανώμενος ἀλλά τούς
μετέχοντας ἁγιάζων», τό μυστήριο τό ὁποῖο μᾶς ἑνώνει μέ τόν Χριστό καθιστώντας
μας μετόχους τοῦ πανακηράτου σώματος καί τοῦ ζωοποιοῦ αἵματός του.
Ὅλες αὐτές τίς προσκλήσεις, ἀδελφοί μου, καί
ὅσες ἄλλες μυστικές καί προσωπικές ἀπευθύνει στόν καθένα μας ξεχωριστά ὁ
Χριστός, εἶναι ἀνάγκη νά τίς ἀποδεχόμαστε μέ χαρά καί μέ εὐγνωμοσύνη, χωρίς
νά προβάλλουμε προφάσεις καί δικαιολογίες σάν αὐτές πού ἀκούσαμε πρό ὀλίγου
στό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, γιατί ἡ ἀποδοχή αὐτῶν τῶν προσκλήσεων εἶναι
καθοριστικῆς σημασίας γιά νά γίνουμε δεκτοί στό μεγάλο δεῖπνο τῆς βασιλείας
τοῦ Θεοῦ καί γιά νά μήν ἰσχύσει καί γιά μᾶς ὁ φοβερός λόγος τοῦ Κυρίου·
«οὐδείς» τούτων «τῶν κεκλημένων γεύσεταί μου τοῦ δείπνου».
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.