«Ἀποθώμεθα οὖν τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός» (Ρωμ. 13.12).
Μιά διπλή προτροπή μᾶς ἀπευθύνει σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Μιά διπλή προτροπή γιά τό τί πρέπει νά ἀποφεύγουμε καί τό τί πρέπει νά κάνουμε. Καί ἡ διπλή αὐτή προτροπή, ἔτσι ὅπως διατυπώνεται, περιλαμβάνει μιά ἀντίθεση, μιά ἀντίθεση σέ δύο στοιχεῖα, μία ἀντίθεση φυσική καί αὐτονόητη, μία ἀντίθεση ἀνάμεσα στό φῶς καί τό σκότος.
Φῶς καί σκότος εἶναι τά στοιχεῖα πού ἀντιπαρατίθενται, τά δύο στοιχεῖα δέν μποροῦν νά συνυπάρχουν, ἐφόσον ἡ παρουσία τοῦ ἑνός σηματοδοτεῖ τήν ἀπουσία τοῦ ἄλλου.
Τό φῶς εἶναι τό σύμβολο τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ, ἐφόσον ὁ Θεός τό δημιούργησε, διαχωρίζοντάς το ἀπό τό σκότος, πού κυριαρχοῦσε «ἐπάνω τῆς ἀβύσσου», πρίν ἀπό τή δημιουργία τοῦ κόσμου.
Φῶς εἶναι ὁ Θεός, ἐφόσον ὁ ἴδιος ὁ Χριστός διακήρυξε: «ἐγώ εἰμί τό φῶς τοῦ κόσμου».
Στό φῶς ζεῖ καί κινεῖται καί ὅποιος ἀκολουθεῖ τόν Θεό, κατά τή διαβεβαίωση τοῦ Χριστοῦ, ὅτι «ὁ ἀκολουθῶν ἐμοί οὐ μή περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ ἀλλ᾽ ἕξει τό φῶς τῆς ζωῆς».
Ἀντίθετα ὅποιος, ὅπως ὁ Ἑωσφόρος, ὁ ἄγγελος τοῦ φωτός, ἐπιλέξει νά ἀπομακρυνθεῖ ἀπό τόν Θεό, αὐτός ὄχι μόνο βυθίζεται στό σκότος καί ἐργάζεται τά ἔργα τοῦ σκότους, ἀλλά γίνεται καί ὁ ἴδιος σκότος, καθώς ἀποξενώνεται ἀπό τήν πηγή τοῦ φωτός, τόν Θεό.
«Ἀποθώμεθα οὖν τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός».
Μέ τό φῶς συνδέεται ἀπό τήν πρώτη στιγμή τῆς εἰσόδου του στήν Ἐκκλησία καί ὁ ἄνθρωπος, ὅταν κατά τό μυστήριο τοῦ ἁγίου βαπτίσματος ἐνδύεται μέ «χιτῶνα φωτεινόν» καί φωτίζεται ἀπό τή χάρη τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Ὅμως ἡ φυσική ροπή πρός τό κακό, συνέπεια τῆς πτώσεως τῶν πρωτοπλάστων καί ὁ «παλαιός ἄνθρωπος» πού ἐνυπάρχει στήν ἀνθρώπινη φύση, συσκοτίζουν μέσα του συχνά τό φῶς, μέ συνέπεια νά ἐργάζεται τά ἔργα τοῦ σκότους, νά ἐνεργεῖ καί νά πράττει, δηλαδή, ἀντίθετα ἀπό τό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Ἔχοντας, λοιπόν, ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀπόλυτη συναίσθηση τῆς ἀνθρώπινης αὐτῆς ἀδυναμίας, μᾶς προτρέπει, ἀδελφοί μου, μέ τό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, νά ἀπαρνηθοῦμε τά ἔργα τοῦ σκότους, νά ἀπαρνηθοῦμε ὅ,τι δηλαδή μᾶς ἀπομακρύνει ἀπό τόν Θεό καί τό φῶς τῆς παρουσίας του, καί νά ἐνδυθοῦμε τά ὅπλα τοῦ φωτός.
Ἡ διατύπωση τοῦ ἀποστόλου εἶναι ἐξαιρετικά προσεκτική. Δέν μᾶς συστήνει ἁπλῶς νά ἀναλάβουμε τά ἔργα τοῦ φωτός, ἀλλά μᾶς προτρέπει νά ἐνδυθοῦμε τά ὅπλα τοῦ φωτός. Νά εἴμαστε, δηλαδή, ἕτοιμοι καί κατάλληλα ἐξοπλισμένοι μέ τά ὅπλα τοῦ φωτός, ὥστε νά μποροῦμε νά ἀντιπαλεύουμε καί νά ἀποδιώκουμε τό σκότος μέσα μας καί γύρω μας.
«Ἀποθώμεθα οὖν τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός».
Τή διπλή αὐτή πρόσκληση ἀπευθύνει πρός ὅλους μας σήμερα ὁ ἀπόστολος. Ὁ ἀγώνας αὐτός δέν εἶναι εὔκολος, διότι εἶναι ἀγώνας διαρκής πρός τό σκότος καί τούς ὑπηρέτες τοῦ σκότους, γι᾽ αὐτό καί θά πρέπει πρωτίστως νά προσπαθήσουμε νά ἀπομακρύνουμε ἀπό τή ζωή μας κάθε σκιά, διατηρώντας τήν ἁγνότητα καί τήν καθαρότητα τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματός μας, ἀλλά καί νά φροντίζουμε νά τήν καθαίρουμε τακτικά διά τοῦ μυστηρίου τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως καί τῆς θείας Εὐχαριστίας. Ἔτσι μόνο θά μποροῦμε νά συνεχίζουμε τόν ἀγώνα μας γιά νά ἀποφύγουμε τό σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας καί νά ζοῦμε πάντοτε μακριά ἀπό τήν ἐπήρεια τοῦ σκότους καί μέσα στό φῶς καί τήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε νά τά ἀπολαύσουμε καί αἰωνίως.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.