Σάββατο 23 Μαρτίου 2013

Κυριακή Α' Νηστειών: Η Ορθοδοξία δεν είναι θρησκεία αλλά ο χώρος της Αλήθειας και της Σωτηρίας.




πρώτη Κυριακ τν Νηστειν εναι φιερωμένη στος γνες κα τν νίκη τς κκλησίας κατ τς εκονομαχίας. Θεσπιστηκε, γι ν νθυμούμαστε πς τ οκοδόμημα τς κκλησίας εναι θεμελιωμένο πάνω στν πέτρα κα τν ρχηγ τς πίστεως, τν ησο Χριστό, κα πς «πύλαι δου ο κατισχύσουσιν ατς».


Παρ τ γεγονς τι πεικόνιση το σαρκωμένου Θεο τεκμηριώνεται ν τος πράγμασιν κα τι πεικόνιση τν γίων συνιστ στν ρθόδοξο χρο ναγνώριση τς δυνατότητας το γιασμο, μ ποτέλεσμα ο ερς εκόνες ν ποτελον κφραση το ρθοδόξου δόγματος, ντούτοις σημεριν μέρα εναι μία εκαιρία ν διατρανωθ συνέχεια τς πίστης τν ποστόλων, Πατέρων, μαρτύρων, μολογητν, σίων κα λοιπν γίων μας, σ σχέση μ τς ποικίλες αρέσεις πο ταλαιπώρησαν τ κκλησιαστικ σμα κα παρέσυραν πολλος ξω π ατό, ξω π τν κκλησία, τν Μία κα γία κα Καθολικ κα ποστολική, δηλαδ τν ρθόδοξη.
φείλουμε, δελφοί μου, ν κατανοήσουμε τι ατ ρθόδοξη πίστη μς φυλάσσει π τν πλάνη τς θρησκείας κα μς σώζει π τν πνευματικ θάνατο κα πς φείλουμε κι μες μ τ σειρά μας ν τν διαφυλάξουμε. Ατ μς στηρίζει πρωτίστως, «ατη τν οκουμένην στήριξεν», κι μες τν βοηθομε ν στηρίξ τς περχόμενες γενεές, ταν ποκτομε τ θος τν γίων κα τεκμηριώνουμε ν αυτος τν ρθ πίστη μέσα π τν ρθ πράξη.  
ρθοδοξία δν εναι μία θρησκεία· εναι δς τς φανέρωσης το ληθινο Θεο στν στορία κα πάνοδος τς νθρωπότητος πρς Ατόν. ρθοδοξία σημαίνει κοκάλυψη Θεο μέσα π τν νθρώπινη φύση, λλ κα θέωση το νθρώπου μέσα π τν συναρμογή της μ τν θεία ζωή. Γι’ ατ κα ρθοδοξία δν εναι πλς μία προσπάθεια διάπλασης θικν χαρακτήρων, οτε μυσταγωγία στν πνευματικ σωτερισμό τύπου νατολικν θρησκειν· δν εναι μόνον πνευματικ κφραση τς διαιτερότητας τς βυζαντινς κουλτούρας σ να πολυσύνθετο κόσμο, οτε να θεσμικ στοιχεο πολιτισμο τς νατολς· δν εναι μία δέα, μία θεωρία, λλ ζωντανό σμα, Σμα Χριστο, δηλαδ κκλησία Του.
ρθοδοξία εναι μοναδικς χρος τς λήθειας κα σωτηρίας, γιατ Θεός της εναι μόνος πο πάρχει κα μόνος πο σώζει. κτς ρθοδοξίας, δηλαδ κτς τς ρθοδόξου κκλησίας, τς Μίας, γίας, Καθολικς κα ποστολικς κκλησίας, δν πάρχει σωτηρία, γιατ νας εναι Σωτήρ, να τ Σμα Του, μία ποίμνη Του. Ατ δν συνεπάγεται βεβαίως ατόματη σωτηρία γι τος ρθοδόξους· ρθόδοξος δν εναι ατς πο βαπτίζεται στω φαρμόζει τυπικος κανόνες ρθόδοξης πνευματικς ζως, λλ ατς πο συνειδητ κολουθε τ παράδειγμα τν ρθοδόξων γίων.
Τ τελευταα χρόνια ρθοδοξία ρχεται σ στενότερη κοινωνικ παφ μ τς χριστιανικς αρέσεις, τν παπισμ κα τ παρακλάδια το προτεσταντισμο, πειδ χει πλέον γίνει κατανοητ τι διάλογος μπορε ν φελήσ τος αρετικος δελφούς μας κα ν τος βοηθήσ ν ναθεωρήσουν τς πλάνες τους. νέκαθεν ρθοδοξία εχεται πρ σωτηρίας το σύμπαντος κόσμου κα τς νώσεως λων τν νθρώπων στ σώμα της, στ Σμα δηλαδ το Χριστο. Βεβαίως ρισμένες φορς δίνονται δικαιώματα π σεβες κληρικος κα λαϊκούς, πο χουν χαλαρ κκλησιολογικ κα θεολογικ συνείδηση, μ ποτέλεσμα ν κατηγορεται στ σύνολό της κκλησία τι τάχα προδίδει τν πατροπαράδοτη πίστη. Χρειάζεται διάκριση, πομον κα καλ γνώση τν πατερικν κριτηρίων, γι ν μπορέσουμε ν κρίνουμε νέργειες κα ποφάσεις κκλησιαστικές. Δν εναι λίγοι ο νίδεοι, ο φανατισμένοι πο πιδεικνύουν ζλον ο κατ γνσιν κα πίγνωσιν, κενοι πο θέλουν π γωϊσμό, αταρέσκεια κα περηφάνεια ν γίνουν πώνυμοι τν μολογητν, βλέποντας παντο προδότες. π τν λλη πλευρ πάρχουν κα κενοι πο τ σοπεδώνουν λα, ο μπελοφιλοσοφοντες κα θεολόγητοι θεολόγοι κα καθητητές, πο ποδεικνύονται νοητότεροι π τος νίδεους κα φανατισμένους, ατο πο βάζουν τν ρθοδοξία στν δια πλευρ μ τν παπισμό, μ τν προτεσταντισμό, προδίδοντας ς νέοι οδες τν μία κα μοναδικ λήθεια τς ν ρθοδόξ κκλησί σωτηρίας.
Σ να κόσμο πο δεύει πρς τν παγκοσμιοποίηση μ ,τι φαινομενικ καλ τρομακτικ ατ συνεπάγεται, ο ρθόδοξοι χριστιανο χουμε μπροστά μας τ διαρκ πρόκληση ν ποδείξουμε τν λήθεια κα τ δύναμη τς ρθοδόξου πίστεώς μας μέσα π τν δυναμία μας ν διαφορήσουμε πρ τς σωτηρίας το κόσμου, ν ποδείξουμε τ μεγαλεο της μέσα π τν οκειοποίηση το ταπεινο γιοπατερικο φρονήματος, ν ποδείξουμε τν γιότητά της μέσα π τν δική μας μετάνοια, πάντοτε κρατώντας παρέγκλιτα κα διαπραγμάτευτα τ πανάγια δόγματα κα τος πανίερους κανόνες τς κκλησίας.
ρθοδοξία θ κυριαρχήσ παγκοσμίως χι ς δέα, λλ ς ζωνταν μαρτυρία τς πίστεως κείνων πο συσταυρώνονται μ τν Χριστ κα θυσιάζονται πως ο γιοι μάρτυρες κα μολογητές.

π. Στυλιανός Μακρής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...